سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



متخصص روانشناسی كودك: تنبیه كودكان آنها را پرخاشگر می كند


دكتر فایق یوسفی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا تربیت و آموزش كودكان را بسیار مهم ارزیابی كرد و گفت: خانواده ها باید توجه ویژه ای به امر تربیت و اموزش كودكان داشته باشند.
وی با اشاره به اینكه تنبیه نوعی پرخاشگری است و سبب می شود كودكان نیز پرخاشگر شوند گفت: كودكانی كه تنبیه جسمی و كلامی می شوند پرخاشگری را یاد می گیرند و با این روش خواسته های خود را مطالبه می كنند.
این متخصص روانشناسی كودك یادآور شد: كودكان با تنبیه جسمی و كلامی مشكلات را درون ریزی می كنند و به شكل شب ادراری، ناخن جویدن، لجبازی، بهانه جویی و بهانه گیری در آنها نمایان می شود.
وی اظهار كرد: تنبیه جسمی كودكان منجر به ضعیف شدن اعتماد به نفس آنان می شود.
او با بیان اینكه كودكانی كه تنبیه جسمی و كلامی می شوند از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند گفت: این گروه از كودكان در مدرسه جرات نمی كنند با كودكان دیگر هم بازی شوند و حتی كودكان دیگر ممكن است خوراكی های آنان را با زور ببرند و جرات نكنند از حق خود دفاع كنند.
متخصص روانشناسی كودك اظهار كرد: یكی از روش ها به جای تنبیه كودكانی كه مرتكب رفتارهای ناپسند می شوند این است كه او را از چیزی كه دوست دارد منع كنیم مثلا به او بگویم چون این كار بد را انجام دادی امروز نمی گذارم به كارتون یا فیلم نگاه كنی یا پارك نمی برمت.
رستمی تشویق رفتارهای مثبت كودك را بسیار سازنده و تاثیرگذار دانست و افزود: روانشناسان و متخصصین روانشناسی كودك بر تشویق و توجه به رفتارهای مثبت كودك تاكید دارند نه رفتارهای منفی.
وی اظهاركرد: اگر جنبه های رفتاری مثبت كودك مورد توجه قرار گیرد این جنبه های مثبت سبب كاهش رفتارهای منفی كودك می شود.
وی به تفاوت بین دختران و پسران اشاره كرد و افزود: دختران دوست دارند با معلم ها و دوستان خود ارتباط برقرار كنند در حالی كه پسران اقتدار معلم ها را به چالش می كشند و ممكن است سبب رنجش خاطر آنها شوند.
وی افزود: به عنوان مثال اگر عروسكی به دختر بچه ای داده شود بخوبی از آن محافظت می كند اما اگر این عروسك را به پسر بچه ای داده شود آن را تكه تكه می كند كه ببیند چیست و بعد تكه ها را پرت می كند.
متخصص روانشناسی كودك قاطعیت والدین را در تربیت كودك مهم ارزیابی كرد و گفت: بدترین حالت زمانی است كه پدر و مادر چیزی بگویند و به آن عمل نكنند.
رستمی اظهاركرد: اگر والدین به كودك بگویند موبایل را نباید به دست بگیری، پس نباید اجازه داد كودك از موبایل استفاده كند.
به گفته وی قاطعیت سبب می شود كه كودك رفتارهای مطلوب را یاد بگیرد.
وی بدترین حالت را تسلیم شدن والدین در برابر كودكان دانست و گفت: در این حالت چیزی كه نمی خواهیم به كودكان بدهیم كودك با گریه و زاری آن را از ما می گیرند.
وی مدیریت خانواده و نقش والدین را در برابر كودكان مهم ارزیابی كرد و گفت: هر دو یعنی پدر و مادر وظایف حساسی در برابر كودكان دارند.
رستمی بدترین حالت را زمانی دانست كه مادر به كودك بگوید اگر پدر آمد به او می گویم چكار كردی، با این گفته این مفهوم به كودك القاء می شود كه همه وظایف به عهده پدر است.
او بر كاهش فشارهای كودكان از سوی خانواده ها تاكید كرد و گفت: یكی از راهكارها برای كاهش فشارهای روحی كودكان پرهیز از تنبیه جسمی و كلامی كودكان است.
این متخصص روانشناسی كودك تاكیدكرد: والدین باید از سرزنش كردن، نصیحت كردن، مقایسه كردن با دیگران و همچنین جنگ و جدل با كودكان پرهیز كنند.
او با اشاره به اینكه عوامل مختلفی در شكلگیری و رشد و تكامل شخصیت كودكان نقش دارد گفت: روش های صحیح فرزندپروری مهم ترین عامل شكل گیری شخصیت كودكان است.
رستمی با بیان اینكه دوران اولیه زندگی كودك در رشد و تكامل كودكان تاثیر گذار است و این دوران پایه و بنیان رشد و تكامل شخصیت كودكان است گفت: كانون مدرسه، معلم و دوستان همسن و سال نقش تعیین كننده ای در رشد شخصیت كودكان دارد.
وی دوران اولیه زندگی كودك را در رشد و تكامل كودكان تاثیر گذار است این دوران پایه و بنیان رشد و تكامل شخصیت كودكان است و تجارب این دوران بر روابط اجتماعی و مهارت های اخلاقی كودك تاثیر گذار است.
وی همچنین نقش عوامل محیطی و رسانه های جمعی را در تكامل شخصیت كودكان انكار ناپذیر توصیف كرد و افزود: در مسیر زندگی عوامل مختلف محیطی می تواند منجر به تغییر رفتار و شخصیت كودك شود.
7352/1904

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
متخصص دندانپزشكی كودكان - مركز لبخند كودك من