سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



«وانتابلک»، سیاه ترین ماده روی زمین سیاه تر شده است [تماشا کنید]


«وانتابلک»، سیاه ترین ماده روی زمین سیاه تر شده است [تماشا کنید]

می گویند بالاتر از سیاهی رنگی نیست اما دانشمندان ثابت کرده اند که هست و می توان نوعی رنگ مشکی تولید نمود که هیچ نوری از آن بازتابش نداشته باشد و با نگاه به آن تیرگی محض را شاهد باشید.

هنگامی که موسسه «Surrey NanoSystems» برای نخستین بار «وانتابلک» را معرفی نمود، در معرفی آن اعلام داشت این نانولوله کربنی قادر است 99.96 درصد از نوری که به آن می رسد را جذب نماید.

وانتابلک (Vantablack) به عنوان سیاه ترین ماده جهان شناخته می شود. هر شئی که به این ماده آغشته گردد هیچ نوع بازتابشی نخواهد داشت و از این رو جزئیات سطحی جسم موردنظر از بین می رود.

نانو لوله کربنی مورد بحث به راحتی موجب ایجاد خطای دید می شود به طوری که وقتی روی سطحی ناصاف ریخته گردد هم از بالا همچون یک سطح صاف به نظر می رسد. همان طور که می توانید در ویدئوهای زیر تماشا نمائید، این نانولوله های کربنی درون فویلی ریخته شده اند که کاملا مچاله گشته اما وقتی آن را نگاه می کنید، تصور خواهد کرد یک سطح صاف و بدون پستی و بلندی را می بینید.

با تمامی این تفاسیر، دانشمندان نمونه جدیدی از وانتابلک کشف نموده اند که از نسخه های پیشین هم تیره تر و سیاه تر است. جا دارد اشاره کنیم که شرکت Surrey در مورد درصد نوری که توسط این ماده جذب می گردد حرفی به میان نیاورده زیرا گویا این میزان قابل اندازه گیری نیست.

در ویدئوی دوم در ادامه مطلب خواهید دید این سیاهی به قدری زیاد است که حتی نور لیزری که روی صفحه تابانده می گردد هم در آن قابل مشاهده نیست.

این ماده در صنایع نظامی و فضائی بسیار استفاده دارد و مثلا می توان برای پوشش ماشین ها و بمب افکن های از آن استفاده نمود.

منبع: engadget

برچسب‌ها:Surrey NanoSystemsVantablackماده سیاهوانتابلک

اشتراک‌گذاری:


ویدیو مرتبط :
استخراج ماده سیاه از زیر زمین !