سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



درخواست برخی کشورها از وزارت علوم برای تحصیل دانشجو در ایران / تمایل بیشتر برای تبادل علمی با ‌چین، آلمان و ژاپن داریم‌‌


به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، مجتبی شریعتی‌نیاسر عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزرای علوم برخی از کشورها از جمله ایتالیا، چین، فرانسه، هلند و ... خواستار تحصیل تعدادی از دانشجویان کشورشان در رشته‌های مختلف شده‌اند.

وی با اشاره به تلاش تیم دیپلماسی کشور ادامه داد: دانشگاه‌ها باید خود را بیش از گذشته آماده‌ کنند و زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و تماس‌ها و ارتباطات بین‌المللی را برقرار کنند تا بتوانیم دانشجویان خارجی را جذب کنیم.

این مسئول با بیان اینکه کشورهای مختلف نشست‌هایی را در رابطه با همکاری‌های ما در حوزه وزارت علوم داشتند افزود: به لحاظ روابط خارجی در حوزه آموزش عالی کشورها به سه دسته تقسیم شدند که یک دسته کشورهای حوزه استراتژیک هستند که به لحاظ روابط سیاسی با آن‌ها قوی هستیم و پیشرفته هستند مثل چین و آلمان و ژاپن که تمایل بیشتری داریم برای انتقال تکنولوژی آموزشی تبادل داشته باشیم.

وی اضافه کرد: دسته دوم کشورهای هدف برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند که در واقع نیاز به ما دارند و می‌توانیم خدماتی را در حوزه آموزشی به آن‌ها بدهیم مثل کشورهای همسایه و برخی کشورهای آفریقایی که در این ردیف جای دارند.

شریعتی تصریح کرد: دسته سوم کشورهای منطقه هستند که در حوزه رقابتی ما قرار می‌گیرند مثل ترکیه که به لحاظ علمی در حوزه کشورهای رقیب علمی قرار می‌گیرد و عمده نگاه وزارت علوم و هدفگذاری آموزشی بر دو دسته اول است.

وی با بیان اینکه بیشتر این کشورها متقاضی هستند با ایران تبادل دانشجو داشته باشند گفت: در نشست‌ها و مکاتبات خواستار هستند در رشته‌های معماری، باستان شناسی و زبان دانشجویانی را برای آشنایی بیشتر با این مهارت‌ها و کسب علم و دانش در این حوزه‌ها به کشور ما اعزام کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ما در جایگاه وزارت علوم نیز متقابلا در رشته‌های فنی مهندسی از این کشورها استفاده می‌کنیم و می‌توانیم توسعه زبان فارسی را نیز در این کشورها داشته باشیم که تا امروز نیز تلاش‌های موثری در این زمینه شده است.

وی با بیان اینکه همکاری وزارت علوم با برخی کشورها طی چندسال گذشته شدت بیشتری به خود گرفته خاطر نشان کرد: در رابطه با کشورهای حوزه هدف آماده همکاری در همه زمینه‌هایی که نیاز دارند هستیم ضمن اینکه بیش از 25 هزار نفر از جمعیت دانشجویان ما را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند.

شریعتی افزود: جمعیت فعلی دانشجویان خارجی در حدود نیم درصد جمعیت کل کشور است و انتظار داریم که تا پایان برنامه حداقل به چهار درصد برسد.

وی ادامه داد: در مجموع 4 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت دانشجویی در کشور مشغول به تحصیل هستند که 33 درصد از این جمعیت در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: همچنین 13 درصد از کل دانشجویان کشور در دانشگاه‌های دولتی به تحصیل اشتغال دارند و حدود هشت درصد نیز در مراکز غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به اینکه 35 درصد نیز در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند عنوان کرد: بالغ بر 2 هزار و 800 واحد دانشگاهی در کشور داریم که حدود دو هزار و 200 برنامه آموزشی را در مقاطع مختلف دانشگاهی به دانشجویان ارائه می‌کنند.

انتهای پیام/2464/ش40/د1000

http://fna.ir/1IECVT


ویدیو مرتبط :
هشدار وزارت علوم به متقاضیان تحصیل در خارج از کشور