سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کتاب «گونه سینما» به اهمیت ژانر توجه دارد


کتاب «گونه سینما» به اهمیت ژانر توجه داردایرنا/ علیرضا کاوه روز چهارشنبه درباره تازه ترین تالیف خود درباره گونه های سینما، با اشاره به اینکه مقایسه‌ ژانر با رنگ از مسایلی است که در این کتاب محور قرار گرفته است، افزود: با این نگاه به همه‌ نظریات پیشین درباره‌ ژانر به عنوان سابقه و پشتوانه‌ این نظریه نگاه شده است. به همین دلیل در فصل «روش‌های بررسی گونه» به هفت شکل بررسی ژانر اشاره شده است.

این نوسینده در توضیح هفت شکل بررسی ژانر، گفت: رویکردِ اُستوره‌ای کهن‌ الگویی، بررسی ‌ساختاری، رویکرد نَحوی، بررسی معنایی، بررسی تاریخی، ایدئولوژیک و واکنش بینندگان از جمله گونه ها است.

کاوه، بررسی امروزین گونه ها را تلفیقی عنوان کرد و افزود: ریشه‌ نظریه‌ ژانر به ارسطو برمی‌گردد، که در فن شعر به چهار گروه گونه ادبی اشاره داشته است.
وی با بیان اینکه کتاب به شکلی فشرده به سرفصل‌های مطرح در مورد ژانر می‌پردازد، گفت: همچنین به تفاوت‌های ژانربندی در نظر تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، بینندگان نیز اشاره دارد.

این منتقد سینمایی ادامه داد: با تاکید بر اینکه برداشت از ژانر یک اثر، ممکن است تعابیر متفاوتی را به دنبال داشته باشد، ادامه داد: با این حال فیلم‌ها با ژانرهایی وجود دارند که بر سر آن‌ها اختلاف نظری نیست، یا اختلاف کم‌تری وجود دارد.

کاوه خاطرنشان کرد: در کتاب به نکته‌هایی چون فراگونه، واقعیت سینمایی، قالب، سنت، زیرژانر، به شکل گذرا اشاره شده و پرداختن به همه‌ این مباحث شاید به حجم بیش‌تری از فضا احتیاج دارد.

به گزارش ایرنا، کتاب «گونه‌ی سینمایی، لحن و نظام ارزشی» به موضوعات چون؛ آیا هر فیلم خنده‌داری، فیلمی از گونه‌ کمدی است؟، آیا موضوعِ داستانیِ یک فیلم می‌تواند تنها تعیین ‌کننده‌ گونه‌ آن باشد؟، وجه ممیزه‌ اصلی بین دلهرهThrillerو وحشت کجاست؟، آیا مستند‌و انیمیشن گونه‌اند؟ اشاره دارد.

ژانرها در این کتاب به 28 عنوان تقسیم می‌شود که در سه بخش اصلی گونه، لحن، و ایدولوژی تنظیم شده است.

کتاب «گونه‌ی سینمایی، لحن و نظام ارزشی» توسط انتشارات روزنه کار در غرفه‌ دانشگاه هنر نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است.

علیرضا کاوه از سال 1370 در زمینه‌ی نقد سینمایی فعال است و در نشریات مختلفی نوشته است. وی از نخستین کسانی است که در زمینه‌ی ژانر در فارسی نظریه‌پردازی کرده است.





منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
اهمیت به حرف مردم و توهم بیمار گونه از دکتر هلاکویی