سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تبعیض «تکان دهنده» علیه زنان در کشور مدعی حقوق بشر


به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری یورو نیوز، کارشناسان سازمان ملل در مسائل مربوط به تبعیض علیه زنان در حوزه های قانونی و عملی، در پایان سفر خود به آمریکا اعلام کردند: برخلاف ادعای واشنگتن در تدوین معیارهای حقوق بشر، تبعیض علیه زنان آمریکایی بسیاری وخیم تر از سایر کشورهای توسعه یافته است. آمریکا که کشوری پیشتاز در تدوین معیارهای حقوق بشر محسوب می شود، مانع از پیشرفت زنان می شود.
گزارش اولیه ای که قرار است متن کامل آن سال آینده در اختیار شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار گیرد، تصویر کلی از وضعیت زنان در آمریکا را که حقوق شان را از دست داده اند، ارائه داده است.
این گروه به بررسی وضعیت زنان در حوزه هایی همچون اقتصاد، زندگی اجتماعی، دسترسی به مراقبت های مربوط به حوزه سلامت، حقوق و بهداشت باوروی و سلامت زنان پرداخته است.
کارشناسان سازمان ملل تاکید کردند که هر چند همه زنان قربانی از دست دادن حقوق شان در چنین حوزه هایی هستند، اما زنانی به بومیان آمریکا، اقلیت های قومی اسپانیایی و آفریقایی های آمریکایی تبار تعلق دارند، زنان مهاجر و زنان معلول و مسن آسیب پذیرتر هستند.
ناظران بین المللی پس از پایان سفر 10 روزه خود به ایالت های آلاباما، اورگن، تگزاس و واشنگتن دی سی، برخی از یافته های خود را «تکان دهنده» و «سنت شکن» توصیف کردند.
در آمریکا، زنان تقریبا نیمی از نیروی کار را تشکیل می دهند و میزان مشارکت آنها 57 درصد است که این امر مولفه مهمی در رشد اقتصادی چند دهه گذشته این کشور محسوب می شود.
اما کارشناسان مذکور از این مساله ابراز نگرانی کرده اند که چنین مشارکتی از سوی زنان با فرصت های برابر اقتصادی توام نیست.
آنها همچنین گفتند که از فقدان استانداردهای اجباری برای زنان باردار در محیط های کار، مادران پس از وضع حمل و نیز افرادی که مسوولیت های مراقبتی دارند و در قوانین بین المللی حقوق بشر قید شده است، شوکه شده اند.
بر اساس این گزارش، تفاوت در دستمزدها بر اساس جنسیت بیش از 20 درصد است که این امر بر روی درآمد زنان تاثیر گذاشته و فقر زنان را افزایش داده است. همچنین درآمد زنان بر اساس قومیت آنها متفاوت است به گونه ای که زنان آمریکایی آفریقایی تبار، بومی های آمریکا و زنان اسپانیایی تبار پایین ترین درآمد را دارند.
آمریکا و پاپوا گینه نو دو کشور جهان هستند که مرخصی اجباری برای همه زنان باردار شاغل ندارند و این موضوعی است که یکی از اعضای تیم ناظران سازمان ملل آن را مشکلی غیرقابل تصور در سایر کشورها توصیف کرد.
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل یکی از تکان دهنده ترین نتایج گزارش خود را افزایش شدید نرخ مرگ و میر زنان در آمریکا عنوان کرده و نوشت: این شاخص بین سالهای 1990 و 2013میلادی، 136 درصد افزایش داشته است. شمار مرگ و میر زنان بر اساس اختلافات قومی و اختلافات اجتماعی و اقتصادی تفاوت زیادی داشت از جمله این که زنان آمریکایی آفریقایی تبار تقریبا چهار برابر بیش از سایر زنان در معرض خطر مرگ در زمان زایمان هستند.
کارشناسان مذکور یکی از ناراحت کننده ترین مسائل در این زمینه فقدان تمایل سیاسی و در مقابل مخالفت با بهبود وضعیت موجود عنوان کردند و گفتند احتمال بسیار اندکی وجود دارد که تغییر از طریق قانونگذاران این کشور در این زمینه ایجاد شود.
زنان کمتر از 20 درصد از کرسی های کنگره را در آمریکا در اختیار دارند و حضور آنها در مجالس ایالتی بین 13 تا 46 درصد است که متوسط آن به زیر 25 درصد می رسد.
این بالاترین سطح حضور زنان در مجلس آمریکا است اما این کشور همچنان در رتبه 72 در سطح جهان قرار دارد.
اروپام**9158**1572

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
چهره واقعی غرب مدعی حقوق زنان از زبان مدونا