سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تحلیل یک تاجر ایرانی از بازار اقلیم کردستان عراق و درخواست از دولت


عضو شورای مشورتی سازمان توسعه تجارت ایران بر این باور است که ظرفیت های این منطقه آنقدر چشمگیر است که می تواند در آینده تبدیل به دبی دیگری در منطقه خاورمیانه شود ولی دغدغه او در عین حال نبود حمایت های لازم از تجار و تولیدکنندگان ایرانی برای حضوری بلندمدت و پایدار در این بازار بکر است و آنگونه که می گوید، کشور ترکیه با مشوق و بسته های حمایتی بخوبی حضور بخش خصوصی اش در اقلیم کردستان را مستحکم کرده است.
امیر حسین گل عنبر که چند سال است ساکن اربیل (هه ولیر) می باشد و به تازگی هم در نمایشگاه بین المللی مواد غذایی در این شهر حضور داشته به خبرنگار ایرنا گفت: رابطه تجاری بین ایران و عراق نشات گرفته از مشترکات فرهنگی، مذهبی، جغرافیایی و سیاسی بین دو کشور است.
وی بر این باور است که عراق سرزمینی ثروتمند بوده و وجود ذخایر نفت و گاز، این کشور را در زمره برترین کشورهای نفتی جهان قرار داده تا جایی که کارشناسان نفتی چند سال پیش از این برآورد کردند که در سال 2017 میلادی حجم استخراج نفتی عراق قابل رقابت با عربستان خواهد شد لذا طبق این آمار تا سال 2017 عراق می توانست با جمعیت یک سوم ایران، سه برابر ما نفت استخراج کند که می تواند عراق را به کشوری ثروتمند با بازاری باورنکردنی تبدیل کند.
گل عنبر اظهار کرد: هجوم روزافزون شرکتهای نفتی، پیمانکاری و بازرگانی به این سرزمین، نشان از این دارد که پیش بینی کارشناسان در حال تحقق است.

** بازار اقلیم کردستان و رکود بخاطر بروز تنش های سیاسی
عضو شورای مشورتی سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در این میان اقلیم کردستان که 17 درصد از بودجه عراق به آن تخصیص می یابد، در سالهای اخیر به منطقه ای امن، با ثبات و در حال ترقی تبدیل شد تا جایی که آینده کردستان را همچون دبی می بینند، حتی در سال 2014 شهر اربیل توانست شمار چشمگیری از گردشگران خارجی را بسوی خود هدایت نماید.
وی به افت رشد این منطقه و ورود نسبی بازار اقلیم کردستان اشاره کرد و افزود: اما در همین حال و در اوج پیشرفت بود که ناگهان اختلافات اقلیم کردستان با دولت مرکزی بر سر چگونگی فروش نفت اقلیم و البته قطع بودجه 17 درصدی از طرف دولت بغداد از یکسو و حمله داعش از سوی دیگر و به تازگی نیز اختلافات سیاسی بین احزاب کردی تمام معادلات را برهم زده و شمار زیادی از شرکتهای نامدار این منطقه بکر را ترک کردند.
گل عنبر گفت: در نتیجه این رخدادها، اقتصاد عراق و کردستان با سرعتی هرچه تمام تر سیری نزولی را پیموده و در مقطعی نیز به رکود کامل رسید و اکنون مدت حدود یکسال و نیم است که این بازار دچار رکود شدیدی شده و تجارت در آن بصورت غیرنقدی و بیشتر بر پایه اعتبار و اعتماد انجام می گیرد به طوری که شرکتهای زیادی این بازار را رها کردند.
وی با بیان اینکه شرکت تحت مدیریتش سالهاست در اربیل حضور دارد، تاکید کرد که حتی در این شرایط نابسامان عراق هم بازارعراق و اقلیم کردستان را به اینکه متحمل زیان های فراوان شد، رها نکرده در حالیکه سال گذشته داعش حتی تا دروازه های ورودی اربیل هم نفوذ کرد.
این فعال اقتصادی و تجاری از اینکه تلاش شرکت های ایرانی از جمله شرکت تحت مدیریت وی برای ماندگاری در بازارعراق از سوی برخی مسئولان مورد التفات واقع نشده، ابراز گلایه دارد و گفت: اوائل آبان امسال همچون سالهای قبل در نمایشگاه بین المللی غذایی اربیل شرکت کردیم اما متاسفانه کیفیت برگزاری نمایشگاه و کمیت شرکت کنندگان از کشورهای مختلف و نیز تعداد بازدیدکنندگان در مقایسه با نمایشگاه های قبلی ضعیف تر بود زیرا در سالهای قبل، کشورهای متعددی از آسیا، اروپا، آمریکا و... شرکت می کردند و تعداد مشتریان نیز به همین نسبت قابل قبول بوده و مشتریان از سراسر عراق برای بازدید می آمدند.

