سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



كلید حل مسایل منطقه در دست ایران است/ ستایش رویكرد اعتدال در دیپلماسی ایران


ژنرال 'طلعت مسعود' از مقامات عالی بازنشسته ارتش پاكستان و از تحلیل گران ارشد مسایل منطقه ای و بین المللی، خانم دكتر 'لبنا عابد علی' استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم و دانش آموخته دانشگاه كلمبیای آمریكا، 'عبدالله گل' سیاستمدار جوان پاكستانی و فرزند ژنرال حمید گل فرمانده پیشین دستگاه اطلاعات و امنیت پاكستان(آِی.اس.آی)، 'زرقون شاه' از كارشناسان رسانه ای پاكستان و 'شاهد الرحمان' از كارشناسان مسایل سیاسی و منطقه ای پاكستان در این میزگرد حضور یافتند و دیدگاه ها و تحلیل های خود را در باره موضوع های مطرح شده در این نشست كه به میزبانی دفتر نمایندگی ایرنا در اسلام آباد برگزار شد، مطرح كردند.

** سفر روحانی به پاكستان
ژنرال طلعت مسعود تحلیل گر سرشناس پاكستانی در حوزه تحولات منطقه و بین الملل سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاكستان را 'بسیار مهم' توصیف كرد و گفت: این سفر باعث شد تا دو كشور مسیر تازه ای را برای نزدیك تر شدن به یكدیگر و هماهنگ تر كردن مواضع خود در زمینه های گوناگون آغاز كنند.
این ژنرال بازنشسته ارتش پاكستان كه سمت های مهمی در دوارن خدمت خود در ارتش برعهده داشته است، گفت: ایران همسایه ای بسیار مهم برای پاكستان و كشوری دارای جایگاه و نقش تعیین كننده در خاورمیانه است.
به گفته این تحلیل گر، در شرایط پس از تحریم ها، دروازه های ارتباطی مهم ایران با كشورهای مختلف جهان در حال گشوده شدن است و این تحریم ها به مانع عمده ای در روابط پاكستان با ایران تبدیل شده بود.

** ایران می تواند پاكستان را از بحران كمبود انرژی برهاند
وی با بیان اینكه ظرفیت های بالقوه فراوانی بین ایران و پاكستان نه تنها در حوزه روابط سیاسی و راهبردی، بلكه در حوزه های اقتصادی و تجاری وجود دارد، گفت: ایران كشوری غنی از انرژی است و می تواند پاكستان را از بحران كمبود انرژی برهاند. هر دو كشور علاقمند به توسعه همكاری های طولانی مدت درحوزه انرژی هستند.
طلعت مسعود با اشاره به ماجرای تنش در روابط ایران و عربستان، گفت: اسلام آباد همچنین بر این اعتقاد است كه بدلیل روابط نزدیك با ایران، می تواند به عاملی برای كاهش تنش های میان تهران و ریاض تبدیل شود ضمن اینكه پاكستان معتقد است بهبود روابط ایران و عربستان، تا حد بسیار زیادی به نفع جهان اسلام خواهد بود.
این تحلیل گر باتجربه پاكستان گفت: پاكستان روابطی حسنه با ایران و عربستان دارد و به دنبال آن است تا نقشی مثبت در مسیر حل اختلافات این دو كشور بزرگ جهان اسلام ایفا كند.

** تقویت روابط با همسایگان، اساس سیاست خارجی ایران
خانم دكتر لبنا عابد علی استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم پاكستان نیز سفر اخیر روحانی به اسلام آباد را بسیار مفید ارزیابی كرد و گفت كه این سفر، فصل های جدیدی از همكاری میان دو كشور دوست و همسایه در تمامی زمینه ها ایجاد خواهد كرد.
این دانش آموخته دانشگاه كلمبیای آمریكا گفت: اصولا دستگاه سیاست خارجی دولت حسن روحانی در عمل ثابت كرده است كه با حسن نیت، به دنبال بهبود و تقویت روابط با تمام كشورهای جهان در چارچوب های تعیین شده در قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
این استاد دانشگاه قائد اعظم پاكستان گفت: در شرایط كنونی كه تحریم ها لغو شده است، ایران درحال ظهور به عنوان یك بازیگر مسلط و تعیین كننده در تحولات منطقه ای و حتی جهانی است.

** كلید حل مشكلات منطقه در دست ایران است
وی بعنوان مثال به اقدام سازمان ملل در دعوت از ایران در شرایط جدید به مذاكرات بین المللی درخصوص سوریه اشاره كرد و گفت: اكنون كلید حل مشكلات عمده منطقه خاورمیانه و حتی بخش وسیعی از جنوب و مركز آسیا (اشاره غیرمستقیم به افغانستان) در دست ایران است.
عبدالله گل سیاستمدار جوان پاكستانی و فرزند ژنرال حمید گل رئیس پیشین دستگاه اطلاعات و امنیت پاكستان (آی.اس.آس) نیز سفر روحانی به پاكستان را بسیار به موقع دانست و گفت: بسیار لازم بود در شرایط كنونی، این سفر مهم انجام شود تا ایران و پاكستان بیش از پیش به یكدیگر نزدیك تر شوند.
وی با اشاره به این جمله 'حسن روحانی' در دیدارها و سخنرانی هایش در پاكستان كه 'هر تهدیدی علیه پاكستان را تهدیدی علیه خود می دانیم' گفت: شنیدن چنین موضعی از رئیس جمهوری ایران در پایتخت پاكستان، برای این كشور بسیار ارزشمند است.
این سیاستمدار و تحلیل گر جوان مسایل سیاسی، با اشاره به اهمیت فوق العاده نقش جوانان در جهان امروز، گفت: ایران و پاكستان نیز باید در مسیرِی گام بردارند كه بتوانند از سرمایه عظیم خود یعنی برخوردار بودن از جمعیت جوان و نخبگان جوان، برای ساخت آینده ای روشن در روابط دوستانه خود به شكل مطلوب استفاده كنند.
وی همچنین با اشاره به موج گسترده تبلیغات سیاسی و رسانه ای بین المللی علیه ایران، این تبلیغات منفی را بی فایده دانست و گفت كه زمان آن رسیده است تا كسانی كه با اینگونه تبلیغات قصد مخدوش كردن چهره ایران را دارند، به اینگونه فعالیت ها خاتمه دهند.

