فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



اولین رایزن ایران در تونس: جمعیت متنفران از آمریکا در دنیا رو به افزایش است


به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم، همایش بین المللی «جنایات صدسال اخیر آمریکا درجهان اسلام» به مناسبت 16 آذر ماه با حضور شخصیت‌های داخلی و بین المللی، اساتید و کار‌شناسان حوزه جهان اسلام و دانشجویان در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران برگزار شد.

در این همایش که به همت بسیج دانشجویی و سفیران تقریب دانشگاه مذاهب اسلامی در سالن شهید ماموستا شیخ الاسلام برگزار شد. صادق رمضانی اولین رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس و کار‌شناس حوزه جهان اسلام، دکتر آدم ناملی متخصص تاریخ ترکیه و عثمانی از کشور ترکیه و نیز دکتر صدر محمدی متخصص تاریخ روسیه و آذربایجان هم به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص جنایات صد سال اخیر آمریکا در جهان اسلام پرداختند. همچنین ارتباط تصویری با فعالین دانشجویی انجمن آنتی کاپیتالیسم ترکیه نیز در این همایش برقرار شد.

صادق رمضانی گل‌افزانی، رایزن سابق فرهنگی ایران در تونس، سوریه و سودان در این همایش با بیان اینکه آمریکا ستیزی امروزه نه تنها در جمهوری اسلامی ایران بلکه به برکت ایران اسلامی به عنوان یک اصل در ملت‌های آگاه وارد شده و آینده بسیار روشن را خواهد داشت، ما به عنوان ایرانی هنگام سفر به قاره‌های جهان با نسلی مواجه هستیم که از امریکا متنفر هستند و این جمعیت رو به افزایش است.

وی ادامه داد: هر چه زمان می‌گذرد به حقانیت صفتی که از سوی امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی به این جرثومه فساد داده شد پی می‌بریم، این سخنان تنها شعار نبوده بلکه اصول و مبانی انقلاب اسلامی است که امروز نسل‌های جدید را تربیت می‌کند، نگران هستیم شعارهای انقلاب به آن‌سوی مرز‌ها برود ولی خود به آن عمل نکنیم.

رایزن سابق فرهنگی ایران در تونس با اشاره به حضور دو قرن اخیر آمریکا در کشور تونس، ابراز کرد: امریکا خواستار اکتشاف سرزمین‌های مختلف است، آمریکا با هدف کسب منافع اقتصادی و به دنبال آن افزایش قدرت خویش کشورهای مختلف را تحت سلطه خود قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: 81 رهبر مذهبی همیشه سیاست داخلی و خارجی امریکا را برنامه ریزی می‌کنند و هر رییس جمهور در امریکا مکلف هست دستور العمل این شورای علمای دینی که نوعی از مسیحیان صهیونیستی هستند را اجرا کنند.

رمضانی با اشاره به تاریخچه کشور تونس، تصریح کرد: تونس در شمال افریقا و با جمعیتی 12 میلیونی از نگاه تحلیگران سیاسی از نظر جغرافیا کوچک اما از حوزه تأثیرگذاری بسیار مهم است، این کشور محل تاخت‌ و‌ تاز مردمان بسیاری بوده است.

وی در ادامه گفت: آنچه که امروز در تونس مورد نظر است از واقعه 2012 شکل گرفته و باید به حضور جدی آمریکا برای موج سواری بر بیداری ایرانی اسلامی توجه کنیم، آمریکایی‌ها برای منطقه شمال آفریقا دارای برنامه هستند و براساس یک برنامه ریزی مدون سیاست‌های خود را اجرا می‌کنند، آن‌ها با هردولتی که سرکار بیاید این کار را انجام می‌دهد.

رایزن سابق فرهنگی ایران در تونس با اشاره به اقدامات امریکا در منطقه، گفت: سودان که کشوری اسلامی است 512 قبیله را دارا است ولی توطئه‌های آمریکا عملیات تجزیه را در این کشور دنبال می‌کند، امریکایی‌ها به لحاظ جست‌و‌جو در حوزه اقتصاد به این سمت حرکت کرده که کشور‌ها را تقسیم کنند.

رمضانی با بیان اینکه حضور امریکا در منطقه شمال افریقا دلایل مشخصی دارد، تأکید کرد: تونس، مصر و لیبی همواره مورد هدف بودند، این دولت‌ها از توانمندی استقلال اقتصادی برخوردار هستند و رهبران این کشور‌ها به پروژه امریکا خدمت می‌کنند، بحث قذافی که مرور می‌شود گفته می‌شود امریکا تحمل چنین رهبران مقاومی را در مقابل خود نداشته است.

