سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



امیدواری كشورهای اروپاستیز به برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا


به گزارش این شبكه تلویزیونی، انگلیس ممكن است تنها كشوری نباشد كه آینده كشورش در اتحادیه اروپا را بررسی می كند. به گفته كارشناسان، دانمارك، جمهوری چك و لهستان ممكن است در صورت برگزاری همه پرسی خروج انگلیس، از این كشور الگو بگیرند.
«آنتونیو باروسو» معاون شركت مشاوره ای ریسك سیاسی موسوم به «تنئو اینتلیجنس/ Teneo Intelligence» در این زمینه گفت: نگرانی اصلی درباره خروج غیرمنتظره انگلیس از اتحادیه اروپا، ایجاد طرح های مشتركی در سایر كشورهای عضو این اتحادیه است و برگزیت، نخستین گام در جهت از بین رفتن انسجام اتحادیه خواهد بود.
«انگل گوریا» دبیر كل سازمان توسعه وهمكاری اقتصادی (OECD) نیز چهارشنبه پیش درباره خطر الگو گرفتن سایر كشورهای اتحادیه اروپا از اقدام انگلیس در برپایی همه پرسی های خروج از اتحادیه هشدار داد و گفت: برگزیت می تواند علاوه بر وحدت انگلیس، اتحاد و انسجام اتحادیه اروپا را به خطر بیندازد. در انگلیس این خطر می تواند به دلیل احتمال برگزاری همه پرسی استقلال دیگری در اسكاتلند منجر شود.
شبكه تلویزیونی سی.ان.بی.سی گزارش داد: بیش از 100 نفر از فعالان تجار شهر لندن نامه ای را در حمایت از برگزیت امضا كرده اند كه روز جمعه در روزنامه «ایوینینگ استاندارد» انگلیس منتشر شد. اما كشورهای دیگری نیز ممكن است همه پرسی های خروج از اتحادیه اروپا را به پیروی از برگزیت برپا كنند.
بر اساس این گزارش، دانمارك همچون انگلیس، در مساله اروپا گریزی سابقه ای طولانی دارد. این كشور با همه پرسی سال 2000 درباره عضویت در منطقه یورو مخالفت و دسامبر گذشته (آذر 94) خود را از قوانین اتحادیه اروپا از جمله در زمینه پناهجویی و كنترل مرزی خود را معاف كرد.
به تازگی دومین حزب بزرگ پارلمان دانمارك موسوم به حزب مردم دانمارك (DF) كه حزبی پوپولیست و دست راستی است، خواستار كاهش نفوذ اتحادیه اروپا بر این كشور شد.
بارسو در این زمینه گفت: برگزیت می تواند حزب مردمی DF را در پیگیری طرح های خود در زمینه برپایی همه پرسی جسورتر كند. این حزب دست كم ممكن است حزب پراگماتیك «ونستر/Venstre» دانمارك را در اعمال نفوذ درباره مسائل اتحادیه اروپا محدودتر كند.
شبكه تلویزیونی سی.ان.بی.سی اضافه كرد: جمهوری چك، یكی دیگر از كشورهای اروپاستیز در میان كشورهای مركزی و شرقی اروپا است كه در سالهای 2004 و 2007 به اتحادیه اروپا پیوست. بر خلاف كشور همسایه اش اسلواكی كه در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست، این كشور همچنان باید درباره استفاده از یورو تصمیم گیری كند اما ظاهرا هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده است.
احزاب اروپاستیز در جمهوری چك را سه حزب ناسیولیست و حزب كمونیستی «بوهمیا و موراویا» كه سومین حزب بزرگ در پارلمان چك تشكیل می دهند.
به گفته بارسو، اصلاحات احتمالی در قانون اساسی جمهوری چك می تواند برخی از احزاب مخالف را وادار به برگزاری همه پرسی خروج از اتحادیه اروپا كند.
بر اساس گزارش های رسانه ای، «واكلا كلاس» رئیس جمهوری سابق چك، كه درباره ارتقا جایگاه كشورش در اتحادیه اروپا مذاكره كرده اكنون پیشنهاد احتمال خروج از این اتحادیه را مطرح كرده است.
شبكه تلویزیونی سی.ان.بی.سی تصریح كرد: لهستان و برخی دیگر ازكشورها نیز اكنون سطوح بالایی از لفاظی های ضد اتحادیه را تجربه كرده اند كه می تواند به خاطر برگزیت، چنین لفاظی هایی در كشورشان قوت گیرد.
بارسو تاكید كرده است كه اتریش، هلند، فنلاند، مجارستان و سوئد نیز در معرض خطر قرار دارند.
وی تاكید كرد در لهستان و مجارستان گروه راست افراطی ممكن است خواستار برگزاری همه پرسی درباره عضویت اتحادیه اروپا شود.
با این حال برگزاری همه پرسی خروج از انگلیس در سایر كشورها كه جزو بنیانگذاران اتحادیه اروپا هستند از جمله آلمان و فرانسه، بعید به نظر می رسد.
بارسو گفت: دشوار می توان گفت كه خروج از اتحادیه اروپا به دلیل نفوذ برلین در اروپا در آینده نزدیك مورد حمایت آلمانی ها قرار گیرد.
انگلیس قرار است بر اساس وعده ای كه «دیوید كامرون» نخست وزیر این كشور داده است، با برگزاری همه پرسی در تاریخ 23 ژوئن (3 تیر) درباره ادامه عضویتش در اتحادیه اروپا یا خروج از آن تصمیم گیری كند؛ تصمیمی كه تاكنون با هشدارهای مختلفی درباره تبعات اقتصادی و سیاسی آن همراه بوده است.
اروپام**9158**1572

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
زمزمه های خروج انگلیس از اتحادیه اروپا