سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



صادرات محصولات دانش‌بنیان پارک علم و فناوری خراسان جنوبی/ تعریف ۳ طرح کلان ملی


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، علم و فناوری در کشورمان در دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است به طوریکه حتی مقام معظم رهبری در بیشتر سخنرانی‌های خود در جمع دانشگاهیان به این موضوع اشاره دارند و سال گذشته نیز سیاست‌های کاملی در رابطه با علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

مقام معظم رهبری و مقامات بلندپایه کشور بر پیشرفت علم و فناوری و برنامه‌ریزی برای شتاب علمی کشور تاکید دارند و آنچه مسلم است برای رسیدن به اهداف در زمینه علم و فناوری، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری بسیار موثر هستند.

پارک‌های علم و فناوری که محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان هستند با حمایت و راهنمایی این شرکت‌ها در پیشرفت علمی کشور بسیار تاثیر دارند.

محمدرضا دوستی رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در رابطه با نحوه فعالیت این پارک توضیحاتی را ارائه کرده است.

فارس: در حال حاضر پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با چه تعداد شرکت و در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند؟

دوستی: در حال حاضر بیش از 170 شرکت دانش‎بنیان و هسته فناور در زمینه‎های مختلف مهندسی IT و الکترونیک، گیاهان دارویی، معدن و انرژی‌های نو در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی فعال هستند که از این تعداد 23 شرکت مجوز و تائیدیه دانش‌بنیان را دریافت کردند و این تعداد به زودی به 40 شرکت می‌رسد که این شرایط می‌تواند آینده روشنی را در توسعه علمی و فنی خراسان جنوبی رقم زند و فرصت‌های اشتغال مناسبی را برای جویندگان کار با تحصیلات عالی ایجاد کند.

فارس: فعالیت شاخص این شرکت‌ها چه بوده است؟

دوستی: شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری خراسان جنوبی فعالیت‌های بسیار شاخصی در حوزه‌های مختلف داشته‌اند به طوریکه بیش از 60 طرح در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در 10 شرکت دانش‌بنیان این پارک که در بخش گیاهان دارویی، زرشک، عناب، زعفران، آی تی، مکانیک و الکترونیک انجام می‌شود.

همچنین طرح‌های ملی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته پژوهش عرضه کردیم.

به دنبال تعریف سه طرح کلان ملی هم هستیم که این طرح‌ها پس از تعریف و تدوین در پارک علم و فناوری خراسان جنوبی به معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم ارائه می‌شود تا برای تائید طرح‌ها تصمیم‌گیری شود.

اگر این طرح‌ها انجام شود نقش بسزایی در پیشرفت اقتصاد دارد.

* فعالیت دانش‌بنیان در حوزه صادرات

فارس: در بخش صادرات محصولات نیز فعالیت داشته‌اید؟

دوستی: در حال حاضر بیشتر شرکت‌های ما قابلیت انجام کار صادراتی را دارند اما تاکنون تنها 12 شرکت توانسته‌اند محصولاتشان را به بازارهای جهانی عرضه کنند.

در حال حاضر در حوزه مکانیک، مکاترونیک نیز توانایی‌های خوبی داریم اما با توجه به رقابت‌های بازار بهتر است بنابر ظرفیت‌های نسبی استان و کشورمان فعالیت کنیم. 

قصد داریم فعالیت‌هایمان را در دو حوزه گیاهان دارویی و فناوری نرم افزار و IT افزایش دهیم.

وزارت علوم 7 درگاه صادراتی در کشور معرفی کرده که هرکدام از پارک‌ها بتوانند با تعدادی از کشورها ارتباط برقرار کنند، حوزه فعالیت پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نیز منطقه افغانستان و پاکستان است که ما در این راستا هم اکنون مذاکراتی با سفیر، کنسول و رایزن اقتصادی پاکستان انجام داده‌ایم که به زودی نمایشگاه مشترکی بین ایران و پاکستان برای عرضه محصول‌های دانش بنیان کل کشور برپا می‌شود.

 پیش بینی کرده‌ایم چنانچه شرایط امنیتی و فصلی مناسب باشد این نمایشگاه سال آینده با همکاری پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان در منطقه آزاد چابهار برپا شود تا تجار بزرگ پاکستانی در این نمایشگاه حضور یابند و میزان صادرات محصول‌های دانش بنیان ما به این کشور افزایش یابد و برخی از نیازمندی کشور ما نیز از حوزه محصول‌های پاکستان برطرف شود.

فارس: برای انجام این فعالیت‌ها با مشکلاتی هم رو به رو هستید؟

دوستی: متاسفانه هم اکنون زیرساخت های استان خراسان جنوبی اصلا قابل مقایسه با سایر استان‌ها نیست. این منطقه در حدود 1600 کیلومتر با مرکز فاصله دارد و تنها راه ارتباطی‌اش اتوبوس و جاده زمینی نامطلوب است. همچنین شاید در هفته فقط 7 پرواز از فرودگاه آن هم با شرایط مناسب جوی وجود داشته باشد بنابراین گاهی تهیه بلیط  بسیار سخت است. هزینه باربری نیز با انتقال زمینی بسیار سنگین است. این استان به شدت نیاز به خطوط راه آهن دارد. با تمام این شرایط ما توانسته‌ایم با همت مردم و کمک دولت به جایگاه کنونی‌مان برسیم.

هم اکنون بیش از 130 شرکت ما در مراکز رشدی واقع شده اند. این شرکت ها 3 سال فرصت دارند تا محصول‌هایشان را تولید و به بازار عرضه کنند. ما تا آن زمان باید صبور باشیم. 

با این وجود قرار است به زودی تعداد شرکت‌های دارای تائیدیه پارک به 40 شرکت افزایش یابد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/O35CKL


ویدیو مرتبط :
صادرات 177 میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی