سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



جوانی: شکست «داعش» خسارات زیادی را به ترکیه وارد می‌کند/ شیخ‌الاسلام: انگلیس با طراحی تفکر وهابیت داعش را ایجاد کرد


حوزه احزاب خبرگزاری فارس، تروریسم پدیده‌ای است که قدمت زیادی دارد و عامل شکل‌گیری تحولات سیاسی بسیاری در دنیا شده است و آن را نمی‌توان منحصر به یک دولت و چند حکومت دانست بلکه موضوعی است که افراد و گروه‌هایی از آن به‌عنوان راهکاری برای دستیابی به منافع کوتاه و بلندشان استفاده کرده‌اند به‌نحوی‌که می‌توان ادعا کرد همه کشورها مورد هدف این پدیده نامبارک قرارگرفته‌اند.

منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی نیز همواره با این پدیده شوم دست‌و پنجه نرم کرده‌اند اما آنچه در سال‌ها و ماه‌های اخیر با نام تروریسم در این منطقه فجایع زیادی را به بار آورده است که بعضاً غیرقابل‌جبران است گروه تروریستی داعش است که علاوه بر تلفات انسانی و فیزیکی که در سرزمین‌های مختلف برجای می‌گذارد به دنبال نمایش چهره خشنی از اسلام رحمانی است.

بررسی پیدایش داعش و حامیان آن، نتیجه ائتلاف آمریکایی ضدداعش، تحلیل در خصوص انفجارهای انجام‌شده در پاریس که به‌نوعی از حامیان تشکیل این گروهک بود، دلایل ترکیه برای حمایت از داعش و رویکرد روسیه در حمایت از دولت سوریه و مقابله همه‌جانبه با داعش ازجمله مسائلی است که در قالب میزگردی با حضور حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی و سردار یدالله جوانی مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بررسی آن پرداخته شد.

برخی محورهای سخنان سردار یدالله جوانی، مشاور عالی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) در میزگرد «داعش و پاریس»

* شکل‌‌گیری داعش را می‌توان پاتکی علیه حرکت نظام اسلامی و نظریه‌ای که حضرت امام برای اداره جامعه اسلامی و تمدن سازی در قرن 21 مطرح کردند دانست.

* داعش در عراق محدود بود و قدرت مانور نداشت با بحران سوریه رسانه‌ای شد و بیشترین فشار خود را به رفتن بشار اسد از رأس قدرت معطوف کرد نکته جالب اینجاست که بعداً دولت‌های دیگری همچون ترکیه، آل‌سعود، آل‌نهیان، صهیونیست‌ها، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به تکرار این موضوع پرداخته و خواستار این مسئله شدند.

* آمریکایی‌ها پس از اشغال افغانستان و با شعار مبارزه با تروریسم وارد این منطقه شدند اما اساس حرکت آمریکا منجر به حمایت از تروریسم‌ شد و عربستان هم نقش متحد اصلی آمریکا را ایفا کرد و بحث جنگ نیابتی هم مطرح شد.

* رئیس‌جمهور سوریه پشتیبان اصلی مقاومت، فلسطین، حزب‌الله و گروه‌های جهادی است و از طرف دیگر همه دولت‌های حامی داعش با مشکلات مشترکی که مقاومت و بیداری اسلامی نامیده می‌شود مواجه هستند که با حرکت‌هایی در تونس و مصر آغاز شد و در شبه‌جزیره، یمن و بحرین ادامه پیدا کرد و به مشکل جدی دولت‌های مستکبر تبدیل شد.

* پس از  جنگ 33 روزه و پیروزی حزب‌الله، نهضتی در میان جوانان کشورهای اسلامی برای ترویج افکار و اندیشه‌های امام راحل در خصوص اسلام ناب محمدی (ص) راه افتاد و پیام آن در جهان اسلام منتشر شد و جوانان مصر، لیبی، تونس، شبه‌جزیره و... پی بردند که حتماً یک حقانیتی هست که این پرچم توسط انقلاب اسلامی رو به اهتزاز است.

* سردار همدانی معتقد بود داعش محصول جنگ نرمی است که پیشینه تاریخی آن ریشه در صدر اسلام،‌ قرن 8، قرن 12 و همین 200 سال گذشته دارد که افرادی که به‌عنوان نفوذی وارد جهان اسلام شدند و به این جریان انحرافی شکل و بسط دادند.

* یکی از دلایل مهم راه‌اندازی داعش این بود حالا که همگان متوجه شده‌اند که اسلام به همه نیازهای مادی و معنوی انسان توأمان توجه دارد و با توسل به اصول آن دنیای ما آباد است و هم آخرتمان نیز تأمین می‌شود شروع به اقدام علیه اسلام کردند که ترسیم چهره کاریکاتوری پیامبر (ص)، معرفی قرآن به‌عنوان کتاب تروریست‌‌پرور و تشکیل گروه‌های تروریستی و خشن به نام اسلام ازجمله آن‌هاست.

* از بین بردن جذابیت‌های اسلام، تبدیل همگرایی مسلمانان به تفرقه و جنگ مذهبی و ایجاد شکاف در احیای هویت دینی را از دیگر اهداف مستکبران در راه اندازی داعش است

* کسانی که بمب ساعتی با نام داعش را در قلب جهان اسلام، خاورمیانه و غرب آسیا کار گذاشتند دیدند که از کنترل آن ناتوان هستند چرا که دائماً به نیروهای جهادی می‌گفتند که شرک و کفر این است و تو موحدی و بر همین اساس هم موظف به مبارزه با شرک و کفر هستی و اگر این کار را کنی به بهشت می‌روی و  این تفکر، ظرفیتی را برای کسانی که در پشت‌صحنه در اندیشه انجام اقدامات شیطانی علیه اسلام بودند را فراهم کرد.

* برخی دولت‌های اروپایی خطراتی را از جانب آمریکا احساس کردند زیرا دیدند که این ائتلاف عملاً اقدامی را برای نابودی داعش انجام نداد مثلاً ظاهراً اقدام به بمباران مواضع داعش می‌کردند اما در واقع هر زمان که چارچوب اصلی آن‌ها در حال فروریختن بود آمریکا برای آن‌ها بار‌اندازی می‌کرد و به‌وسیله پایگاه‌های اطلاعاتی آن‌ها در جریان امور قرار می‌داد موضوعی که قابل‌انکار نیست و تصاویر و اسناد مرتبط با این موضوع وجود دارد و حتی خلبانان هم اعتراف می‌کنند که به دستور اوباما بسیاری از مواضع داعش مورد هدف قرار نمی‌گرفت.

* بیش از 12 هزار نفر از نیروهای داعش که در سوریه می‌جنگند از کشورهای آسیای میانه، مرکزی و حتی مناطق مسلمان‌نشین این کشور به گروه‌های جهادی ملحق شده‌اند

* روسیه برخلاف آمریکا که تروریسم را به دو قسمت میانه‌رو و تندرو تقسیم کرده بود و به مبارزه همه‌جانبه با تروریسم و ریشه‌کنی آن پرداخت و هیچ‌گونه ملاحظه‌ای را در این خصوص در نظر نگرفت به همین دلیل برخی دولت‌های اروپایی مانند فرانسه در این خصوص با روسیه هم‌پیمان شده و به مبارزه با داعش پرداخت بنابراین داعشی‌ها هم با تحرکاتی سعی در پشیمان ساختن روسیه از این مبارزه داشتند که انفجار هواپیمای روسی در ‌آسمان مصر ازجمله این اقدامات بود که خللی در اراده روسیه ایجاد نکرد و همچنان در این حوزه فعال است.

* اتفاقی که در فرانسه افتاد همچون حادثه 11 سپتامبر پشت‌صحنه‌ای برای جلوگیری از همگرایی دولت فرانسه با روسیه در مقابله با داعش دارد.

* ترک‌ها هنوز متوجه اشتباه راهبردی‌شان در منطقه نشده‌اند و فکر می‌کنند بازی در پازل آمریکایی به نفع آن‌هاست البته مخاطرات ناشی از این اقدام را دیده‌اند اما هنوز متنبه نشده‌اند.