وی ادامه داد: رقابت میان امریکا و اروپا به دلیل تسخیر کشورهای مختلف نیز وجود داشته و یکی از دلایل اینکه افریقا وحشتناک معرفی می‌شود این موضوع است، در واقع رسانه‌ها از افریقا به عنوان بد‌ترین و محروم‌ترین مکان‌ها نام می‌برند، آسیایی‌ها از افریقا وحشت داشته ولی اروپایی‌ها به راحتی در آنجا به دنبال سرمایه هستند.

این کار‌شناس مسائل جهان اسلام با اشاره به مبارزات ضداسراییلی در شمال افریقا، گفت: آمریکایی‌ها هرچقدر در این منطقه قدرت یابند از این موضوع جلوگیری کرده و تلاش می‌کنند حکومت‌های متمایل به این نوع تفکر را از سرراه خویش بردارند.

وی افزود: هم پیمانی با غرب از دو قرن پیش در تونس بسیار حائز اهمیت است، امریکایی‌ها هیچ زمان مطمئن نبودند این موضوع در تونس شکل گیرد.

رمضانی با اشاره به اسناد سری منتشر شده علیه سیاست‌های آمریکا، ابراز داشت: سفیر آمریکا در تونس برای وزارت خارجه در نامه‌ای می‌گوید؛ تونس نگران بوده و چه چیز نیاز است تا انجام دهیم.

وی می‌گوید تغییر حقیقی در تونس در تحقق رفتن «بن علی» است، وی مدعی است تونس وضعیت نگران کننده‌ای دارد، وزیر امورخارجه وقت آمریکا می‌گوید جنبش انقلابی در 2011 پیامی برای حکام عرب دارد که سیاست‌های تند و خشن زمینه را فراهم کرده تا برخی در منطقه پررو شوند.

وی در ادامه گفت: آمریکا از ظهور و بروز جبهه اسلامی در منطقه نگران است، غرب به فرماندهی آمریکا در حال رویارویی با تمدن اسلامی و ستیز با تمدن اسلامی هدف آمریکا در منطقه است.

رایزن سابق فرهنگی ایران در تونس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در سال 2011 همزمان با تفکر وزیر خارجه امریکا شاهد تغییر نگرش رهبران اسلامی بودیم، در این سال مردم مسلمان تونس قیام کرده و در این رخداد مطالباتی داشته و بن علی را به دلیل ظالم بودن نمی‌خواستند، در اواخر آن سال‌ها بن علی خواستار مقابله بود که غرب برای وی نقشه‌هایی را برنامه ریزی کرده بود.

وی گفت: تونس از نظر منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت بوده و می‌تواند سکویی برای آمریکا در منطقه باشد، رشد صهیونیسم جهانی در تونس یکی از مواردی است که باید به آن توجه شود.

رمضانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها پس از انقلاب اسلامی احساس تنگی نفس کردند، ابراز کرد: انقلاب اسلامی نگرانی‌هایی را در آمریکا ایجاد و آن‌ها برنامه ریزی جدیدی را در تونس ایجاد کردند، رشد سازمان‌های غیر دولتی در آن دوره افزایش یافت، آنچه در مصر رخ داد از طریق نفوذ امریکا در جوانان مصری صورت گرفت.

وی افزود: زمانی که بیداری اسلامی در تونس شکل گرفت رهبری سخنانی را ایراد کردند، ایشان تأثیرپذیری نهضت بیداری اسلامی را در تونس مورد برررسی قرار دادند، عدول مبارزه اسلامی در تونس با آمریکا و تصویب دو بند علیه اسلام فرصتی را به اروپایی‌ها قرار دارد  تا کودتای نرمی را ایجاد کنند، نسل جدیدی در تونس شکل گرفته که مقتدای خویش را انقلاب اسلامی قرار داده‌اند، این ظرفیت‌ها در تونس وجود داشته که برخی به عنوان شخصیت‌های مبارزه با استکبار در تونس حاضر هستند.

آدم ناملی: با ظهور اسلام تمامی قدرت‌ها در جهان تحت تاثیر قرار گرفتند

در ادامه این همایش دکتر آدم ناملی، پژوهشگر عرصه تاریخ ترکیه گفت: از روز نخست تشکل جوامع افراد همواره در تکاپوی حاکمیتی بوده‌اند، دولت‌ها از روز نخست مبارزه با یکدیگر سعی کردند قدرت استعمارگری را مورد بهره‌برداری قرار داده و بهره برداری‌های خویش را انجام دهند، برخی از شهروندان با قدرت خویش دیگران را تحت نظر خوش قرار دادند.