** رشد محسوس بازار عراق و لزوم توجه دولتها برای توسعه مراودات تجاری
عضو شورای سازمان توسعه تجارت ایران به بهبود نسبی شرایط بازار اقلیم کردستان و عراق در ماه های اخیر اشاره کرد و افزود: بازار یاد شده نسبت به سال گذشته (بعد از حمله داعش) رشد محسوسی داشته و از حالت سکون و صفر خارج شده که امیدواریم این خروج از حالت سکون و سیر رشد بازار، سیری صعودی با سرعتی قابل قبول باشد تا آنجا که کردستان بتواند همان جایگاه قبلی خود را بدست آورده و دوباره پذیرای شرکتهای بزرگ باشد و ثابت کند هنوز هم می تواند بازاری خوب برای همسایگانش بشمار آید.
وی افزود: با تداوم روند صعودی شرایط بازار اقلیم کردستان، هم افزایی و روند تجاری کشور ما نیز با این منطقه روندی صعودی خواهد داشت اما در این راستا نیز علاوه بر سعی و تلاش خود تجار نیاز به حمایت جمهوری اسلامی ایران و مسئولان اقلیم نیز می باشد زیرا بدون حمایت و پشتیبانی آنها، پیمودن این مسیر برای بازرگانان هر دو طرف بسیار مشکل و گاه غیرممکن خواهد بود.
گل عنبر گفت: نیاز است که مسئولان با عقد تفاهمنامه و بسته های حمایتی، بستر مناسبی را برای بازرگانان فراهم کنند و اهمیت این کار از این روست که در شرایط کنونی رابطه ایران با کشور عراق بهتر از رابطه بین آنها با ترکیه بوده، ضمن اینکه تعداد نقاط مرزی مشترک ایران و عراق قابل مقایسه با عراق و ترکیه که فقط یک نقطه مرزی مشترک در ابراهیم خلیل دارند، نیست.
این صادرکننده نمونه سال 93 گفت: با اینکه شاهد مشکلاتی بر سر راه تجارت ترکیه با عراق هستیم اما با این شرایط در بازار مذکور، این ترکها هستند که گوی سبقت را از ایرانیان ربوده اند که دلیل این موفقیت هم وجود بسته های حمایتی دولت ترکیه در قالب اعطای وام های کم بهره، جایزه و مشوقهای صادراتی، یارانه های نمایشگاهی و تورهای تجاری، کمک هزینه سفرهای تحقیقاتی و بازاریابی و یا دعوت از مشتریان و... از سوی دولت ترکیه است لذا موفقیت ما نیز جز در سایه حمایت های همه جانبه دولت جمهوری اسلامی میسر نخواهد بود.
استان کرمانشاه 366 کیلومتر مرز مشترک با 6 بازارچه و مرز که 2 مرز خسروی و پرویزخان در زمره مرزهای زمینی رسمی کشور می باشند، سالانه نقش پررنگی در صدور کالاهای غیرنفتی به کشورعراق دارد به طوری که افزون بر 50 درصد از صادرات کشورمان به عراق از پرویزخان انجام می شود.
هم اینک طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری در قصرشیرین در دستور کار مسئولان کشور و استان کرمانشاه قرار دارد که در صورت تحقق این منطقه آزاد، کرمانشاه می تواند همان نقش تجاری و باستانی اش در جاده ابریشم را باز یابد و به قطب تجاری ایران تبدیل شود.
8066/6539/8066

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
بررسی بحران در اقلیم کردستان عراق | اردشیر پشنگ