* برآورد برخی از صاحب‌نظران درباره منفجر کردن  هواپیمای روسیه از سوی ترک‌ها این است که این اقدام در خارج از ترکیه طراحی‌شده است و ترک‌ها تنها مجری آن بوده‌اند گویا خود روس‌ها نیز همین نظر را دارند چرا که هواپیما در خاک سوریه سقوط کرده و خلبان زنده می‌گوید هیچ هشداری از سوی ترک‌ها دریافت نکرده است.

* اگر این مبارزه جدی با داعش تداوم‌یافته و منجر به اضمحلال آن شود و حکومت‌های مردمی در عراق و سوریه ایجاد و تثبیت شود ترکیه ضرر زیادی می‌کند چراکه بیش از 5 سال از پشت به این کشورها خنجر زده است و به همین راحتی نمی‌تواند در این منطقه سربلند کند و همین امر خسارات زیادی را به آن‌ها وارد می‌کند بنابراین خواستار مقابله مدیریت‌شده با این گروهک تروریستی است.

* 11 سپتامبر برای تحلیل برخی از مسائل یک مدل است چراکه آمریکایی‌ها بر اساس سیاست ماکیاولیستی حاضر شدند یک سوزن به خودشان بزنند تا شرایط برای زدن جوال‌دوز به دیگر کشورها فراهم شود بسیاری از آمریکایی‌ها بر این باور هستند که برانگیختن احساس و هیجان مردم پشت‌صحنه زدن برج‌های دوقلو به‌عنوان نماد نظام سرمایه‌داری بود تا به این بهانه به کشورهای دیگر لشکرکشی و آن‌ها را اشغال کنند.

* غربی‌ها طی سال‌های گذشته تمام تلاششان را معطوف این کرده‌اند که این مطلب را به سایرین القا نمایند که انسان‌های غربی اساساً افرادی بالغ، عاقل و شهروند درجه‌یک هستند و دیگران مهجور می‌باشند و بر اساس همین نظریه است که اصلاً بحث مستعمره بودن مطرح شد و می‌توان گفت که غرب در مقابل شرق به یک خود برتر پنداری اعتقاد دارد.

* افرادی نیز به دلیل تحصیل در غرب و دلایل مشابه تحت تأثیر اندیشه‌های آنان قرارگرفته و به این باور رسیدند که غربی‌ها حقیقتاً برتر بوده و کشورهای شرق شهروند درجه دو و سه به‌حساب می‌آیند ازاین‌رو هر اقدامی که توسط آن‌ها صورت می‌گیرد مشروع است و اگر خسارتی به آن‌ها وارد شد ما باید عزا بگیریم و با آن‌ها همدردی کنیم اما اگر این حادثه در کشورهای مسلمان یا جهان سوم نظیر لبنان اتفاق بیفتد شاید خیلی مهم نباشد.

* اوباما می‌گوید ما رهبر جهان هستیم و این رهبری را حق خود می‌داند و معتقد است چون پرچم نظام لیبرال دموکراسی دست ما است دیگران هم باید پذیرای ارزش‌های ما باشند متأسفانه برخی از افراد در داخل کشور آن‌ها را در این خصوص محق می‌دانند

* در ماجرای همین پرونده هسته‌ای فردی که عنوان استادی دانشگاه را  یدک می‌کشد در خصوص فعالیت هسته‌ای که داریم به آمریکا حق داده و می‌گوید آن‌ها حق‌دارند که نگران باشند که ما فعالیت هسته‌ای داریم من نمی‌دانم یک ایرانی با چه منطق و مبنایی حاضر به طرح این مسئله می‌شود اما از این‌طرف ایران و کشورهای مسلمان حق ندارند نگران زرادخانه‌های هسته‌ای، موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای باشند

* محکوم کردن خودمان  یک نگاه بیمارگونه است نه روشنفکری چون روشنفکری ذاتاً بد نیست اما روشنفکری وابسته به غرب بد است البته این نوعت وابستگی‌ها در صد سال گذشته آسیب‌های زیادی را به ملت ما وارد کرده است.

* افرادی که با طرز تفکرشان داعیه روشنفکری و دادخواهی منافع ملی را دارند قطعاً یکی از مجموعه‌هایی هستند که در کشور ما جاده‌صاف‌کن این امر می‌باشند و مضرات زیادی را نصیب ملت ایران می‌کنند.

