فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



مرور خاطرات بهبودی با سرهنگی از خرمشهر تا سن‌پطرزبورگ


به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، بهبودی در مراسم بزرگداشت مرتضی سرهنگی گفت: در محفلی که غلط‌گیر زیاد است، حرف درست زدن مشکل است. من هم مشکل بیان دارم و برای حرف زدن چه در یک تالار بزرگ و چه در نزد یک نفر، ناتوانم. از این رو متنی را نوشته‌ام که می‌خوانم.

برای رهایی از ناتوانی در سخنرانی، دست به دامان قلم و کاغذ شدم تا بتوانم از همراه و همکار دیروز و امروزم و همدل این روزها جملاتی بگویم. گفتم همکار، به همه آجرهایی که برای دیوارچینی او انداختم می‌بالم. گفتم همراه، با هم سفرهای کاری که یک سر آن در کنار رود ارس، خرمشهر، سن‌پطرزبورگ، هیروشیما و... می‌بالم. با آن همه سفرهای دلی، سفرهایی که به مکه و سری در کربلا داشت. سفرهای غیرکاری یا رفتن به سونا، استخر، کوه تا بازی گل‌کوچک و سفره‌نشینی نسبتاً حلال تا چشیدن شاه‌میگو... همه را زندگی کردیم، تا توانستم از رنگ آسمان دل او وام بگیرم و پس‌انداز کنم. 

وی در ادامه با بیان اینکه برای صحبت از او گمان می‌کنم جلوی آیینه ایستاده‌ام گفت: برایم صحبت از سرهنگی بی‌شباهت به جلوی آیینه ایستادن نیست.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: برای برگزاری مراسم‌هایی برای بزرگان که با نام‌های بزرگداشت و نکوداشت برگزار می‌شود، یادنامه‌ای تدارک ببینند.

بهبودی درباره حضور سرهنگی هم آن را همراه عذاب دانست چرا که او باید احساساتش را سرکوب کند و در چنین مراسم‌هایی حضور یابد.

وی در ادامه به بیان ترکیب‌هایی که از دو بخش همراه با کلمه خوش تشکیل شده، اشاره کرد و گفت: ترکیب‌هایی که اولش با لغت خوش آغاز می‌شود مثل خوش‌سلیقه، خوش‌تیپ، خوش‌اخلاق زیاد دارم، اما یکی از این ترکیب‌ها خوش‌فکری است که برای سرهنگی هم دلالت دارد. او آدمی است بسیار خوش‌فکر، از این جهت باید یادنامه‌ای فراهم شود و برای فعالیت‌های سه دهه کاری او چند نفر انتخاب شوند و صحبت کنند. در مورد تجربه‌های کاری‌اش و فوت کوزه‌گری‌ این سالها را ثبت کنند تا به دست علاقمندان برسد.

* خاموشی: سرهنگی باید دیده‌بان ادبیات انقلاب و دفاع مقدس نام گیرد

در ادامه، حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه از حوزه هنری که به ادبیات دفاع مقدس و انقلاب توجه دارد باید تشکر کرد و این مسیر را پاسداشت، گفت: هر بار با آقای سرهنگی نشستم از همنشینی با او بهره‌مند شدم. به درستی سرهنگی راوی عشق است، اما او نقش دیده بانی را بیشتر دارد و اگر دیده‌بان ادبیات انقلاب و دفاع مقدس نام گیرد، صحیح است.

وی گفت: یکبار شاهد بودم رهبر انقلاب در مورد کتابی سؤال کردند که آیا دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری آن را دیده است یا نه،بعد با حالت توبیخی مبنی بر اینکه چرا ندیده‌اند پرس و جو کردند که این دقیقاً همان مفهوم دیده‌بانی انقلاب اسلامی است.

