سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رقابت بانک‌ها در سود بیشتر، ذائقه مردم در قرض‌الحسنه را تغییر داد/ مطالبات قرض الحسنه 1.2 درصد


سیامک دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: سنت قرض‌الحسنه به استناد آیات قرآن (آیه 11 سوره حدید)، روایات و همچنین از سوی مراجع معظم تقلید مورد تایید و تاکید است، به طوری که قرض‌الحسنه نسبت به صدقه که بدون بازگشت است، برتری دارد و باعث می‌شود افراد با قرض الحسنه کار و فعالیت کنند و بتوانند قرض‌الحسنه را برگردانند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: با توجه به اینکه این بانک در شبکه بانکی نوپا است و به صورت تک محصولی فقط خدمات قرض‌الحسنه ارائه می‌دهد، کل منابع آن حدود 40 هزار میلیارد ریال است.

وی افزود: منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها با وجود اینکه طبق آمار بانک مرکزی، در مرداد ماه سال جاری 2.9 درصد کاهش یافته، اما منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران از رشد 19 درصدی برخوردار بوده است.

دولتی با اشاره به اینکه مسلمانان کشورهای مختلف خواهان کسب تجربیات ارزنده نظام بانکی کشور ایران در زمینه بانکداری اسلامی و قرض الحسنه هستند، گفت: در سمیناری که توسط زیرمجموعه بانک توسعه اسلامی درمورد تامین مالی خرد و قرض‌الحسنه در قزاقستان برگزار شد، کارشناسان کشور های شرکت کننده از فرایند فعالیت قرض‌الحسنه در ایران بسیار استقبال کردند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با 540 شعبه و 2750 کارمند در سراسر کشور آماده خدمت در حوزه قرض‌الحسنه و ارائه تمام خدمات بانکی است.

وی افزود: کل منابع و کل تسهیلات در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به صورت قرض‌الحسنه است و به دلیل رقابت بانک‌ها در دادن سود بیشتر به سپرده ها ذائقه مردم نیز در حال تغییر است و مردم به انگیزه سود بیشتر پول خود را از این شعبه به آن شعبه می‌برند، از طرفی بازار غیر متشکل پولی هم به این مسئله اضافه شده است.

دولتی همچنین افزود: در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران امکانی وجود دارد که انسان‌های نیکوکار می توانند منابعی را در بانک سپرده‌گذاری کنند و با معرفی خودشان وام قرض‌الحسنه به افراد خاص داده شود که البته بانک نیز فقط کارمزد ارائه خدمت از محل قرض الحسنه ویژه را دریافت می‌کند.

وی گفت: اگر سازمانها و موسسات حساب خود را نزد بانک قرض الحسنه مهر ایران متمرکز نمایند و گردش حساب آن مجموعه خوب باشد، قادر خواهیم بود از محل رسوب این منابع به کارکنان آن سازمان وام قرض‌الحسنه پرداخت نماییم.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در پاسخ به اینکه آیا کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه جوابگوی هزینه‌های بانک است، گفت: در حال حاضر 85 درصد هزینه‌های بانک از کارمزدها تامین می‌شود که اگر منابع افزایش یابد و تعداد وام بیشتری پرداخت شود، می‌توان به پوشش 100 درصد هزینه‌ها از محل کارمزد رسید و فکر می کنم در شرایطی، امکان تخفیف در نرخ کارمزد هم وجود خواهد داشت. 

وی افزود: یکی از مشکلات این است که مردم بیشتر به فکر گرفتن وام قرض الحسنه هستند، تا سپرده‌گذاری در بانک، لذا این را باید بدانید که در صورت وجود منابع در بانک امکان اعطای تسهیلات وجود خواهد داشت.

