علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



کنترل ربات روی زمین از ایستگاه فضایی بین المللی/برنامه آزمایشی کنترل سیستم‌ها درسیاره‌های دیگر


دانش > نجوم - همشهری آنلاین نوشت: تیم پیک فضانورد بریتانیایی آزمایش پیچیده کنترل از راه دور یک روبات روی زمین را از ایستگاه فضایی بین‌المللی با موفقیت به پایان رساند.

پیك باید از ایستگاه فضایی به روباتی روی زمین دستور می‌داد تا روی تپه شنی بزرگی در استیونیج، در نزدیكی لندن، كه سطح مریخ را شبیه‌سازی می‌كرد حركت كند.

اگرچه پیك در این آزمایش با چندین مشكل و نقص نرم‌افزاری مواجه شد اما در نهایت توانست با موفقیت آن را به پایان برساند. بخشی از این مشكلات مربوط به یافتن مجموعه‌ای از هدف‌های رنگ‌آمیزی شده در اتاقی تاریك بود كه قرار بود غارهای مریخی را شبیه‌سازی كنند.

این آزمایش بخشی از برنامه آژانس فضایی اروپا است كه هدف آن بررسی توانایی فضانوردان در كنترل از راه دور سیستم‌های مختلف روی سیاره‌های دیگر بوده‌است.

این برنامه كه مترون (Meteron) نام دارد، پیش از این نیز آزمایشی مشابه را توسط فضانورد دانماركی ایستگاه فضایی،‌آندریاس موژنسن برای كنترل از راه دور روباتی كه باید تعدادی گیره را درون حفره‌هایی قرار می‌داد، اجرا كرده‌است. اما آزمایشی كه توسط تیم پیك انجام شد از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار بود.


یكی از بزرگترین موانع در این آزمایش زمان بود، زیرا ارتباط كنترلی وی باید از مسیر گره‌های ارتباطاتی فراوانی عبور كرده و به زمین و در نهایت به روبات حاضر در حیاط مریخی در شركت دفاعی هوا و فضا می‌رسید. این به آن معنی است كه هر دستور و تمامی واكنش‌ها به آن دستور، با چند ثانیه ارسال و دریافت می‌شدند،‌ جدا از اینكه مشكلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متعددی نیز در این آزمایش به وجود آمد. از جمله اینكه پیك یك‌بار روبات را به یك تكه سنگ كوباند و مهندسان مجبور شدند مانع را به صورت دستی برطرف سازند. در موارد دیگر چندین نقص نرم‌افزاری روند آزمایش را به تاخیر انداخت. اما در نهایت پیك توانست هر پنج هدف تعیین شده را درون غارها شناسایی كند. این هدف‌ها تكه‌های سنگی بودند كه به مواد حساس به فرابنفش آغشته شده‌بودند تا دوربین روبات بتواند آنها را در تاریكی تشخیص دهد.

انجام این آزمایش كه از مركز كنترل عملیات آژانس فضایی اروپا در دارمشتات آلمان كنترل می‌شد، دو ساعت به طول انجامید. كاوشگرهای ناسا و اسا، چه آنهایی كه روی مریخ حضور دارند و چه آنهایی كه قرار است به مریخ سفر كنند،‌از سطح بالایی از استقلال عمل برخوردارند و به محض اینكه به نقطه تعیین شده برسند، اطراف خود را احساس كرده و بهترین مسیر ممكن را محاسبه می‌كنند، اما این فرایند به شدت كند ست.

اما با ایجاد توانایی كنترل از راه دور یك روبات روی سیاره‌ای دیگر می‌توان امیدوار بود از فضانوردان برای كنترل از راه دور روبات‌ها برای اكتشاف سیاره‌های جدید استفاده كرد. چنین رویكردی به ویژه در عملیاتی كه حضور مستقیم انسان می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری به همراه داشته‌باشد، كاربردی خواهد بود.

5454


ویدیو مرتبط :
زمین از ایستگاه فضایی بین المللی چگونه دیده می شود؟