فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



سریال‌های اپیزودیک جایگزین مناسبی برای تله فیلم‌ها/ الگوی موفقی که نادیده مانده است


خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: شاید بتوان برای این قالب سریال‌سازی در ایران نمونه‌های قدیمی و حتی موفقی هم یافت، اما جریان یافتن دوباره ساخت سریال‌های اپیزودیک در ایران طی ۱۰ سال اخیر به نمایش سریال‌های ترکیه‌ای همچون «کلید اسرار» بر می‌گردد. این نمونه ساخته توتر تانچ که در شبکه سامانیولو تی‌وی کشور ترکیه ساخته شده و دو سری از آن در سال‌های ۸۶ و ۸۷ از شبکه ۳ سیما به پخش رسید، توانست در هر قسمت قصه هایی عبرت آمیز و پندآموز با محوریت اخلاقی را مطرح کند. مزیت این سریال در این بود که این فرصت را به بیننده می داد تا از هر زمانی به گروه مخاطبان ثابت یا اتفاقی و گذرای این اثر بپیوندد. چراکه از دست دادن یک قسمت از مجموعه به معنای گم کردن کلاف داستانی آن محسوب نمی شد. اگرچه کلید اسرار از نظر سطح کیفی و ساختاری الزاما الگو و شیوه عملی برای آغاز جریان ساخت سریال های اپیزودیک درایران نبود اما حداقل دست اندرکاران سریال ها را به ایده نگارش قصه های مجزا در دل یک مجموعه سوق داد که با توفیق و اقبال بینندگان سیما مواجه شد. از جمله سریال هایی که یک یا دو سالی بعد از پخش کلید اسرار در تلویزیون در قالب اپیزودیک روایت شدند سریال «شاید برای شما هم اتفاق بیافتد» به تهیه کنندگی اکبر تحویلیان بود که تعدادی از کارگردانان از جمله راما قویدل، احمد معظمی، محمود معظمی، سید محسن یوسفی، نوید میهن دوست، رضا ابوفاضلی، داریوش یاری، امیر مسعود آقاباباییان و نویسندگانی چون محسن سرتیپی، طلا معتضدی، نازنین فرخلو، نیلوفر محلوجی، محمد محمود سلطانی، مصطفی زندی، مسعود کرمی، ندا نوبخت و حسین تراب نژاد آن را هدایت کردند. این سریال نیز در قسمت های ۳۵ الی ۴۵ دقیقه ای در هر قسمت ماجرایی مجزا و با محوریت یک موضوع عمدتا اخلاقی را روایت می کرد و برخی از اپیزودهای آن بارها و بارها نه تنها از شبکه تهران(سابق) که از سایر شبکه های سیما بازپخش شدند. این سریال که پخش آن از سال ۸۹ آغاز شد در چهار سری متوالی تا سال ۹۲ ادامه یافت. در همین سال ها سریال های «کمی دیرتر» به کارگردانی راما قویدل، «زخم» به کارگردانی مسعود آب پرور، «یادداشت های یک زن خانه دار» به کارگردانی مسعود آب پرور نیزجلوی دوربین رفتند و نمونه های اخیری همچون سریال «چرخ و فلک» به کارگردانی حمیدنژاد و بهرام عظیم پور که برای ماه رمضان آماده پخش می شود، سریال «در قصه ها زندگی می کنند» به کارگردانی داوود بیدل و سریال «دیوار شیشه ای» به کارگردانی نوید میهن دوست که به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی مراحل تولید خودر ا پشت سر می گذارند، از جمله آثاری هستند که از قالب و ساختار اپیزودیک برخوردارند. از این رو به نظر می رسد این مصادیق و نمونه های مشابه آن تاییدی بر این ادعاست که سریال های اپیزودیک الگوهای موفقی در سریال سازی هستند و ادامه یافتن روند ساخت آن ها در تلویزیون حکایت از استقبال عمومی نسبت به آن ها دارد. چنانچه مخاطب کنونی تلویزیون که علاوه بر درگیری ها و مشغله های روزمره خود پیوسته خود را در معرض استفاده از رسانه های مختلف و به خصوص شبکه های اجتماعی و موبایلی نوظهور می بیند زمان زیادی برای اختصاص دادن به قاب جادویی تلویزیون نداشته باشد. از این رو سریال های اپیزودیک با داستان های مستقل در هر قسمت می توانند خوراک بصری مناسب و نمایشی را برای این بیننده همراه کنند. از سوی دیگر این نوع سریال ها گاه با در پیش گرفتن خط داستانی واحدی در کنار روایت های مستقل و مجزای هر اپیزود( یک داستان اصلی در کل و داستان های فرعی در هر اپیزود) سیر دنباله دار و سریالی خود را نیز حفظ کرده و نوعی گونه تلفیقی را ایجاد می کنند که به کشش و جذابیت داستانی اثر و منطق روایی آن نیز کمک خواهد کرد. ضمن این که آن دسته از مخاطبان همراه و ثابت را به ادامه تماشای قسمت های مختلف خود دعوت و ترغیب می کنند. برای این الگو می توان سریال های در حال تولید «دیوار شیشه ای» به تهیه کنندگی اکبر تحویلیان را نام برد. این سریال ماجرای زوج جوانی را در بر می گیرد که تهیه کننده و مجری یک برنامه تلویزیونی هستند و در قالب این برنامه پای درد و دل و مشکلات افراد مختلفی می نشینند. بنابراین علاوه بر ماجراهای زندگی و اتفاقات مربوط به برنامه سازی این دو شاهد روایت قصه هایی در این سریال هستیم که خط اتصالی به داستان اصلی دارند و از این رو علاوه بر اپیزودیک بودن اثر، بیننده شاهد تماشای یک سریال از حیث اتصال داستان ها به هم خواهد بود.

در پایان می توان گفت تولید مجموعه های اپیزودیک علاوه بر پیگیری مخاطب به دلیل اتصال در ساختار، بازار کار مناسب تری برای بازیگران است که بجای حضور در کست فیلمی ٩٠ دقیقه ای امکان حضور در دو اپیزود ٤٠ دقیقه ای خواهند داشت.

انتهای پیام/

http://fna.ir/28WUSK


ویدیو مرتبط :
M-Commerce جایگزین مناسبی برای USSD خواهد بود