دولتی در پاسخ به سوالی در مورد رابطه با بانک مرکزی، گفت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به بانک مرکزی بدهکار نیست و به هیچ وجه در املاک سرمایه گذاری ننموده است و وارد بنگاه‌داری و شرکت‌داری نیز نشده است. همچنین نرخ ذخیره قانونی برای این بانک 10 درصد است و این بانک تمام منابع آزاد خود را تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کرده است .

وی افزود: برای کسب‌ و کارهای کوچک وام‌های قرض‌الحسنه می‌دهیم و به دلیل وجود تقاضای زیاد و محدودیت منابع امکان پاسخ به  همه تقاضاها وجود ندارد.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یادآور شد، ما برای جذب منابع بیشتر جایزه در نظر نگرفته‌ایم و برای دادن جایزه هم تبلیغ نکرده ایم، اما با معرفی برخی طرحها مثل طرح "رویش باور" سعی کرده ایم امکانی را فراهم نماییم  افراد نیکوکار بتوانند در یک موضوع خاص مانند آزاد کردن زندانی، اشتغال جوانان، کمک به دانشجویان و یا ازدواج و تهیه جهیزیه مشارکت نمایند و مطمئن باشند، منابع آنها در همان زمینه که خواسته اند، به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود.

وی گفت: مردم مطمئن باشند اگر منابع خود را مثلا برای کمک به ازدواج جوانان در بانک بگذارند، حتما در همان مسیر خرج می‌شود، یا اگر کسی می‌خواهد کار خیری کند، مثلا می‌خواهد هزینه تحصیل دانشجویی را تامین نماید، اما پول کافی ندارد، می‌تواند با ارقام کمتر منابع خود را در همان مسیر سپرده‌گذاری کند که بانک هم دقیقا در همان مسیر تسهیلات خواهد داد.

دولتی در مورد پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به کشاورزان گفت: منابع اشتغال‌زایی تا سقف 15 میلیون تومان برای کشاورزان و یا سایر کارآفرینان پرداخت می‌شود .

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران افزود: سرمایه این بانک توسط 10 بانک بزرگ کشور تامین شده و سرمایه ثبتی آن 15 هزار میلیارد ریال است که البته هنوز به صورت کامل پرداخت نشده و در مجمع بانک که در تیر 94 برگزار شد، اجازه داده شد بانک‌های سهامدار تا پایان سال سهم خود را تکمیل کنند که تاکنون 7 بانک سهم خود را تکمیل کرده و 3 بانک نیز در حال اقدام می باشند.

وی افزود: در بهمن‌ ماه امسال بانک قرض‌الحسنه از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می‌شود و پس از آن مقدمات ورود به بورس کلید خواهد خورد.

دولتی همچنین گفت: پیش‌بینی فعالیت ارزی و شعبه‌های خارج از کشور در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران وجود دارد و کل منابع قرض‌الحسنه بانک 40 هزار میلیارد ریال و کل مانده تسهیلات قرض‌الحسنه 38 هزار میلیارد ریال است که تسهیلات با کارمزد 4 درصد پرداخت می‌شود .

دولتی در مورد وثیقه در بانک قرض‌الحسنه گفت: در حال حاضر تسهیلات در مقابل سفته به عنوان وثیقه پرداخت می‌شود، اما در نظر داریم قرارداد را که جز اسناد لازم‌الاجرا است، جایگزین نماییم و یا همچنین در مورد سازمان‌ها تعهد حسابداری و تعهد کسر از حقوق مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

وی در مورد تجربه ضمانت زنجیره‌ای وام گیرندگان گفت: این تجربه در گذشته مشکل ساز بوده است، چون اگر یکی از افراد اقساط وام خود را پرداخت نکند، بقیه هم پرداخت نمی‌کنند، لذا ساده‌ترین روش همان قراردادهای لازم‌الاجرا و حداکثر گرفتن سفته برای وام های خرد قرض الحسنه است.

انتهای پیام/ب

http://fna.ir/RFDO0E


ویدیو مرتبط :
آیا بانکها سپرده ی قرض الحسنه را وام قرض الحسنه میدهند؟