سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جویندگان كار؛ یابندگان امیدوار


جوانان تحصیلكرده كه اشتغال برای آن یكی از مهمترین دغدغه های دوران جوانی و این اشتغال می تواند آنان را به زندگی امیدوارتر كند.
اشتغال گروه سنی 15تا 29سال به عنوان گروه سنی جوانان به عنوان یكی از دغدغه های اصلی و برنامه های دولت هاست، كه هر دولتی برای ایجاد اشتغال در بین جوانان برنامه های خاص خود را داشته است.
به گزارش ایرنا، بیكاری جوانان یكی ازمهمترین دغدغه های خانواده است به طوری كه می توان گفت به طور میانگین در هر خانواده یك تا دو جوان بیكار و جویای كار وجود داد.
در استان چهارمحال و بختیاری نیز مشكل بیكاری و اشتغال جوانان و به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی به عنوان یكی از دغدغه های مدیران و مسوولان قرار گرفته است.
آماده نبودن زیرساخت های اشتغال در استان، پایین بودن میل و رغبت جوانان به خصوص فارغ التصحیلان دانشگاهی به مشاغلی به غیر از مشاغل دولتی، پایین بودن میزان سرمایه گذاری در حوزه اشتغال و صنعت استان در سال های گذشته از مهمترین دلایل افزایش بیكاری و بالا بودن نرخ بیكاری در استان است.
به گزارش ایرنا، جمعیت استان چهارمحال و بختیاری هم اكنون بیش از 900 هزار نفر است كه از این تعداد 320 هزار نفر جمعیت فعال استان به شمار می روند.
مدیر كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری می گوید: از سال 88 تاكنون با راه اندازی و فعال شدن مراكز كاریابی در استان 30 هزار و 492 نفر جوان بیكار در گروه سنی 15 تا 29 سال در این مراكز ثبت نام كردند كه از این تعداد پنج هزار و 93 نفر در سال گذشته ثبت نام شدند.
سیدعباس جزایری افزود: از این تعداد 20 هزار و 430 نفر مرد و 10هزار و 62 نفر زن بودند.
وی اظهار داشت: از این تعداد ثبت نامی در 18 مركز كاریابی زیر نظر اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان 76 درصد فاقد مهارت و 24 درصد دارای مهارت بودند.
جزایری افزود: از این تعداد 35 درصد زیردیپلم، 24درصد دیپلم و 41درصد بالای دیپلم و دارای مدارك دانشگاهی هستند.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان اظهار داشت: سال گذشته در مجموع در استان 46هزار نفر بیكار در رده های سنی مختلف در سامانه این اداره كل ثبت نام كردند كه برای هفت هزار نفر شغل ایجاد شد.
جزایری اظهار داشت: در سالجاری براساس اطلاعات موجود در سامانه این اداره كل 39 هزار ثبت نامی بیكار داریم كه 18هزار نفر از این تعداد دارای تحصیلات عالیه در رشته های مختلف فنی مهندسی، كشاورزی و علوم انسانی دارای تحصیلات عالیه می باشند و بقیه ثبت نام شدگان بیكار نیز، افراد دیپلمه و زیر دیپلم هستند.
وی گفت: به طور كل 65درصد ثبت نامی ها در این سامانه را مردان و 35 درصد را زنان تشكیل می دهند.
وی با بیان اینكه بیكاری جوانان یكی از دغدغه های مسوولان استان و كشور است، افزود: باید گرایش فكری جوانان بیكار از مشاغل اداری به مشاغل تولیدی هدایت شود تا اشتغال مبتنی بر تولید افزایش یابد.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی استان حمایت دولت و صندوق توسعه ملی از طرح ها و واحدهای نیمه فعال و راكد را از مهمترین سیاست ها و برنامه های امسال در حوزه ایجاد اشتغال پایدار و كاهش نرخ بیكاری عنوان كرد.
جزایری افزود: در این راستا امسال دولت از محل اعتبارات دولتی و صندوق توسعه ملی 160هزار میلیارد ریال تسهیلات یارانه دار به واحدهای نیمه فعال و تعطیل در كشور پرداخت می كند كه از این میزان سهم استان چهارمحال و بختیاری چهار هزار و 700 میلیارد ریال است.
وی كمبود نقدینگی واحدهای صنعتی و تولیدی را از مهمترین معضلات این بخش در استان دانست و افزود: امسال 20 درصد اعتبارات فنی و اعتباری و ماده 180 امور زیربنای استان به بخش اشتغال، زیرساخت های اشتغال و همچنین پرداخت یارانه به طرح های مصوب و دارای مشكل اعتباری اختصاص یافته است.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته بیش از 72میلیارد ریال اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی برای دستگاه های اجرایی مانند میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فنی و حرفه ای، جهادكشاورزی، كمیته امدادامام خمینی(ره)، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صندوق كارآفرینی امید، صنعت، معدن و تجارت وبهزیستی استان پیش بینی شده بود كه دراین مدت بیش از یك هزار و 624 پرونده تقاضا برای تسهیلات به ارزش 72 میلیارد و 230 میلیون ریال به دبیرخانه مشاغل خانگی استان واصل شد.
وی گفت: از این تعداد یكهزار و 187طرح با اعتباری بیش از 52 میلیارد و 700 میلیون ریال از تسهیلات مشاغل خانگی بهره مند شده اند.
