سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حمایت مستقیم از حوزه نشر کارگشا نیست


سید عباس صالحی روز پنجشنبه در جریان بازدید از برخی کتاب فروشی های شهر مشهد به مناسبت 'روز ارتباط مردم با کتاب' افزود: دو اتفاق در حوزه نشر طی چند سال اخیر در قیمت کتاب موثر بوده است که نخستین آن قطع یارانه کاغذ در سال 1384 بود.
وی با بیان اینکه آن زمان استدلال های منطقی در باره حذف یارانه هایی که مستقیم به این حوزه داده می شد وجود داشت اظهار کرد: این یارانه زمینه ساز برخی مفاسد و بی توجهی ها بود و در مواردی به جای هزینه یارانه در تولید کتاب خوب، در حوزه های دیگری صرف می شد.
وی گفت: حذف یارانه کاغذ زمانی مشکل ساز شد که این اعتبار به زیرساخت ها و نوسازی آنها اختصاص نیافت.
صالحی ادامه داد: اگر همان یارانه ای که تا قبل از سال 1384 به این حوزه اختصاص می یافت با تغییرات نرخ ارز به زیرساخت های صنعت نشر داده می شد امروز این صنعت وضعیت بسیار مطلوب تری داشت.
وی افزود: امروز درخواست ما از حوزه نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور، ایجاد و اختصاص همان حمایت ها از زیرساخت های صنعت نشر می باشد.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: علاوه بر حذف یارانه حوزه نشر، تغییرات و افزایش نرخ ارز و دلار در سال 1392 در کنار تورم، بر این حوزه تاثیر قابل توجهی گذاشت.
وی گفت: ظرف چهار سال متوسط قیمت کتاب از 51 هزار و 700 ریال به 124 هزار و 580 ریال افزایش یافت.
صالحی ادامه داد: با محاسبه کارشناسی انجام شده متوسط قیمت کتاب که در سال 1373 حدود سه هزار ریال و در سال گذشته 124 هزار ریال بود در عمل با نرخ ثابت و حذف تورم، تغییری نداشته است.
وی افزود: قیمت کتاب ثابت بوده اما کاهش تقاضا در این حوزه مشهود بود که به دلایلی چون رکود و شرایط اقتصادی جامعه و محدود شدن تقاضای مردم به کالاهای مصرفی ضروری می باشد.
وی گفت: کاهش تقاضا در حوزه کالاهای مصرفی بر بخش فرهنگی هم تاثیر منفی قابل توجه داشته ضمن آنکه مشکل جدی دیگر در این زمینه وجود نداشتن عادت کتاب خوانی و کتاب خریدن است.
صالحی در زمینه ترویح کتاب و کتابخوانی در جامعه سه نهاد خانواده، آموزش و پرورش و رسانه را دارای نقش محوری دانست.
وی اظهار کرد: در این راستا تفاهمنامه ای با آموزش و پرورش و مهدهای کودک منعقد شده و با صدا و سیما هم پیگیری هایی در دست انجام است.
وی با اشاره به طرح کتابفروشی به وسعت ایران افزود: حمایت های یارانه ای که از حوزه نشر در قالب نمایشگاه کتاب تهران از کتابفروشی های کشور صورت گرفت بازتاب های مثبتی داشته است.
صالحی افزود: در اجرای این طرح طی هفته کتاب 10 میلیارد ریال یارانه به کتابفروشی های کشور که در این طرح شرکت کرده بودند در قالب تخفیف 20 درصدی کتاب اختصاص یافت.
وی در این مراسم به همراه حیدریان معاون فرهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای برنامه 'کتاب گردی ' از برخی کتاب فروشی های مشهد دیدن کردند.
1906 / 6053/6016

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نشست نشر در حوزه طنز، کاریکاتور و فکاهی، قسمت سوم