علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



راه اندازی رشته دکترای علوم آزمایشگاهی ارتقای کیفیت خدمات را موجب می شود


دکتر بهزاد پوپک روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: رشته دکترای علوم آزمایشگاهی یکی از ثمرات انقلاب اسلامی در حوزه سلامت بود که فارغ التحصیلان آن، در حال حاضر اداره نزدیک به 50 درصد آزمایشگاه های کشور را برعهده دارند و ارایه خدمتی که در طول سال های گذشته داشته اند، نشان می دهد که عملکرد آنها مثبت بوده است.
وی توضیح داد: درحال حاضر پذیرش در رشته علوم آزمایشگاهی به این صورت است که پس از گذراندن مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، افراد وارد رشته دکترا (PHD) می شوند که طبق دستورالعمل های موجود برای اینکه متخصص آزمایشگاه شوند، باید دوره ای را بگذرانند و امتحانی را بدهند که شرایط آن نیز هنوز به درستی تعریف نشده است.
پوپک ادامه داد: همچنین پزشکان عمومی می توانند پس از اتمام دوره پزشکی، یک دوره چهار ساله آناتومی کال پاتولوژی بگذرانند و وارد حوزه آزمایشگاه شوند.
رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی اظهار کرد: اما در گذشته، پذیرش در رشته دکترای علوم آزمایشگاهی به این صورت بود که افراد ابتدا وارد رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی می شدند و پس از گذراندن یک دوره چهار ساله، دوباره در کنکور سراسری آزمون می دادند و در صورت قبولی وارد دوره دکترای حرفه ای علوم آزمایشگاهی می شدند که آن نیز یک دوره چهار ساله بود.
پوپک یادآور شد: در آمریکا سال 2012 برای اولین بار دوره دکترای علوم آزمایشگاهی تحت عنوان دی سی ال اس راه اندازی و جذب دانشجویان در این دوره آغاز شد.
وی افزود: آنها پس از حدود 10 سال بررسی، این دوره دانشگاهی را تصویب و اجرایی کردند این در حالی است که ما جلوتر از آنها این دوره را دایر کرده بودیم اما به دلایل نامشخصی این دوره متوقف شد.
پوپک تاکید کرد: لازم است این دوره ادامه یابد تا انگیزه ای برای دانشجویان جوان برای فعالیت بیشتر در این رشته باشد.
وی ادامه داد: راه اندازی مجدد این رشته و حضور گروه های مختلف در آزمایشگاه ها، در زمینه ارایه خدمات آزمایشگاهی مناسب و با کیفیت بالاتر به بیماران بسیار موثر خواهد بود.
رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران با ابراز امیدواری نسبت به راه اندازی مجدد این رشته اظهار کرد: رشته دکترای علوم آزمایشگاهی برای دایر شدن مجدد نیاز به بررسی و بازنگری مجدد دارد تا فارغ التحصیلان آن در کنار سایر متخصصان و پاتولوژیست ها بتوانند خدمات مناسبی به مردم ارایه دهند.
علمی**1834*

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
درباره رشته علوم آزمایشگاهی