فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



پیرغلام امام‌حسین(ع): ادبیات آذری در سوگ‌سرایی عاشورا در دنیا کم‌نظیر است


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ زنجان، شهره به پایتخت شور و شعور حسینی بودن، است. زنجان میعادگاه دل‌های شیدایی شده است که دریای بیکران عشق و دلدادگیشان در روز یوم العباس (هشتم محرم) چشم جهانیان را به خود خیره می‌کند و اهل عالم در قاب تصاویر، دهمین میراث معنوی ایران را به نظاره می‌نشینند. یوم العباس زنجان روزی است که مردمان این دیار ندای «لبیک یا حسین» را از فرش به عرش طنین انداز می‌کنند و این پیام را به عالم می‌دهند که ما همواره مطیع رهبر بوده و از دشمنی امویان و یزیدیان عصر، هراسی به دل راه نخواهیم داد.

بعد از برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های تخصصی شعر همایش منطقه‌ای شاعران اهل بیت(ع) همراه با شاعران آیینی آذری زبان برای برگزاری کنگره خانگی شعر عاشورا راهی خانه پیرغلام اهل بیت(ع) استاد «ولی الله کلامی» می‌شویم. در خانه‌ای که هر کسی از جای جای ایران به ابراز ارادت به خاندان حسینی پرداخته‌ است و حتی مداحان معروف کشور مانند حاج منصور ارضی، محمود کریمی، محمدرضا طاهری، سید مهدی میرداماد، ابولفضل بختیاری در منزل استاد کلامی روضه‌خوانی کرده‌اند.

وارد منزل می‌شویم منزلی ساده و بی‌آلایش ولی سرشار از صفا و خلوص و معنویت، به طوری تا وارد این حسینیه کوچک می شویم یاد و خاطره حسینیه اعظم در یوم العباس در اذهان تداعی می شود. حضور اساتید و پیشکسوتان زنجانی و غیر زنجانی که در گوشه‌ای از حسینیه نشسته‌اند نیز رونق و صفای خاصی به مراسم بخشیده است و هنوز می‌توان نوای شاعران و نوحه خوانان بزرگی همچون استاد رحیم منزوی، حاج اصغر صنایعی، حاج سید عزت حری، حاج محمد تقی شریعتی، حاج غلامرضا عینی‌فر، حاج اصغر گنج خانلو که سالهای متمادی در این منزل به آستان اهل بیت(ع) خدمت کردند را حس کرد.

شب شعر با قرائت آیات کلام الله مجید آغاز می‌شود و بعد از تلاوت قرآن استاد ولی الله کلامی که عشق و علاقه‌اش به سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام زبانزد خاص و عام، کوچک و بزرگ، زن و مرد، پیر و جوان است، به پشت تریبون می‌رود و با تشکر و قدردانی از همه نوکران امام حسین علیه السلام می‌گوید: «حدود 22 سال است که در این جا روضه حضرت زهرا سلام الله علیها خوانده می‌شود.»

او با ادب و تواضع تمام از پیرغلامی از دیار اردبیل یاد می‌کند که سالها توفیق خدمت در دستگاه حسینی داشته و امروز با تمام وجود در خدمت ادبیات عاشورایی است و او کسی نیست جز استاد «عسکر شاهی». استاد کلامی با دعوت از ایشان جهت مرثیه سرایی درباره وی چنین می‌گوید: «استاد شاهی را می‌توان تاج الشعرای آذربایجان یحیوی اردبیلی عصر دانست که سینه شان مالامال و لبریز از شعرهای تاج الشعرا است.»

استاد شاهی که پشت تریبون می‌آید در ابتدا با ارادت از استاد کلامی، وی را تندیس ادب و تواضع یاد می‌کند و با تجلیل از ادبیات عاشورایی آذری می گوید: «من 55 سال معلم شعر و ادبیات بودم و به نقل از اساتید می‌گویم که ادبیات آذری در سرودن سوگ و مرثیه‌های عاشورایی در ادبیات دنیا کم نظیر است و مثل شعرهای ترکی در مدح و منقبت خاندان حسینی را در هیچ جا نمی‌توان یافت.»