** طرح ماجرای دستگیری جاسوس هندی همزمان با سفر روحانی، اشتباه بود
این تحلیل گر پاكستانی با بیان اینكه رئیس جمهوری ایران در كنفرانس مطبوعاتی در اسلام آباد، موضوع مطرح شدن بازداشت فرد متهم به جاسوسی برای هند در این سفر را رد كرد، گفت: روحانی به عنوان یك سیاستمدار ترجیح داد كه این موضوع رسانه ای نشود.
وی افزود: پاكستان هم نمی بایست این موضوع را همزمان با سفر بسیار مهم رئیس جمهوری ایران به اسلام آباد مطرح می كرد.

** ایران نقش غیرسازنده در پاكستان ندارد
شاهد الرحمان از روزنامه نگاران كهنه كار و كارشناسان مسایل سیاسی پاكستان نیز درخصوص ماجرای دستگیری تبعه هندی در ایالت بلوچستان كه پاكستان ادعا می كند از طریق خاك ایران و با هدف جاسوسی برای هند وارد خاك پاكستان شده بود، گفت: قرار داشتن ویزای ایران در گذرنامه این تبعه هندی، باعث شكل گرفتن گمانه زنی هایی از سوی رسانه های پاكستان شد اما وزیر كشور پاكستان به صراحت اعلام كرد كه ایران هیچ اطلاعی درباره طرح ها و اهداف این تبعه هندی نداشته و هیچ نقشی در این قضیه ندارد.
این كارشناس پاكستانی با اظهار تاسف از این كه رسانه های شدن این ماجرا با سفر روحانی به اسلام آباد همزمان شد، گفت: اگر كانال ارتباطی بهتری میان رسانه های پاكستان و سفارت ایران در اسلام آباد وجود داشت، چنین اتفاق هایی رخ نمی داد. به هرحال من اعتقاد دارم كه ایران هیچ نقشی در این ماجرا نداشته و مردم پاكستان هم همین باور را دارند.
برغم اظهارات این كارشناس و روزنامه نگار كهنه كار پاكستانی مبنی بر نبود كانال ارتباطی مناسب میان سفارت ایران رسانه ها، مهدی هنردوست سفیر ایران در پاكستان در روزهای قبل و بعد از سفر روحانی به اسلام آباد، به دفعات با رسانه های مختلف پاكستان هم بصورت كنفرانس مطبوعاتی و هم بصورت چند مصاحبه اختصاصی تماس مستقیم داشت و علاوه بر صدور بیانیه درخصوص رویكرد ایران نسبت به امنیت پاكستان، در یك جلسه نیز شخصا در سفارت میزبان جمع زیادی از اصحاب رسانه این كشور بود اما تا قبل از انتشار خبر دستگیری تبعه هندی و ادعاهای پاكستان درباره او، هیچ یك از رسانه های پاكستان سوالی در این باره از سفیر نپرسیده بودند.

** حمایت مردم ایران از روحانی، حمایت از رویكرد اعتدال است
رویكرد اعتدالی دولت روحانی و اینكه آیا این رویكرد تا چه حد توانسته برای ایران در عرصه دیپلماسی و جهانی مفید باشد، موضوع دیگر میزگرد ایرنا با تحلیل گران و كارشناسان ارشد مسایل سیاسی، منطقه ای و بین المللی پاكستان بود.
ژنرال طلعت مسعود در این باره گفت: رویكردی كه حسن روحانی در دولت خود در پیش گرفت، بسیار موفقیت آمیز بود و این حقیقت كه دولت روحانی امروز از حمایت و پشتیبانی خوب مردمی برخوردار است، ناشی از رویكرد اعتدال این دولت است. مردم ایران نشان دادند كه به دنبال اعتدال و میانه روی هستند و به همین دلیل در انتخابات ریاست جمهوری اخیرا، به روحانی رای دادند.
این تحلیل گر گفت: تحولات جدید در روابط ایران و جامعه بین الملل حكایت از آن دارد كه حرف های روحانی در روان رقابت های انتخاباتی برای سرلوحه قراردادن اعتدال در سیاست های دولت خود، صرفا شعار های تبلیغاتی نبود بلكه او در صحنه عمل هم نشان داد كه هم در عرصه سیاست خارجی و هم در عرصه سیاست داخلی به خواسته های مردم ایران برای اعتدالگرایی احترام گذاشته است.

** ظرافت در عین انعطاف، نقطه قوت دیپلماسی دولت روحانی
ژنرال طلعت مسعود درباره انعطاف های همراه با ظرافت و ریزبینی دیپلماسی دولت كنونی ایران را مهم ترین نقطه قوت آن ذكر كرد و گفت: وقتی به مسئله پیچیده مذاكرات ایران با قدرت های گروه 1+5 و نتایج آن در دوره دولت روحانی  


ویدیو مرتبط :
دست برتر منطقه ایران است یا اسرائیل؟!