سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



هیستروسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟/ درمان چسبندگی رحم، تشخیص علت قاعدگیهای طولانی و ...


هیستروسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟/ درمان چسبندگی رحم، تشخیص علت قاعدگیهای طولانی و ...

هیستروسکوپی یک روش تشخیصی-درمانی است که در بیماری­‌های زنان و نازایی کاربرد دارد. پزشک با استفاده از این روش­ می‌تواند داخل رحم را به­‌طور مستقیم مورد بررسی قرار دهد. این روش معمولاً در خونریزی‌­های شدید دوران قاعدگی، قاعدگی­‌های طولانی مدت، خونریزی و لکه‌­بینی در فواصل بین قاعدگی و در ارزیابی بیماران نابارور، جهت تشخیص علت خونریزی و بررسی داخل حفره رحم انجام می‌گیرد (هیستروسکوپی تشخیصی). چنانچه ضمن انجام این روش، کار درمانی نیز انجام شود، هیستروسکوپی درمانی نامیده می­‌شود.
 هیستروسکوپی تشخیصی:
هیستروسکوپی روش تشخیصی با ارزشی در بررسی ناباروری، سقط مکرر و خونریزی غیر‌طبیعی رحمی می­‌باشد. هیستروسکوپی تشخیصی برای بررسی داخل رحم استفاده می­‌شود و در تشخیص وضعیت غیرطبیعی رحم مانند فیبروم داخلی، اسکار (بافت ناشی از التیام زخم) و چسبندگی، پولیپ (توده بافتی) و اختلال‌های مادرزادی کمک‌کننده است.
هیستروسکوپی تشخیصی تحت بی­‌حسی موضعی یا بی‌هوشی عمومی خفیف انجام می‌­شود. به­‌منظور کاهش خطر در صورت حاملگی احتمالی، هیستروسکوپی تشخیصی معمولاً پس از قاعدگی انجام می‌­شود.
برای انجام هیستروسکوپی ابتدا فرد در وضعیت مناسب (پوزیشن لیتوتومی) قرار می­‌گیرد، سپس دهانه رحم (سرویکس) پس از بی‌هوشی با استفاده از ابزار مخصوص، جهت عبور هیستروسکوپ و سایر ابزار مورد لزوم، باز می­‌شود. هیستروسکوپ یک ابزار میله مانند باریک است که در انتهای آن دوربین حساسی قرار دارد. این وسیله از کانال دهانه رحم به قسمت تحتانی رحم وارد و سپس گاز دی اکسید کربن و یا محلو­ل‌های خاص از طریق آن به حفره رحمی وارد می­‌شود. این گاز یا محلول، حفره رحمی را باز کرده و پزشک را قادر می‌سازد تا قسمت­‌های داخلی رحم را کاملاً بررسی کند.
 هیستروسکوپی درمانی:
با هیستروسکوپی درمانی می­‌توان بسیاری از ضایعات کشف­‌شده در جریان هیستروسکوپی تشخیصی را درمان کرد. هیستروسکوپی درمانی هم‌زمان با لاپاروسکوپی تشخیصی نیز قابل انجام است. هیستروسکوپی درمانی شبیه هیستروسکوپی تشخیصی است، ولی هیستروسکوپ مورد استفاده پهن‌­تر بوده تا وسائل جراحی مانند قیچی، فورسپس نمونه­‌برداری، لیزر، الکترود و .... از طریق هیستروسکوپ وارد رحم شود. به­‌وسیله این عمل درمانی، فیبروم، بافت اسکار و پولیپ از داخل رحم برداشته می­‌شود. بعضی از اختلال‌های مادرزادی نیز مثل سپتوم رحمی ( تیغه داخل رحمی)، از طریق هیستروسکوپ قابل اصلاح است. پس از ترمیم، معمولاً سوند ادراری فولی یا IUD داخل رحم گذاشته می­‌شود تا از ایجاد بافت اسکار و چسبندگی دیواره‌­های رحم جلوگیری شود. پس از جراحی برای مهار عفونت و تحریک ترمیم اندومتر، ممکن است آنتی‌بیوتیک و یا داروهای هورمونی تجویز شود.
زمانی­‌که علت خونریزی شدید رشد بیش از حد آندومتر است و بیمار تمایل به هیسترکتومی ندارد، برای جلوگیری از خونریزی شدید رحمی می­‌توان از روش هیستروسکوپی درمانی برای برداشت آندومتر استفاده شود، لاپاروسکوپی تشخیصی نیز می‌تواند هم‌زمان انجام شود تا پزشک بتواند داخل و خارج رحم را هم‌زمان ببیند.
عوارض هیستروسکوپی بسیار نادر بوده و به‌ندرت تهدید کننده است. شایع­‌ترین عارضه نادر، سوراخ شدن رحم است اما معمولاً سوراخ ایجادشده خودبه‌خود ترمیم می‌شود و به‌ندرت احتیاج به جراحی ترمیمی دارد. عوارض نادر دیگری که مربوط به محلول مصرف‌شده برای باز کردن لوله­‌های رحمی می‌­باشد شامل ادم ریه، اختلال تنفسی، اختلالات انعقادی، کاهش حرارت بدن و واکنش‌­های شدید آلرژی است. عوارض مربوط به هیستروسکوپی درمانی شامل صدمه به اندام‌­های داخل شکمی و خونریزی بوده و عوارض تهدید‌کننده بسیار نادر است.
بعد از انجام هیستروسکوپی ممکن است برای چند روز ترشح واژینال و درد وجود داشته باشد. نزدیکی برای چند روز و تا زمانی که خونریزی وجود دارد ممنوع است. فعالیت طبیعی در عرض 2-1 روز برقرار می­‌شود. اگر سوند ادراری فولی در رحم گذاشته شده است، پس از چند روز برداشته می­‌شود. درمان هورمونی برای چند هفته پس از جراحی ادامه می­‌یابد.
در گذشته، تشخیص و اصلاح اختلالات زنان به جراحی‌های بزرگ و بستری شدن احتیاج داشت. ولی لاپاروسکوپی و هیستروسکوپی باعث شده است که پزشکان این اختلالات و ضایعات را به طور سرپائی تشخیص داده و درمان کنند.

