علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



قدرت عجیب کبوترها در تشخیص بافت‌های سرطانی


دانش > پزشکی - همشهری آنلاین نوشت: نتایج آزمایش‌هایی جدید نشان می‌دهند کبوتر‌ها از توانایی عجیبی برای تشخیص نسوج سرطانی با دقت بالای ۹۹ درصد برخوردارند. این کشف می‌تواند به ابداع تکنیک‌های جدید‌تر تصویربرداری منجر شود.

براساس گزارش گاردین،‌ محققان دریافته‌اند كبوترها می‌توانند با دقتی بیش از 99 درصد تفاوت میان بافت‌های سالم و سرطانی را در عكس‌های رادیولوژی و اسلاید‌های میكروسكوپی تشخیص دهند.

محققان دانشگاه كالیفرنیا دیویس در سه آزمایش دریافتند كبوترها از توانایی یادگیری تشخیص شناسایی نسوج سالم و سرطانی در تصاویر رادیولوژی برخوردارند. به گفته محققان این سیستم بینایی پرندگان و انسان‌ها از ویژگی‌های مشتركی برخوردارند.

در اولین دور آزمایش، 114 تصویر رادیولوژی از بافت سینه انسان با بزرگنمایی‌های مختلف و به صورت رنگی یا سیاه‌‌ و سفید در برابر دید پرندگان قرار گرفت. در كنار هر تصویر كلیدی آبی و زرد قرار داشت تا پرنده‌ها پس از تشخیص سالم بودن یا سرطانی بودن بافت‌ها به كلید نوك بزنند.

درصورتی كه كبوترها تصویر را به درستی انتخاب می‌كردند،‌ به آنها پاداش داده می‌شد و در صورتی كه تصویر نادرست را انتخاب می‌كردند تصویر دوباره برای آنها به نمایش در می‌آمد تا زمانی كه تصویر را به درستی تشخیص دهند. به گفته محققان، كبوترها با كمی آموزش و تقویت مواد غذایی انتخابی می‌توانند به خوبی انسان‌ها اسلاید‌های دیجیتالی شده و تصاویر ماموگرافی را به دو گروه سرطانی و سالم دسته‌بندی كنند.

پس از 15 روز آموزش میزان دقت تشخیص این پرنده‌ها از 50 درصد به 85 درصد رسید. پس از آن مجموعه‌ای جدید از تصاویر به پرندگان نشان داده شد تا احتمال حفظ كردن تصاویر توسط پرندگان مورد بررسی قرار گیرد. با این همه پرندگان باری دیگر توانستند تصاویر را به دقتی 85 تا 87 درصد به درستی دسته بندی كنند. محققان دقت كلی تشخیص كبوترها را در مجموع آزمایش‌ها 99 درصد تخمین زده‌اند.

در آزمایش سوم از چهار كبوتر جدید استفاده شد و پس از گذشت 14 روز دقت تشخیص این پرندگان نیز از 50 درصد به 85 درصد رسید. در آزمایش نهایی نیز چهار كبوتر دیگر تلاش كردند تا توده‌‌های سرطانی را در تصاویر ماموگرافی تشخیص دهند. اگرچه كبوترها توانستند توده‌های سرطانی را در تصاویری كه پیش از این دیده بودند به درستی تشخیص دهند، دو كبوتر به دقت دسته‌بندی 80 درصدی و دو كبوتر به دقت تشخیص 60 درصدی دست یافتند. اما این پرنده‌ها توانایی تشخیص توده‌ها در تصاویر جدید را نداشتند. دانشمندان می‌گویند این كار برای انسان‌ها نیز بسیار دشوار است. پیش از این گروهی از رادیولوژیست‌ها توانسته‌بودند تومورهای موجود در همین تصاویر را با دقتی 80 درصدی تشخیص دهند.

نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهند در آینده می‌توان از كبوترها در كنار انسان‌ها برای ارزیابی تصاویر پزشكی استفاده كرد و در عین حال از توانایی آنها برای ایجاد تكنیك‌های جدید ارزیابی تصاویر استفاده كرد.

5454


ویدیو مرتبط :
چاقوی هوشمند-چاقو با قدرت تشخیص تومور سرطانی-مهندسی پزشکی