فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



جرئیات «همایش ملی اربعین»/ پیاده‌روی اربعین نشانه شکست نظریه برخورد تمدن‌هاست


به گزارش خبرنگار آیین‌ و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای همایش ملی اربعین، ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی کنگره اربعین حسینی، پیش از ظهر امروز (دوشنبه 18 آبان) با حضور محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، سید شهاب لاجوردی، دبیر اجرایی و مسعود معینی‌پور دبیر علمی همایش برگزار شد.

در ابتدای این نشست محسن مؤمنی طی سخنانی عنوان کرد: از قدیم به بزرگداشت اربعین از سوی اولیاء و بزرگان تاکید شده و پیاده‌روی اربعین جایگاه ویژه‌ای در بین مسلمانان دارد، اما از 12 سال پیش که رژیم صدام ساقط شد اتفاقی نوظهور برای پیاده‌روی رخ داد که برخی اعتقاد داشتند این رخداد ناشی از ممانعت‌های رژیم بعثی برای برپایی مناسک دینی بوده است و به زودی این موج خاموش خواهد شد.

وی در ادامه افزود: اما هر سال مشاهده کردیم که همایش اربعین باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود و مخاطبان آن از مرزهای عراق فراتر رفته‌اند. در سال گذشته مردم بیش از 40 کشور در این رخداد دینی شرکت کردند و از ایران اسلامی نیز نزدیک به دو میلیون نفر در پیاده‌روی اربعین حضور داشتند.

مؤمنی با تاکید بر اینکه کسانی که نخستین‌بار این رستاخیز انسانی را تجربه کردند دچار بهت و شگفتی شدند و خود را در فضایی یافتند که متعلق به دنیای مادی نبود، اظهار داشت: پیاده‌روی اربعین یادآور جهان آرمانی شیعه و الهام‌بخش تمدن دینی و عقلانی اسلامی است. اربعین نقطه عطف شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و زمینه‌ساز وحدت امت اسلامی با محوریت قیام امام حسین (ع) است. بنابراین کنگره اربعین نشانه شکست نظریه برخورد تمدن‌ها در عصر حاضر و در روزگاری است که اتوبان لیبرال دموکراسی و ایدئولوژی‌های چپی به بن‌بست رسیده و جاده نجف کربلا دنیا را به سوی تمدن جدید سوق داده است.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه نخبگان ما باید به تولید ادبیات و نظریه در این حوزه بپردازند توضیح داد: دنیای رسانه غرب تلاش کرد این واقعه را نادیده بگیرد اما شکست خورد بنابراین در دو سال گذشته گزارش‌هایی را از نگاه خود منتشر و به تولید نظریه پرداخته است. در این راستا لازم بود متفکران حوزه دین جهان اسلام ساکت ننشینند و به تولید محتوا بپردازند.

وی در پایان اظهار داشت: همایش ملی اربعین چهارشنبه 20 آبان با ارائه نظریات اندیشمندان اسلامی برگزار می‌شود. مجموعه مقالات این کنگره به صورت کتاب درآمده و در روز همایش رونمایی خواهد شد.

* کتاب «مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین» رونمایی می‌شود

در ادامه این نشست معینی‌پور عنوان کرد: افرادی که به پیاده‌روی اربعین مشرف شده باشند نمونه‌های ایثار، از خودگذشتگی،‌ احسان و دیگر رفتارهای پسندیده انسانی را مشاهده کردند که امروز در بسیاری از جوامع به صورت آرمانی و دست نیافتنی درآمده است.

معینی‌پور درباره مقالات همایش ملی اربعین توضیح داد: در مجموع مقالات معنویت، عقلانیت و مدنیت در بستر اربعین با سه هدف بازشناسی ظرفیت‌های تمدنی مناسک دینی، تلاش برای طرح مسائل جدید در حوزه علوم اجتماعی اسلامی و به میدان آمدن اندیشمندان علوم اجتماعی در شناخت پدیده‌ها در قالب کتاب منتشر شده است امیدواریم جلد دوم این مجموعه نیز پس از همایش تدوین شود.

وی درباره بخش‌های مختلف کنگره اربعین توضیح داد: بخش نخست همایش صبح چهارشنبه 20 آبان با سخنرانی محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، حجج اسلام علیرضا پیروزمند، بابایی و رهدار به انضمام رونمایی از کتاب «مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین» و بخش دوم با سخنرانی حسین کچویان، علیرضا شجاعی‌زند و آیت‌الله محسن اراکی برپا خواهد شد. اختتامیه کنگره نیز با سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی و روضه‌خوانی حاج‌علی انسانی همراه است.

انتهای پیام/

 


ویدیو مرتبط :
پیاده روی اربعین یا نشانه ظهور؟