علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



طراحی و ساخت دستگاه توربو مشعل به همت پژوهشگر جوان ایرانی


به گزارش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، احسان عتیقه زاده دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی در رابطه با دستاورد علمی خود گفت: در حالیکه تقاضای انرژی هر روز در حال افزایش است، تغییر الگوی مصرف و راه های بکارگیری انرژی در دنیای امروز برای پیشرفت اقتصادی کشورها اهمیت حیاتی دارد.
وی خاطرنشان کرد: نیاز به کارخانه های کوچک و بزرگ ذوب و استخراج فلزات و تولید محصول با کیفیت برتر و کاهش سرمایه گذاری اولیه، تبدیل هزینه های تولید و کاهش آلودگی زیست محیطی را از اهمیت ویژه ای برخوردار می کند.
عتیقه زاده با بیان اینکه برای تولید هر 3 کیلو وات برق در نیروگاه یک متر مکعب گاز مصرف می شود، گفت: با توجه به این اعداد و بازده 33 درصدی نیروگاه ها، سالانه 37 میلیارد و 5.6 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تنها با بازده 33 درصد به برق تبدیل می شود و این به معنای هدر رفت انرژی و زمان است.
این محقق جوان تاکید کرد: تنها راه باقی مانده استفاده از مشعل های سوخت فسیلی و حل مشکلات و بهینه کردن این نوع مشعل ها است.
وی در دسترس نبودن در همه صنایع، آلودگی های زیست محیطی، گران قیمت بودن آنها نسبت به سوخت گاز طبیعی، هزینه های حمل و نقل و نگهداری از جمله مشکلات استفاده از مشعل های مازوت و گازوئیل سوز برشمرد.
به گفته عتیقه زاده استفاده از مشعل های گازسوز و حل مشکلات این نوع مشعل ها و استفاده مستقیم سوخت از پالایشگاه به کارخانه بدون بازگشت دوباره انرژی از نیروگاه تنها راه برون رفت از این مشکلات است.
وی تصریح کرد: با توجه به غنی بودن ایران از ذخایر عظیم نفت و گاز، قیمت مناسب آن نسبت به دیگر حامل های انرژی و پاک بودن این نوع سوخت بر آن شدیم تا با حل مشکلات مشعل های گازی هم در راستای منافع ملی و همچنین برای حفظ منابع زیست محیطی گام های اساسی برداریم.
عتیقه زاده هدف از ساخت توربو مشعل را ایجاد شعله قابل کنترل و با کیفیت احتراق بالا برای انواع کوره ها ذکر کرد و افزود: طرح توربو مشعل به دلایل شبیه بودن طرح به توربو جت ها چرخش در پروانه توربو مجزا از یکدیگر و امکان استفاده از چند سوخت به طور همزمان انتخاب و ساخته شد.
وی ادامه داد: این توربو مشعل توانست با فشار گاز 28 میلی بار به توان حرارتی 59 هزار کیلو کالری دست یابد در حالی که همین مشعل بدون نصب پروانه های توربو در فشار 58 میلی بار به همان ظرفیت در زمان بیشتری تقریبا دو برابر زمان توربو مشعل رسید.
این دانشجوی مخترع، دستیابی به فشار گاز کمتر به توان حرارتی بالاتر، استفاده بهینه از انواع سوخت های فسیلی، صرفه اقتصادی، قابلیت استفاده در تمام صنایع حتی صنایع حرارت بالا، افزایش عملکرد مشعل ها بدون تعویض آنها، کاهش زمان دستیابی به حداکثر میزان حرارت و کمک به ارزآوری از طریق صادرات الکتریسیته را از مزایای استفاده از توربو مشعل ذکر کرد.
مراسم معرفی و تجلیل از برگزیدگان هفدهمین جشنواره جوان خوارزمی در دو بخش دانش پژوهان و فناوران و دانش آموزی روز گذشته 24 آذرماه همزمان با هفته پژوهش با حضور وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش برگزار شد.
علمی**1055**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
قسمت دوم مستند «بزرگ راه همت»؛ ساخت ایرانی