علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



نخستین دسته از اردک های سرسفید وارد تالاب کانی برازان مهاباد شدند


کامران حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کارشناسان این اداره در پایش های خود از این تالاب بین المللی 22 قطعه از گونه بسیار نادر اردک سرسفید مهاجر را مشاهده کردند که انتظار می رود در روزهای آینده به تدریج بر تعداد آنها افزوده شود.
وی اضافه کرد: این پرندگان مهاجر در ادامه مسیر کوچ خود از جنوب مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می پردازند و با شروع فصل جفت گیری و لانه سازی در این تالاب و تالاب های حوزه پارک ملی دریاچه ارومیه لانه سازی می کنند.
حسینی اظهار کرد: با توجه به آبگیری کامل تالاب کانی برازان و به علت وضعیت و امنیت مناسب، این تالاب به یکی از استراحتگاه ها و زیستگاه های این گونه نادر در شمالغرب کشور تبدیل شده است.
وی گفت: اردک سرسفید با نام white- headed Duck از راسته غازسانان و تیره اردکیان بوده و نام علمی آن Oxyura Leucocephala است که از سوی اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست در فهرست گونه های در خطر انقراض قرار دارد.
وی اضافه کرد: این نوع از پرنده که در سطح جهانی در زمره پرندگان حمایت شده قرار دارد، تحت حفاظت کامل قرار داشته و باید از مناطق تولید مثل آن حفاظت کامل به عمل آید.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی سازمان محیط زیست، جمعیت اردک سرسفید در کشور بین چهار تا پنج هزار قطعه برآورد شده است.
اردک سرسفید از پرندگانی است که در ایران و بسیاری از کشورهای جهان پراکنده بوده و جمعیت آن بر اساس مطالعات و بررسی های سازمان های جهانی رو به کاهش است به همین علت جزو گونه های حفاظت و حمایت شده قرار دارد.
تالاب کانی برازان مهاباد با وسعتی افزون بر 927 هکتار در 30 کیلومتری شمال مهاباد واقع شده و از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.
شهرستان مهاباد با داشتن تالابهای کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق همه ساله در فصول بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر از جمله سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، پلیکان، تنجه، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک از جمله اردک های سرسبز، ارده ای، سرحنایی و بلوطی است.
از بین تالاب های این شهرستان، کانی برازان و قوپی باباعلی جزء تالاب های بین المللی به شمار می رود.
شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.
3020/6185/1905

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تالاب کانی برازان مهاباد