وی که سالها در شرح و بررسی اشعار حافظ، خاقانی، نظامی و دیگر شعرای صاحب نام این مرزوبوم، دارای آثار و تالیفات متعددی نیز بوده است که از جمله این تالیفات می توان به کتاب شعر «تا قاف اندیشه» و «شرح دیوان فضولی» اشاره نمود.

او از شاعران جوان می خواهد تا قدر نعمت داشتن قریحه شعر و شاعری را بدانند و با آشنا شدن با بزرگان مرثیه خوانی آذربایجان، به دنیا بفهمانند که شعر و ادب آیینی آذربایجان در عشق و دلدادگی به خاندان عصمت و طهارت، چه قیامت و غوغایی کرده است.

این استاد ادبیات و هنر آذربایجان، از زمان شناس بودن شاعر صحبت به عمل می آورد و می گوید: «شاعر باید اهل منبر باشد و ظاهر و باطنش یکی باشد و احکام دین را به خوبی بشناسد.»

وقتی صحبتهای استاد شاهی با سرودن اشعار مدح و منقبت ختم می شود می‌توانستیم اوج عشق و ارادت و دلدادگی این پیرمرد سپید موی باصفا و بااخلاص را در مدح و مرثیه خوانی‌اش به وضوح مشاهده کرد.

صحبتهای استاد شاهی که به پایان می‌رسد پیرغلامان دیگر و شاعران جوان آذری زبان با دلی سرشار از عشق و محبت به اهل بیت به سرودن اشعار و مراثی خود می‌پردازند و از هر استان یکی دو شاعر، به ابراز نوکری و ارادت می پردازند.

بشیر زارعی(همدان) درباره امام زمان می گوید و حاج اسماعیل سکاک(قزوین)، غفور رجبی(اردبیل)، مسعود عبدالمحمدپور(تبریز) و جعفر صادقی(مراغه) سر تواضع را به آستان کریمانه پیامبر کربلا بی بی زینب کبری می سایند.

حال و هوای خاصی در مجلس جاریست و معنویت برگزاری بیش از دو دهه روضه بانوی دو سرا حضرت زهرا سلام الله علیها و گریه‌های عاشقانه مردمانی که دومین قربانگاه جهان اسلام بعد از منا هستند و سالها مقصدشان رسیدن به کعبه دلها بوده است، صفای دیگر به مجلس بخشیده است و در این فضای معنوی شب شعر عاشورا ادامه می یابد.

محمد میلانی (ارومیه) و حسین طاهری (زنجان) نیز درباره ولی نعمت همه ایرانیان «آقا علی بن موسی الرضا» شعر می سرایند. حسن اسحاقی(کرج)، سید علی رکن الدین(تهران)، هادی جانفدا (کرج)، محمد بیابانی(تهران) و چند تن از بانوان از شاعرانی هستند که در سوگ و رثای اباعبدالله الحسین به شعرخوانی می پردازند.

حاج جواد حیدری شاعر برجسته آیینی و مسئول مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام از آخرین شاعرانی بود که بعد از سرودن اشعار خود و با قدردانی از تلاشهای شبانه‌روزی مسئولان برگزاری دومین همایش منطقه‌ای شاعران اهل بیت علیهم السلام، گفت: «امیدواریم برگزاری چنین همایشهایی بتواند اولا موجب شناسایی شاعران آیینی در سطح کشور شود و ثانیا حلقه اتصالی بین اساتید، پیشکسوتان و شاعران اهل بیت باشد.»

در آخر مراسم نیز روضه خوانی توسط مداح جوان زنجانی حاج مهدی رسولی برگزار می‌شود و حضار با اشکهای روان در رثای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین به سینه زنی و عزاداری پرداختند.

در پایان مراسم استاد کلامی با قرار گرفتن در پشت تریبون و با «کلامی که از دل برمی‌آید» (عبارت مقام معظم رهبری در تجلیل از استاد کلامی) از همه عاشقانی که دل به محبت خاندان عصمت و طهارت داده بودند تشکر و قدردانی می‌کند و این حسینیه باز به انتظار برپایی روضه دیگری می‌نشیند تا نوای لبیک یا حسین و لبیک یا ابالفضل در فضای معنوی آن طنین انداز شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
مرثیه سرایی حسین بازیاری در سوگ مداح و پیر غلام اهل بیت مرحوم رضا صفایی