مدیركل تعاون، كارو رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: تاكنون در استان چهار هزار و 100 واحد تعاونی در بخش های مختلف تشكیل شده كه از این تعداد 2 هزار و 400 شركت تعاونی فعال و نیمه فعال هستند.
جزایری اظهار داشت: از این تعداد هزار و 600 تعاونی فعال و 850 نیمه فعال و با ظرفیت كم كار می كنند.
وی با اشاره به اینكه هم اكنون بیشتر تعاون های فعال در حوزه خدمات و شركت های تعاونی مواد غذایی هستند، افزود: فروش نرفتن كالا، نبود بازار به دلیل ركود بازار مسكن و كم بودن میزان نقدینگی از دلایل تعطیل شدن شركت های تعاونی در استان است.
مدیركل آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینكه بیكاری مهمترین مشكل جوانان امروز جامعه است، عنوان كرد: باید در مسیر اشتغال جوانان كار شود و اشتغال جوانان بسیاری از مشكلات جامعه را حل می كند.
عبدالله اسدپور افزود: براساس آمار مركز آمار ایران نرخ بیكاری سال گذشته برای گروه سنی از 10 سال به بالا در استان 16.4درصد اعلام شده است.
وی گفت: نرخ بیكاری گروه سنی 15 تا 29سال گذشته در استان 33.5 درصد اعلام شده است.
به گفته وی، سال گذشته 45 هزار و 304 نفر بیكار در گروه سنی 15 تا 29سال در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.
وی اظهار داشت: نرخ بیكاری گروه سنی 15 تا 24 سال گذشته در استان نیز 36.9 درصد اعلام شده است.
اسدپور بدون اعلام آمار جمعیت جوان و همچنین جمعیت فعال استان افزود: نرخ بیكاری سال 93 نیز در جمعیت 10 سال به بالا در استان 15درصد بود.
به گفته وی، در این مدت نرخ بیكاری گروه سنی 15 تا 29 سال استان 29.4 درصد بود.
وی سهم اشتغال استان در بخش كشاورزی را 15.3 درصد، صنعت 43.8 درصد، خدمات 40.9 درصد عنوان كرد و گفت: سهم اشتغال بخش خصوصی 83.5 درصد و عمومی 16.5 درصد بوده است.
وی گفت: در سال93 در رده سنی 10 سال به بالا در استان 242 هزار و 919 نفر شاغل و در رده سنی 15 تا 29 نیز 42 هزار 765 نفر بیكار بودند.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به معضل بیكاری به خصوص در قشر جوان افزود: تحریم های اقتصادی، تعطیل و نیمه تعطیل بودن واحدهای تولیدی و صنعتی و ضعف سرمایه گذاری در امور زیربنایی از مهمترین عوامل تشدید بیكاری در این استان است.
اسماعیل عامری گلستانی افزود: نرخ بیكاری چهارمحال و بختیاری از متوسط كشور پنج درصد بالاتر است.
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینكه اشتغال و نرخ بیكاری یكی از مهمترین دغدغه های دولت است، گفت: امسال برای افزایش اشتغال و همچنین كاهش نرخ بیكاری، 160هزار میلیارد ریال اعتبار یارانه دار برای طرح های نیمه تمام و غیرفعال پیش بینی شده است.
قاسم سلیمانی دشتكی درباره برنامه های استان برای سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل افزود: سیاست كلان اقتصاد مقاومتی استان در نیمه دوم سال 92 ابلاغ و تاكنون فعالیت های خوبی در زمینه های مختلف در استان انجام شده است.
وی، تكمیل و بهره برداری از پروژه‌های عمرانی، ایجاد اشتغال، كاهش نرخ بیكاری، رونق اقتصادی، توسعه فعالیت‌های عمرانی در حوزه‌های گوناگون و جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را اولویت های استان در سال جاری برشمرد.
سلیمانی دشتكی اظهار داشت: از بودجه سال 95 علاوه بر یارانه هایی كه تصویب شده، میزان قابل توجهی از اعتبارات به بخش اشتغال وتسهیلات ارزان قیمت برای توسعه بخش كشاورزی، كمك های فنی و اعتباری و یارانه تولید داده می شود.
رییس سازمان صنعت معدن، تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: اكنون هزار و 270 واحد تولیدی و صنعتی در استان وجود دارد كه به دلایلی 450 واحد از این تعداد طی سال های اخیر تعطیل شده است.
سید نعیم امامی افزود: واحدهای صنعتی كه اكنون در حال فعالیت هستند، با ظرفیت های متفاوت به طور متوسط با 48درصد ظرفیت فعالیت می كنند.
وی مهمترین دلایل تعطیلی این واحدها را تحریم ها، ركود اقتصادی سال های اخیر، بدهی معوق به بانك ها، كمبود و نبود سرمایه در گردش و نداشتن بازار فروش عنوان كرد.
وی اظهار داشت: اشتغال ظرفیت اسمی واحدهای تولیدی و صنعتی استان 24هزار نفر است، كه هم اینك 12هزار نفر در استان مشغول به كار هستند.
به گزارش ایرنا، هم اكنون 195 تشكل كارگری،20 شورای اسلامی كار و 155 نماینده كارگری در كارگاه های تولیدی، هشت انجمن صنفی كارگری، هشت كانون بازنشستگان در شهرستان ها، یك كانون انجمن صنفی كارگری هماهنگی شورای اسلامی كار و مجمع نمایندگان ك&


ویدیو مرتبط :
ایمنی كار در ارتفاع- كار بر روی سقف شیب دار