فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



پيشرفت 95 درصدي يک پروژه زيرزميني در تهران


باشگاه خبرنگاران/ بهره‌گيري از تجربيات تونل نيايش موجب سرعت‌دهي در پيشرفت پنجمين تونل ترافيکي پايتخت شده است.

پروژه ساخت امتداد بزرگراه شهيد حکيم( تونل شهداي غزه) به عنوان پنجمين تونل ترافيکي پايتخت با تکيه و بهره‌گيري از تجربيات تونل نيايش و درس آموخته‌هاي معاونت فني و عمراني شهرداري تهران از اجراي پروژه‌هاي تونلي پيشين به دست آمده است.

تونل شهداي حکيم که براساس مصوبه شوراي اسلامي تهران به عنوان شهداي غزه نامگذاري شد در سال 93 شروع به کار کرد که با اتمام عمليات حفاري و بتن‌ريزي، مرحله هوشمند‌سازي تونل و مرحله عايق‌بندي آن در برابر نفوذ آب‌هاي زيرزميني و همچنين حفظ 10 هزار اصله درخت در مسير احداث تونل از برنامه‌هاي اجرايي در راستاي احداث اين پروژه مهم عمران شهري قرار گرفت.

تونل شهداي غزه و دسترسي‌هاي مربوط آن به طول 3 هزار‌ و‌ 256 متر حفاري و بتن‌ريزي شده است که با اجراي همزمان و موازي عمليات حفاري و لاينينگ آن، عمليات الکتريکال و مکانيکال تونل شامل نصب دوربين ترافيکي و ثبت تخلفات، سنسورهاي اطفاي حريق، مخابرات و آلودگي آن نيز انجام شد.

تونل شهداي غزه در بخش غربي بزرگراه حکيم و در ضلع‌شمالي پارک جنگلي چيتگر ساخته شده که هدف اصلي از ساخت اين تونل در مسير بزرگراه حکيم درختان در محدوده عبور از پارک چيتگر و همچنين تکميل و توسعه شبکه بزرگراهي شرقي- غربي تهران و اتصال آن به مسيرهاي دسترسي به کل شهر کرج است.

اين تونل به صورت دوقلو ساخته شده که طول دو تونل حدود دوهزار‌ و‌ 169 متر با عرض دهانه داخلي 18 متر و ارتفاع 6،12 متر است.

* حفظ محيط زيست يا اجراي تونل

در ابتداي پروژه قرار بر اين بود که اتوبان شهيد حکيم از روي درياچه چيتگر عبور کند که به دليل مشکلات زيست‌محيطي و ساير مشکلات مرتبط با بزرگراه‌ها، مکان عبور اين اتوبان به جنوب درياچه شهداي خليج‌فارس در نظر گرفته شد که با توجه به اينکه عبور اتوبان تاثيرات منفي بسيار زيادي را بر جنگل دارد، تصميم‌گرفته شد که اين اتوبان از زير زمين و از طريق تونل به مسير خود ادامه دهد.

با صرفه‌اقتصادي هزينه اين تونل براي حفظ درختان چيتگر نمي‌توان رقمي قائل شد چرا که تاثير مستقيم در اکسيژن و محيط زيست دارند و از بين‌بردن آن‌ها تبعات مستقيم زيست‌محيطي در برخواهد داشت.

رئيس شوراي شهر تهران در مورد آغاز عمليات اجرايي پروژه‌هاي تونلي جديد در دوره فعلي مديريت شهري مي‌گويد: طراحي تونل‌هايي در مسير بزرگراه شهيد شوشتري به منظور حفظ پهنه‌ي طبيعي جنگل سرخه‌حصار و عبور از عوارضي همچون کوه و تپه‌هاي موجود در مسير بزرگراه شهيد شوشتري ايجاب مي‌کند تا بخش‌هايي از مسير اين پروژه نيز به صورت تونلي احداث شود.

اميد است که 5 درصد از ادامه تونل شهداي غزه که مربوط به نصب تجهيزات تاسيساتي و هوشمند‌سازي است تا دهه فجر به پايان برسد.


ویدیو مرتبط :
آهنگی 95 (تهران)