برخی محورهای سخنان حسین شیخ‌الاسلام سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در سوریه و مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در میزگرد «داعش و پاریس»

* با ظهور بحران‌های سوریه اعضای القاعده که با بعثی‌ها پیمان بسته بودند برای اینکه اعتقاد به یکی بودن این منطقه داشتند دولت اسلامی عراق و شامات را تشکیل دادند و در ابتدا با «جولانی» هم‌پیمان شدند اما پس از مدتی متوجه شدند که نمی‌توانند بر سر این پیمان بمانند و دچار اختلافاتی شدند چراکه القاعده عراق به خاطر ذات عراقی، به خشونت بیشتری قائل بود اما آن‌ها این‌گونه نبودند و این‌چنین شد که آن‌ها همان جریان النصره ماندند و این‌ها شدند داعش.

* انجماد فکری موجود در افکار متعصبان نظر جهان اسلام را به سمت امام (ره) جلب کرد.

* مستکبران باهمان انگیزه‌های قدیمی خودشان که همان تجزیه جهان اسلام بر اساس ملیت‌ها و مذاهب بود به حمایت از داعش پرداختند؛ علی‌الخصوص رژیم اسرائیل تمایل داشت با این تجزیه، شرایط ایجاد همه حکومت‌های مختلف اعم از «مارونی»، «علوی»، «کُرد»، «مستقل» و ... ایجاد می‌شود و وجود یک حکومت یهودی در کنار آن‌ها امری قابل‌پذیرش است.

* زمانی که افغانستان توسط شوروی اشغال شد، انگلیسی‌ها برای مقابله با گسترش حکومت شوروی اقدام به طرح نظریاتی برای تحریک مسلمانان کردند تا به‌وسیله این نظرات، آن‌ها را تشویق به مقاومت در مقابل شوروی نمایند و این‌چنین بود که طالبان ایجاد شد.

* به‌محض اینکه طالبان به قدرت رسیدند شروع به انجام اقدامات غیرانسانی کرده و دیپلمات‌های ما را سر بریدند و خلاف عرف بین‌المللی عمل کردند. از آن‌پس این جریان رشد کرد و در گام بعد اعراب را برای آموزش به خدمت گرفتند و در این مرحله افغانی‌های عرب، شکل‌گرفته و القاعده تأسیس شد.

* القاعده هم پس از اشغال عراق و باهم پیمان شدن جمعی از اعراب این منطقه به دو دسته تقسیم شدند؛ دسته اول که انگیزه‌های عربی و قومی برایشان از ارجحیت بیشتری برخوردار بود با بعثی‌های هم‌پیمان شدند و این بار نیز با نقش‌آفرینی انگلیسی‌ها دولت اسلامی عراق شکل گرفت و در همین اثناء بغدادی که در زندان ام‌القصر بود با تعدادی از بعثی‌ها و متعصبان مذهبی هم‌پیمان شده و رهبر جریان شد.

* القاعده عراق به خاطر ذات عراقی، به خشونت بیشتری قائل بود اما آن‌ها این‌گونه نبودند و این‌چنین شد که آن‌ها همان جریان النصره ماندند و این‌ها شدند داعش و به دلیل خشونتی که به کار می‌بردند باعث جذب عناصر زیادی به‌ویژه افراد خارجی منطقه شد.

* عربستان به خاطر اینکه دلش نمی‌خواست دموکراسی نوپای عراق موفق شده و این تفکر نهادینه شود که کرد، عرب، شیعه و سنی در قالب یک حکومت توانستند در کنار هم زندگی کنند و تعامل داشته باشند به حمایت مالی و تسلیحاتی داعش پرداخت.

* ترکیه خواهان احیای امپراتوری عثمانی به لحاظ سیاسی بود اما باتوجه به اینکه در مواجهه فیزیکی چنین توانی را نداشت با حمایت از داعش در اندیشه تشکیل دولت نئو عثمانیسم در جهان بود که با همگرایی ایران و روسیه این خواسته نقش بر آب شد.

