فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



استعلام آمار «نوزادان معتاد» از وزارت بهداشت


تسنيم/ استعلام آمار نوزادان معتاد را از وزارت بهداشت و هشدار نسبت به شيوع ايدز و هپاتيت به دنبال افزايش مصرف هروئين از جمله موضوعات اولين نشست خبري سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر بود.

پرويز افشار در نخستين نشست خبري خود به عنوان سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام خبر تصويب سند جامع مشارکت‌هاي اجتماعي و سند مقابله با عرضه مواد مخدر در آينده نزديک، به برخي از اقدامات انجام شده در حوزه مقابله‌اي اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌هاي کاشف از جمله پليس مبارزه با مواد مخدر، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، گمرک و سازمان زندان‌ها، آمار ۷ ماهه کشفيات مواد مخدر در کشور با رشدي ۲۱ درصدي همراه بود که ۸۸ درصد اين کشفيات توسط نيروي انتظامي و پليس مبارزه با مواد مخدر انجام شده است.

کشف ۳۶۶ تن مواد مخدر در ۷ ماهه نخست امسال
وي با اشاره به کشف بيش از ۳۶۶ تن مواد مخدر طي ۷ ماهه نخست امسال، با تاکيد بر سهم ۱۰ درصدي وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان (عج) گفت: امسال با توجه به هدفمند شدن مبارزات، موفق شديم علي رغم کاهش توليد در افغانستان، ۲۱ درصد آمار کشفيات را افزايش دهيم و اين موضوع خوشبختانه به کاهش ۸۳ درصدي شهادت نيروي‌هاي درگير با قاچاقچيان انجاميد.
سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در مدت ۷ ماهه نخست امسال ۱۵۱۰ درگيري ميان پليس و قاچاقچيان مواد مخدر رخ داد که طي آن ۱۷۶۷ باند قاچاق و ۱۳۳ کارگاه توليد شيشه در کشور متلاشي شدند.
افشار افزود: اقدامات انجام شده در اين مدت به کشف ۹ تن هروئين،‌ ۲٫۷ تن مرفين و ۱٫۲ تن شيشه انجاميد که افزايش ۳۰ درصدي کشفيات حشيش و کاهش ۱۰ درصدي شيشه از جمله اين اقدامات بوده است.

شيشه ۱۴۳ درصد گران شد، ترياک ۳۴ درصد ارزان
وي افزايش ۱۷۲ درصدي کشف پيش‌سازها در ۷ ماهه نخست امسال را عاملي اثر گذار در کاهش توليد شيشه و گران شدن اين ماده مخدر دانست و با اشاره به قيمت مواد مخدر در مهر ماه امسال به نسبت مهر ماه سال ۹۳ گفت: با توجه به اين اقدامات انجام شده در حوزه کنترل ورود پيش‌سازهاي مواد مخدر به کشور، قيمت ميانگين هر کيلو شيشه در کشور از ۵۸ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان در هر کيلو و در مهر سال ۹۳، به ۱۸ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان رسيد در مهر ماه امسال رسيد.
سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: طي آمار مقايسه‌اي قيمت مواد در مهر ماه امسال و مهر سال گذشته، شاهد افزايش ۱۴۳ درصدي قيمت شيشه و کاهش ۳۴ درصدي قيمت ترياک در کشور بوديم.

هشدار نسبت به شيوع ايدز و هپاتيت به دنبال افزايش مصرف هروئين
وي در پاسخ به سؤال تسنيم، در خصوص اينکه آيا افزايش قيمت شيشه، افزايش مصرف تزريقي هروئين و به تبع آن شيوع بيماري‌هايي مانند ايدز و هپاتيت خواهد انجاميد يا خير، گفت: اگر توسعه مناطق درماني، مديريت مصرف و توسعه مراکز کاهش آسيب صورت بگيرد و سرنگ و وسايل پيشگيري از بيماري‌هاي مقاربتي ميان معتادان انجام شود، شاهد شيوع کمتر خواهيم بود و اين يک هشدار و زنگ خطر جدي است؛ البته يکي از وظايف تصريح شده در برنامه ششم توسعه، تلاش براي کاهش ۲۵ درصدي تقاضا در کشور است و اين وظيفه‌اي است که به صورت جدي آن را دنبال خواهيم کرد.
افشار همچنين با هشدار نسبت به مصرف شيشه به صورت تزريقي افزود: اگر مواد مخدر سنتي ۱۰ ساله معتاد را به آخر خط مي‌رساند و روانگردان‌ها ۳ تا ۵ سال اين کار را مي‌کنند تزريق شيشه يک ساله هر معتادي را به انتهاي خط مي‌رساند.
سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار تسنيم درخصوص بازگشت کراک به چرخه مصرف و گزارشات مصرف اين ماده در برخي استان‌هاي شرقي، با تاييد اين گزارشات خاطرنشان کرد که گرچه اين گزارشات صحت دارد و با توجه به گران شدن شيشه، تقاضا براي مصرف هروئين افزايش يافته ولي هنوز گزارش مستندي مبني بر بازگشت جدي کراک به چرخه اعتياد کشور نداريم ولي ممکن است هروئين فشرده با اسامي مختلف وارد بازار شود.

 استعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر از وزارت بهداشت در خصوص آمار نوزادان معتاد
وي در ادامه اين نشست در پاسخ به خبرنگار تسنيم در خصوص تولد نوزادان معتاد، با تاکيد بر عدم وجود آمار مستند در خصوص ولادت نوزادان از زنان معتاد، از درخواست ستاد و استعلام از وزارت بهداشت براي ارائه آمار نوزادان معتاد خبر داد و گفت: ما گرچه در مورد نوزادان معتاد مسئوليتي نداريم و رسيدگي به اين موضوع در حيطه وظايف وزارت بهداشت است، ولي نسبت به اين موضوع حساسيم.
وي در پايان با ابراز اميدواري نسبت به افزايش بودجه بيمه درماني معتادان از اجرايي شدن اين بيمه در ۱۶ استان کشور خبر داد.


ویدیو مرتبط :
وزارت بهداشت عربستان