علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



ابداع آزمایش خون برای تشخیص نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک


دانش > پزشکی - ایسنا نوشت: یکی از مسائلی که درمان عفونت‌های تنفسی را برای پزشکان مشکل ساخته، کمبود آزمون‌های تشخیصی برای تعیین ویروسی یا باکتریایی بودن عامل بیماری‌زاست؛ اکنون محققان دانشگاه دوک یک آزمایش طراحی کرده‌اند که می‌تواند دلیل اصلی عفونت را تعیین کند تا آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز شود.

تیمی از متخصصان ژنومیک و بیماری‌های عفونی آزمایشی موسوم به نشانه‌های ژنی را طراحی کرده‌اند که شامل الگوهایی برای نمایش خاموش یا روشن شدن ژن‌ها در بیمار است. نتایج از نمونه کوچکی از خون قابل دستیابی بوده و می‌تواند نشان دهد که سیستم ایمنی بدن با چه نوع عفونتی در حال مبارزه است.

آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری را درمان می‌کنند اما قادر به انجام این کار بر روی ویروس‌ها نیستند. از این رو، تشخیص بین دلایل مختلف بیماری در ارائه درمان مناسب به بیمار بسیار اهمیت دارد و می‌تواند یک پیش‌آگهی از وضعیت بیمار ارائه کند.

پزشکان از اطلاعات زیادی برای دستیابی به یک تشخیص درست استفاده می‌کنند اما با فرآیندهای تشخیصی کنونی، هیچ راه درست یا دقیقی برای تمایز قائل شدن میان دو پاتوژن وجود ندارد. به گفته محققان، حدود سه چهارم بیماران در نهایت آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند، حتی اگر عفونت آن‌ها ویروسی باشد.

استفاده بیش از حد از آنتی‌بیوتیک می‌تواند خطرات سلامتی را برای بیمار و هم برای سایر افراد به همراه داشته باشد. این کار می‌تواند منجر به مقاومت آنتی‌بیوتیکی شود که ممکن است مشکلات جدی سلامت را در آینده به همراه داشته باشد.

عفونت‌های ویروسی معمولا بدون نیاز به دارو و تنها با مصرف مایعات و استراحت درمان می شوند.

آزمایش جدید به دنبال نشانه‌های ژنتیکی در نمونه خون بیماران گشته تا باکتریایی یا ویروسی بودن پاتوژن عامل بیماری را تعیین کند. محققان دریافتند که این آزمایش در طبقه‌بندی بیش از 300 بیمار مبتلا به آنفلوانزا، سرماخوردگی ساده یا عفونت‌های استرپتوکوکی از دقت 87 درصد برخوردار است.

با کشف جدید، تجویز مناسب آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آن و ظهور ابرمیکروب‌های مقاوم به درمان برای پزشکان ساده‌تر خواهد شد.

5454


ویدیو مرتبط :
‫هشدار درباره مصرف برخی آنتی بیوتیک ها‬‎