سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ارده سازی صنعت بومی شهرستان گناوه


به گزارش ایرنا، ارده که از کنجد کوبیده شده به دست می آید، خود به تنهایی یک ماده غذایی کامل و ارزش غذای بالایی دارد، دراین منطقه علاقمندان زیادی بویژه در فصل زمستان و بارندگی دارد.
ارده حالت مایع دارد که از کنجد نرم پوست کنده بریان و نرم کوبیده تهیه شده و روغن آن جدا نمی شود.
در فصل زمستان و بهار ارده بر سر سفره مردم این شهرستان نشسته و در طول روز آن را یا با خرما میل و یا با افزودن موادغذایی دیگر آن را مصرف می کنند.
روستای چهار روستایی این شهرستان از مناطقی است که از دیرباز این صنعت وجود داشته که عمل آوری و تولید آن ببیشتر ازحالت سنتی خارج و امروزه به صورت نیمه صنعتی تهیه می شود.
مردم این روستا درقدیم برای تهیه ارده که در فصل زمستان مشتری بیشتری دارد، ابتدا کنجد را در ظرف مخصوصی خیس کرده و سپس در سبد ریخته و آن را آبکشی و کنجد آن را با مفرش های مخصوص سفید و خشک الک می کردند.
پس از این مرحله کنجد سفید را در کوره مخصوص بو داده و در محفظه ای بالای آن که شبیه آسیاب قرار داشت، ریخته و موتور محرکه ای را که در اصل کار تولید را عهده دار است به وسیله تسمه با چوب که شامل حرکت دورانی بوده به الاغ می بستند و وقتی اولاغ دو محور می چرخید، آسیاب به گردش در می آمد و براثر فشار بر دانه های کنجد ارده تولید می شود.
مدیر جهادکشاورزی گناوه گفت: ارده تولیدی در روستای چهارروستایی اگرچه از از حالت سنتی خارج شده اما از طعم و مزه بسیار بالایی برخوردار است.
سیدحسن موسوی افزود: بیشتر تولید این ماده غذایی در روستای چهارروستایی و شهر گناوه انجام می شود که علاوه بر مصارف داخلی، به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله کویت صادر می شود.
وی گفت: امروزه عمل آوری ارده با الکتروموتور انجام می شود که طعم و مزه روش سنتی قدیم را ندارد.
شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد. ک/4
6164/6043

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ساحل زیبای شهرستان گناوه