سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



توان صادرات گاز ایران به ترکیه روزانه به 40 میلیون مترمکعب رسید


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یدالله بایبوردی مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز ایران با اشاره به اینکه این منطقه وظیفه انتقال گاز به آذربایجان‌های شرقی و غربی، اردبیل، زنجان و بخش‌هایی از کردستان و گیلان را بر عهده دارد،گفت: در این منطقه 3800 کیلومتر خطوط فشار قوی، 9 ایستگاه تقویت فشار گاز، 3 ایستگاه اندازه‌گیری صادرات و یک ایستگاه اندازه‌گیری واردات وجود دارد.

وی ادامه داد: سه خط سراسری اول، دوم و سوم به این منطقه می‌آید که در مجموع 130 میلیون مترمکعب گاز از این خطوط عبور می‌کند.

بایبوردی با اشاره به اینکه روزانه حدود 96 میلیون مترمکعب گاز به منطقه 8 می‌آید،گفت: از این میزان 30 میلیون مترمکعب به ترکیه صادر می‌شود یک و نیم میلیون مترمکعب از طریق جلفا به نخجوان صادر می‌شود و یک میلیون مترمکعب نیز به ارمنستان سوآپ می‌شود.

وی ادامه داد: 6.5 میلیون مترمکعب نیز از این گاز به نیروگاه‌ها منتقل شده و مابقی نیز مصرف صنایع عمده در بخش خانگی می‌شود.

بایبوردی با اشاره به پیگرانی 2300 کیلومتر خط لوله و بازدید دوره‌ای از شیرهای بین راهی پیش از آغاز فصل زمستان افزود: با توجه به برودت هوا در سال جاری انتظار داریم که پایداری هر چه تمام‌تر به منظور انتقال گاز در این منطقه صورت گیرد.

مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز ایران با اشاره به اینکه این منطقه با ظرفیت جدید انتقال گاز که ایجاد شده است می‌تواند صادرات گاز به ترکیه را افزایش دهد، گفت: اما افزایش صادرات گاز به ترکیه به تصمیم‌گیری بین مسئولین کشور بستگی دارد و ما مجری دستورات آنها هستیم.

این مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران با اشاره به راه‌اندازی فاز 2 واحد تقویت فشار تبریز گفت: فاز 2 تأسیسات تقویت فشار تبریز با مشارکت آلمان و کره راه‌اندازی شد و با راه‌اندازی این واحد ظرفیت انتقال گاز از 24 میلیون مترمکعب به 53 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

وی گفت: هزینه راه‌اندازی این واحدهای جدید 20 میلیون یورو و حدود 20 میلیارد ریال است.

بایبوردی با اشاره به پیگرانی هوشمند که در منطقه 8 انتقال گاز صورت گرفت، تصریح کرد:عملیات پیگرانی هوشمند نیز با مشارکت کشور آلمان و روسیه بر روی خط 40 اینچ تکاب به میاندوآب صورت گرفته است.

این مقام مسئول در شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر رقم صادرات گاز ایران به ترکیه که سالانه باید 10 میلیارد مترمکعب باشد،گفت: از ابتدای سال جاری تا آخر آبان ماه امسال 5 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر شده است و ما آ‌مادگی داریم بر اساس قرارداد هر میزان گازی را که ترکیه بخواهد به این کشور صادر کنیم.

وی در پایان با اشاره به صادرات گاز ایران به ارمنستان گفت: بر اساس قراردادی که با این کشور منعقد شده سالانه باید 3 میلیارد مترمکعب گاز به ارمنستان بدهیم که توان انتقال گاز ایران به ارمنستان روزانه 10 میلیون مترمکعب است.

انتهای پیام/م

http://fna.ir/69MK1F


ویدیو مرتبط :
‫برجام گازی داستان حراج گاز ایران به ترکیه‬‎