علل انجام هیستروسكوپی

شایع‌ترین دلیل استفاده از هیستروسکوپی، تشخیص علل خونریزی غیر طبیعی رحم است. خونریزی غیر طبیعی شامل دوره‌های قاعدگی طولانی‌تر، شدیدتر و خونریزی بین دوره‌های قاعدگی است. همچنین هیستروسکوپی در موارد زیر نیز به کار گرفته می‌شود:

از بین بردن چسبندگی‌هایی که به دلیل عفونت یا جراحی‌های قبلی رحم ایجاد شده‌اند.
یافتن دلایل سقط جنین به خصوص اگر خانم دو سقط مکرر داشته باشد.
قرار دادن ایمپلنت‌های کوچک در داخل لوله‌های فالوپ که ابزاری برای جلوگیری از بارداری به طور دائمی است.
کمک به تعیین محل پولیپ و فیبروئید و برداشتن آن‌ها (ضایعات غیر سرطانی که در داخل رحم رشد می‌کنند).
برداشتن آیودی‌هایی که در رحم قرار داده شده‌اند.

قبل از هیستروسکوپی

با در نظر گرفتن موارد زیر می‌توان خطرات ناشی از هیستروسکوپی را کاهش داد:
موارد منع مطلق (بارداری، ناتوانی در دیلاته کردن گردن رحم، زنانی که سرطان سرویکس، اندومتریال و التهابات حاد لگنی دارند) در نظر گرفته شود.
وسایل مورد نیاز در دسترس باشند.
جراح از اصول و چک لیستی که در ذهن خود دارد در طی عمل استفاده کند.
قبل از عمل جهت کاهش کرامپ عضلانی، به فرد مسکن داده شود.

هیستروسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

قبل از عمل هیستروسكوپی، به منظور شُل شدن عضلات و بیهوشی عمومی یا موضعی، داروهایی به شما داده می‌شود. هیستروسکوپی می‌تواند در مطب پزشک یا در بیمارستان انجام پذیرد. هیستروسكوپی زمانی انجام می‌شود که در دوران قاعدگی نیستید. برای انجام آسان‌تر این عمل باید قبل از هیستروسکوپی، گردن رحم بازتر شود. بدین منظور داروهایی داده می‌شود که روی گردن رحم اثر می‌کند یا از دیلاتورهای مخصوص (گشاد کننده‌ها) استفاده می‌شود.

بعد از هیستروسکوپی

شما قادر خواهید بود در زمان کوتاهی بعد از عمل به منزل بازگردید. داشتن اندکی گرفتگی و ترشحات خونی تا چند روز بعد از عمل، طبیعی است. درمان دارویی برای کاهش درد تجویز خواهد شد.
ابتدا اسپکولوم و سپس هیستروسکوپ وارد واژن شده و از گردن رحم به سمت داخل رحم حرکت داده می‌شود. یک محلول مایع مانند سالین (آب و نمک) از داخل هیستروسکوپ به داخل رحم فرستاده می‌شود. میزان مایع استفاده شده، طی عمل چک می‌شود. این فرآیند باعث اتساع رحم می‌گردد. محلول کمک می‌کند که خطوط رحم و همچنین ورودی لوله‌های فالوپ رحم بهتر دیده شوند. به منظور انجام بیوپسی، وسیله کوچکی از میان هیستروسکوپ عبور داده می‌شود.
بیمار از شب قبل، هیچ چیز نخورد و ننوشد.

خطرات هیستروسکوپی

هیستروسکوپی یک فرآیند تقریباً بی خطر است. با این وجود ممکن است خطراتی چون سوراخ شدن رحم یا گردن آن، خونریزی، عفونت و هماتوم در رحم به ندرت رخ دهد. در صورت مشاهده علائم زیر باید با پزشک خود تماس بگیرید:
ترشحات غیر طبیعی از واژن
خونریزی شدید
تب بالای 38 درجه
دردهای شدید شکمی

برچسب ها : هیستروسکوپی چیست.هیستروسکوپی تشخیصی.پریود نشدن بعد از هیستروسکوپی.عمل هیستروسکوپی.هزینه عمل هیستروسکوپی.بارداری بعد از عمل هیستروسکوپی.احتمال بارداری بعد از هیستروسکوپی.خونریزی بعد از هیستروسکوپی 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید...

لطفاً روی بخش مورد نظر کلیک کنید...

 دنیای زنانه، آشپزی، نوزاد و کودک، ناباروری، بارداری، زایمان، تغذیه و پرسش و پاسخ 

تعداد بازدید : 7

نظرات كاربران : نام : ایمیل : متن نظر : *لطفاً نظر خود را وارد نمائید متن بالا را وارد نمایید* 


ویدیو مرتبط :
درمان چسبندگی رحم