علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



قرار نبود راه‌اندازی مرکز پرورش و شکار گوزن رسانه‌ای شود!


مدیرکل محیط زیست استان مازندران در رابطه با خبر تکثیر گوزن به منظور شکار و استفاده از گوشت این حیوان که چند روزی است در رسانه های مختلف به آن پرداخته شده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هدف از احداث این مرکز، تکثیر و پرورش گوزن و سپس شکار تروفه با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست است.

ناصر مهردادی تاکید کرد: احداث این مرکز تنها در حد یک درخواست است که به منظور بررسی به اداره کل محیط زیست استان مازندران رسیده و برای جزییات بیشتر باید از طریق داریوش مقدس معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران مورد پیگیری قرار گیرد.

راه‌اندازی مراکز شکار بسیار زیباست

مدیرکل محیط زیست استان مازندران در حالی ایجاد این مرکز پرورش گوزن را محدود به «یک درخواست» اعلام کرده است که در گزارش خبری پخش شده از صدا و سیمای ساری، از این مرکز پرورش گوزن که در آن تعدادی گوزن به چشم می‌خورند تصویربرداری و با مسئول آن نیز گفتگو شده است.

در حالی که تلاشهای دو روز گذشته خبرنگار مهر، برای گفتگو با داریوش مقدس بی‌نتیجه ماند، میلاد بهرامی مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست مازندران در گفتگو با  خبرنگار مهر ضمن اشاره به فواید احداث شکارگاه خصوصی که به گفته وی در کشورهای اروپایی علاقمندان زیادی دارد، دوستداران محیط زیست را به خوشبینی به احداث چنین مراکزی دعوت کرد و گفت: راه اندازی چنین مراکزی که در آن گونه های جانوری تکثیر و سپس مورد شکار و مصرف قرار میگیرند بسیار زیباست.

قرار نبود رسانه‌ای شود

کوروس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر حیات‌وحش اداره‌کل محیط‌زیست مازندران نیز با اشاره به اینکه گوزنهای موجود در این مرکز، گونه بومی ایران نیستند گفت این گوزنهای اروپایی از شهرداری بهشهر به بسیج سازندگی ساری که بر اساس گزارش صدا و سیمای مرکز ساری احداث این مرکز را به عهده دارد منتقل شده اند.

وی ضمن انتقاد از رسانه ای شدن خبر احداث مرکزی برای تکثیر و پرورش گوزن در استان مازندران گفت: خبری کردن وجود چنین مرکزی و فراخوان همکاری از سوی مسئول این مرکز در حال حاضر به صلاح نبود.

مسئول بسیج سازندگی ساری در این باره گفته است: با فعالیت مركز آموزش تكثیر و پرورش گوزن در ساری تا دو سال آینده پروتئین جدید از گوشت گوزن در سبد خانوارهای ایرانی قرار خواهد گرفت.

حسین نادری ورندی استفاده از شاخ گوزن برای مصارف دارویی، پوست آن برای چرم سازی و بهره گیری از گوشت آن به عنوان ماده ای پروتیئنی در سبد غذایی و در اختیارگذاردن گوزن به قرق‌گاه‌های شكار را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

نگرانی از چراغ سبز محیط زیست به مافیای شکار بی‌مورد نبود

امیرحسین داداشی، رئیس اداره امور و مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، درباره احداث مرکزی که هنوز مشخص نیست هدف آن شکار است یا توزیع انبوه گوشت گوزن به خبرنگار مهر گفت: احداث مرکز تکثیر و پرورش و یا شکارگاه که مطابق با دستورالعمل مربوطه منوط به اختصاص حداقل ۱۰۰ هکتار زمین است، مستلزم اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است که تا کنون چنین درخواستی به دفتر شکار و صید سازمان نرسیده است لذا امروز مکاتبه با مسئولان اداره کل محیط زیست استان مازندران را برای شفاف سازی در این زمینه آغاز کرده ایم.

به این ترتیب راه‌اندازی مرکز «پرورش گوزن گوشتی در مازندران» که تصاویر آن در رسانه‌ها منتشر شده و برای آن اهدافی همچون افزودن گوشت گوزن به سبد خانوار، فروش شاخ و چرم و شکار تفریحی اعلام شده است، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برخی از مسئولان محیط زیست می‌گویند راه‌اندازی این مرکز نباید رسانه‌ای می‌شد و برخی دیگر اعلام کرده‌اند که تاکنون حتی درخواست مجوزی برای راه‌اندازی این مرکز دریافت نکرده‌اند. گوزن‌ها اما در محوطه ۲ هزار متری این مرکز به میزبانیِ تفنگ‌ها نشسته‌اند.

پیش از این نیز زمانی که سازمان محیط زیست پس از سه سال ممنوعیت، به مافیای شکار چراغ سبز نشان داد و به شکلی گسترده برای شکار پرندگان مجوز صادر کرد، فعالان محیط زیست از مقدمه‌چینی برای صدور مجوز شکار چهارپایان ابراز نگرانی کرده بودند. نگرانی‌ای که اکنون با راه‌اندازی مرکز رسمی شکار گوزن به نظر می‌رسد چندان بی‌مورد نبوده باشد.


ویدیو مرتبط :
شکار گوزن