وی ادامه داد: در قرون وسطی شاهد یک اتفاق بزرگ بودیم که آن ظهور اسلام بوده است و این پدیده توانست تمام قدرت در جهان را تحت تاثیر خویش قرار دهد، با توجه به منابع ثروت در اسلامی اروپایی‌ها وارد یک جنگ جدید با اسلام شدند، اروپای فقیر سعی داشت از اسلام بهره برداری کرده و به ثروت بیشتری دست پیدا کند.

پژوهشگر عرصه تاریخ ترکیه با بیان اینکه پس از این جنگ‌ها اروپایی‌ها نتوانستند اسلام را تحت نظر خویش قرار دهند، گفت: به دلیل فقر اروپا جست‌و‌جوی سرزمین‌های جدید را برای خویش آغار کردند، قدرت‌های اروپایی پس از کشف سرزمین‌های جدید آن‌ها را تحت سلطه خویش قرار داده و سعی کردند شیوه‌های حاکمیتی نوینی را در آن مناطق ایجاد کنند.

ناملی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی ثروت‌های دیگر سرزمین‌ها را متوجه اروپا کرده و این قاره تجربه انقلاب صنعتی را به خود دید، انقلاب صنعتی در اروپا این حق را به آن‌ها داد که مردمان دیگر را تحت سلطه خویش و بردگی خود قرار دهند درواقع انقلاب صنعتی اروپا سبب شد که حق برده قرار دادن مردمان مناطق دیگر را به خود بدهند.

وی ادامه داد: رقابت استعماری در میان کشورهای اروپایی کار را به جایی کشاند که کشور‌ها به مقابله با خویش بپردازند، جنگ‌های جهانی به این دلیل به وجود آمد و مردمان بی‌گناه زیادی را به کشتن داد، ما شاهد بلوک بندی‌های شرق و غرب بودیم و کشور‌ها سیستم تقسیم سرمایه میان خویش را جاری کرده و ثروت کشورهای مختلف را به نحو غیر مستقیم استعمار کردند.

پژوهشگر عرصه تاریخ ترکیه در ادامه با بیان اینکه در دوره جنگ سرد دیدیم قدرت‌ها به جای حضور فیزیکی در کشور هدف میزان نفوذ پذیری خویش را افزایش دادند، خاطرنشان کرد: قدرت‌ها سعی کردند یا همیشه در حال حمله باشند یا مناطق را تحت مدیریت خویش قرار دهند.

وی افزود: این قدرت‌ها از روز نخست در عرصه‌های سیاست، اجتماع و اقتصاد خواستار نفوذ بودند، نفوذ در عرصه آموزش نخستین اقدام است، به این ترتیب با جامعه به ظاهر باسواد مواجه بودند.

ناملی با اشاره به اقدامات سیاسی در این عرصه، گفت: در عرصه سیاسی به شیوه به روی کار آوردن مهره‌های خودی کار خویش را ادامه دادند، آن‌ها در عرصه اقتصادی سعی می‌کنند با مقروض کردن کشور‌های هدف اهداف خویش را پیش برند، آن‌ها در کشوری مانند ترکیه با ایجاد بانک‌های بین المللی مردم را به خود مقروض می‌کنند و از قدرت رسانه‌ای مدیریت مردمان کشور مقصد را دنبال می‌کنند.

صدرمحمدی: دیگری سازی و متوهم سازی یگی دیگر از جنایات امپریالیست است

صدر محمدی، استاد و پژوهشگر کشورهای شمال ایران در ادامه این همایش، گفت: بزرگ‌ترین جنایاتی که امپریالیسم در حق بشریت انجام داده ایجاد سد عاطفی میان بشریت است، غرب مسیحی از ابتدای اسلام از سد عاطفی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کرده است.

وی افزود: دیگری سازی و متوهم سازی یگی دیگر از جنایات امپریالیست است، این تفکر به خود حق می‌دهد سایر انسان‌ها را زیر سلطه خویش قرار داده تا خود به ثروت برسد، جنایاتی که امروز داعش انجام می‌دهد تقریبا مانند‌‌ همان رفتاری است که فرانسه در کشور‌های تحت سلطه خوی انجام می‌داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به وظیفه امروز خود، تصریح کرد: باید آن‌ها را در خانه‌های خویش نگه داریم، برای رهایی از ذلت باید دشمن را در خانه خویش مشغول کنیم، ما می‌توانیم از دو نامه رهبری را در این مبنا تفسیر کنیم، باید خظ پشتیبانی قوی داشته باشیم.

وی افزود: امروز دچار بحران شده‌ایم، باید اندیشه، فکر و روشی برای درک متقابل در امت‌های اسلامی پیدا کنیم، ما دچار پیش داوری در مورد ابنای اسلامی هستیم، باید امکان تعامل بوجود آید.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
جمعیت جلسا در آمریکا افزایش یافت...