* انگیزه‌های ترکیه پس از بحران سوریه جنبه سودجویانه به خود گرفته و افزایش یافت چراکه می‌خواست نفت شمال غرب عراق را در سایه اختلافاتی که کردها با حکومت مرکزی داشتند به کمترین قیمت بخرد چراکه کردها غیراز این راهی برای صدور نفت نداشتند.

* مستکبران باهمان انگیزه‌های قدیمی خودشان که همان تجزیه جهان اسلام بر اساس ملیت‌ها و مذاهب بود به حمایت از داعش پرداختند علی‌الخصوص رژیم اسرائیل تمایل داشت با این تجزیه، شرایط ایجاد همه حکومت‌های مختلف اعم از «مارونی»، «علوی»، «کُرد»، «مستقل» و ... ایجاد می‌شود و وجود یک حکومت یهودی در کنار آن‌ها امری قابل‌پذیرش است.

* داعش شاهد این بود که توانایی‌ ایران و روسیه عملیات‌های تروریستی وین دو را به هم ریخته بنابراین خواستند با انفجار هواپیمای روس این پیام را به مسکو اعلام کنند که روند پیش گرفته در مقابل با داعش به ضررشان است ازهمین رونکته بارز این است که جناح استکبار درعالی‌ترین سطح موضع گرفته که بشار اسد باید از حکومت سوریه برود.

* استکبار جهانی و در رأس آن‌ها انگلیس با راه‌اندازی تفکر وهابیت و تقویت بعد شیطانی، خشونت و افراط به اختلاف‌افکنی بین مسلمانان پرداخت که داعش هم مولود همین جریان است.

* هیلاری کلینتون پس از هلاکت بن‌لادن در کمیسیون دفاعی سنای آمریکا و به‌منظور تحریک جمهوری خواهان صراحتاً گفت:  داعش را ما ساخته‌ایم و خودمان هم باید با این جریان بجنگیم.

* روسیه حق دفاع از امنیت ملی خودش را دارد و نباید زمان را از دست بدهد چراکه این تروریست‌های آموزش‌دیده و پس از سال‌ها به سرزمینشان برگشته و شرایط ناامنی را در آن مناطق فراهم کنند از این‌طرف آمریکا که همیشه در پی تضعیف روسیه بوده اولویت خود را به تجهیز داعش اختصاص داده است.

* صهیونیست‌ها، آمریکا، رژیم سعودی و ترکیه بزرگ‌ترین متضرران مقابله با داعش هستند چرا که این دولت‌ها با منابع مادی و آبرو حیثیتشان هزینه‌های زیادی را برای تشکیل داعش انجام داده‌اند و به همین دلیل با اقدامات مختلف درصدد انصراف جمهوری اسلامی ایران و روسیه از پیگیری جدی برای مبارزه با تروریسم بودند.

* مستکبران می‌ترسند که ایران و روسیه در مسائل دیگر نیز باهم پیمان بسته و روزی این کروزها در خلیج‌فارس شلیک شود غربی‌ها هم با درک این شرایط و وضعیت کنونی راهبردی و سیاسی ترجیح دادند مسائل را پای میز مذاکره حل کنند تا جنگ در این زمینه تعیین‌کننده نباشد.

* همه ما می‌دانیم اگر توانایی تسلیحاتی نداشتیم و مراکز راهبردی اسرائیل در تیرس موشک‌هایمان نبود آمریکا و اسرائیل تاکنون 100 بار به بوشهر، نطنز و فردو حمله کرده و کار را یکسره می‌کردند و هرگز حاضر به مذاکره نمی‌شدند.

* کسی که به حفظ منافع ملی، دینی، عقیدتی و حتی انسانی فکر می‌کند باید بداند که این حفاظت فقط در قبال توانایی‌هایی است که در مقابل تهدید دشمن‌دارد وگرنه باید با ذلت روزگار گذرانده و اسیر دولت‌های مستکبر شویم.

مشروح اظهارات یدالله جوانی در میزگرد «داعش و پاریس»

مشروح اظهارات حسین شیخ‌الاسلام در میزگرد «داعش و پاریس»

 انتهای پیام/

http://fna.ir/SMV6IZ


ویدیو مرتبط :
اسرائیل و انگلیس منشاء وهابیت و داعش هستند