خاموشی تصریح کرد: اگر میزان افراد درگیر در دفاع مقدس و جنگ را بخواهیم همراه با خانواده‌هایشان احصاء کنیم، تعداد از مرز یک میلیون تجاوز می‌کند، با هنرمندی خاص گاهی قهرمان داستان یک فرمانده است و گاهی همسر یک فرمانده، مثلاً قهرمان داستان دختر شینا، همسر یک فرمانده است و منزلی که درگیر آثار دفاع مقدس است و مقاومتی که آنها می‌کنند. یا کتاب «فرنگیس» مفهوم دیگری از دفاع مقدس را می‌رساند. زنی که از مرزهای اعتقادی، جغرافیایی و دفاع مقدس دفاع می‌کند و این نمایش را به ظهور می‌رساند و یا در کتاب «نورالدین پسر ایران» قهرمان داستان، خود تولیدکننده بسیاری از خاطرات است؛ این دیده‌بانی تذکر خوبی را به ما می‌دهد که شما فقط به متن جنگ و خط مقدم نگاه نکنید و به همه جغرافیای درگیر جنگ بنگرید.

رئیس سازمان تبلیغات با بیان اینکه 10 هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس وجود دارد، می‌توان باز هم گفت به درصد اندکی از فرهنگ دفاع مقدس پرداخته شده و خیلی هنوز باقی مانده است.

سرهنگی نگران تغییر نسل درگیر با جنگ است

حجت‌الاسلام خاموشی به کتاب «پایی که جا ماند» و نشر آن هم اشاره کرد و با بیان اینکه من آن را کشف نکردم بلکه اتفاقی با آن برخورد کردم، گفت: پس از برخورد با این حادثه به آقای سرهنگی زنگ زدم، وقت گذاشت و مطالعه کرد و درنهایت منجر به انتشار چنین اثری شد. از این نوع بسیار داریم ولی نگرانی سرهنگی چیز دیگری است. اینکه نسل، نسل درگیر با جنگ در حال تغییر است، اما این نقش دیده‌بان است که همه چیز را ببیند.

به گفته این مقام مسئول، دیده‌بان فرهنگ دفاع مقدس باید فردی تابع ولایت باشد. من شهادت می‌دهم در ولایتمداری از او درس می‌گیرم. مدام منویات رهبری را رصد می‌کند تا کارهای انجام شده، مرضی رضای حضرت آقا باشد و از آن تبعیت کند.

وی به سلامت جسمی سرهنگی اشاره کرد و با بیان اینکه در این مسیر از سلامتی‌اش هم به خطر افتاده، گفت:‌در این نگاه، حرص و ولع او درباره ادبیات دفاع مقدس آنقدر زیاد است که سلامتی‌اش به خطر افتاده، ولی ما گفتیم نمی‌توانیم از شما دست برداریم، اصرار داریم که تا انتها با ما باشید.

رئیس سازمان تبلیغات حوزه هنری با بیان اینکه ادبیات دفاع مقدس برای این نسل و نسل آتی هویت‌ساز است، گفت: این مقطع دیگری از انقلاب است که بسیار مهم شمرده میشود، انقلاب اسلامی پدیده‌ای درحال پیشرفت است. با این نگاه به نظر می‌رسد رسالتی که برعهده دستگاه‌های فرهنگی است، حائز اهمیت است و باید به آن بپردازند.

خاموشی در ادامه ضمن بیان اینکه شاکرم که سازمان تبلیغات اسلامی این مسیر را طی می‌کند و آقای سرهنگی در این مسیر همکار صدیق ماست، گفت: چند روز پیش از او سؤال کردم چند کتاب پشت خط تولید دارید؟ که ایشان فرمود حدود 50 کتاب، البته ما برخی آثار را با او طی می‌کنیم تا با دقت نظر ایشان به پایان برسد و در این مسیر به زودی کتابی منتشر خواهد شد که چند سال است ایشان در مورد برخی از فصل‌هایش تأمل می‌کند تا درنهایت تحویل جامعه شود.

انتهای پیام/و


ویدیو مرتبط :
‫سن پطرزبورگ و اپل.!