سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نخست‌وزیر کانادا درباره رفع تحریم‌های ایران اظهارنظر نکرد/بازگشایی سفارت بررسی می‌شود


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جاستین ترودو»، روز دوشنبه از پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره رفع تحریم‌‌ها علیه ایران خودداری کرد.

شبکه خبری «سی‌ تی‌وی» گزارش داد «ترودو» قبل از پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا این تحریم‌ها رفع می‌شوند، محل برگزاری کنفرانس خبری را ترک کرده است.

کانادا، در کنار انگلیس و آمریکا سه کشوری هستند که به پیروی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رسانده‌ است.

اتحادیه اروپا و آمریکا، روز یکشنبه همزمان با فرارسیدن روز «اجرای برجام» از رفع تحریم‌های ضدایرانی خبر دادند.

«روز اجرا»، در توافق جامع اتمی میان ایران و گروه 1+5 موسوم به «برجام» روزی تعریف شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعلیق، توقف یا محدود شدن بعضی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بر اساس توافق تایید می‌کند و هم‌زمان تحریم‌های هسته‌ای اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل متحد علیه تهران لغو یا تعلیق می‌شود.

«ترودو» در کنفرانس خبری روز دوشنبه به سوال یک خبرنگار دیگر درباره بازگشایی سفارت کانادا در ایران پاسخ داد.

نخست‌وزیر کانادا گفت: «حرکت مهم ایران به سمت احترام به انتظارات بین‌المللی، نشانه‌ای بسیار مثبت و یک پیروزی برای دیپلماسی در همه جا است. وزارت امور جهانی کانادا، این موضوع (بازگشایی سفارت) را بررسی می‌کند و ما امیدواریم این موضوع را در نشست آتی کابینه مورد بررسی قرار دهیم.»

حزب لیبرال کانادا به رهبری «ترودو» مهرماه سال جاری با پیروزی در انتخابات پارلمانی بر حزب محافظه کار حاکم پیروز شد و قدرت را پس از سه دوره از «استفان هارپر»، نخست وزیر کانادا پس گرفت.

«هارپر» که به دلیل مواضعش در حمایت از اسرائیل به «اسرائیلی‌تر از اسرائیل» معروف شده بود با انتقادهای گسترده‌ای رو به رو بود.

دولت «هارپر» در ۱۷ شهریور ماه سال ۱۳۹۱ به بهانه آنچه تهدید ایران برای اسرائیل خوانده شده بود روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد.

در آن زمان، دولت کانادا سفارت خود را در تهران بست و خواستار آن شد که دیپلمات‌های ایرانی ظرف پنج روزخاک کانادا را ترک کنند.

ایران و کانادا در سفارتخانه‌های کشورهای ثالث دفتر حافظ منافع دارند.

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/BV1FND


ویدیو مرتبط :
معاون وزیر امورخارجه: یک مقام دست سوم برای ابلاغ تصمیم کانادا به سفارت ایران در اتاوا رفت