سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



عالمی که انسان نام گرفت/ نجوم، نشانه‌های آسمان- قسمت هفدهم


عالمی که انسان نام گرفت/ نجوم، نشانه‌های آسمان-   قسمت هفدهمآخرین خبر/ مهمترین و ضروری ترین علم آن است که برای حیات، نشاط و توانایی انسان، اساسی ترین مطالب را دارا باشد.به همین منظور قصد داریم مطالبی شامل سه بعد انسان شناسی (جسم‌شناسی، ذهن شناسی و روح شناسی)را با زبانی ساده تقدیمتان کنیم. باشد که راه گشا باشد.
لینک قسمت قبل 
دنیای بی نهایت ستارگان همواره ذهن کنجکاو بشر را مشغول خود کرده و افکار او را غرق در کشف اسرار و رموز این زیبایی بی پایان نموده است. این کنجکاوی از فطرت او سرچشمه می‌گیرد زیرا جزئی از وجود انسان با بهره گیری از ستارگان و تأثیر و تأثّر از آنها کامل می‌شود و حالات و حرکات ستارگان (زمان) بر سرنوشت انسان و فعالیت‌های او تأثیر گذار است. از میان چهار بُعد ظاهر هر ماده (طول، عرض، ارتفاع و زمان) این زمان است که از دید ما پوشیده مانده، در حالی که معمولاً برای پیشرفت‌های آسان‌تر و سریعتر، توجه به این بُعد مهم‌تر از سایر ابعاد ماده است. در حقیقت برای پرورش هرچه بهتر یک گیاه و یا تولید مثل یک حیوان، زمان خاصی مورد توجه می‌باشد، اکنون آیا انسان (پیچیده ترین موجود خلقت) برای آغاز و ادامه‌ی فعالیت‌های خود نیازمند توجه به بعد زمان نیست؟ درحالی که برای هر فعالیت، در دستگاه پیچیده‌ی عالَم، زمان خاصی تعریف شده است که طبق آن فعالیت‌ها به بهترین شکل انجام خواهد شد و در صورت عدم توجه به این بُعد، هر فعالیت به شکلی با مشکلات ابعادی و غیر منتظره‌ای مواجه می‌گردد.
حتماً برای شما اتفاق افتاده که برای انجام کار مهمی تمام پیش بینی‌های لازم را انجام داده‌اید و با برنامه ریزی دقیق و کامل شروع به انجام کار کرده اید ولی نتیجه‌ی مطلوبی حاصل نشده و یا اتفاق پیش بینی نشده‌ای مانع از رسیدن شما به هدفتان شده باشد. ولی فردی دیگر همان کار را در زمان دیگری شروع کرده، اما گویی ماه و خورشید و فلک همه در کار بوده اند تا او به مطلوب خود برسد. آیا زمان و حرکت ستارگان، به این وضوح در شروع کارها و چگونگی انجام آنها تأثیر دارد؟ آیا همانطور که مکان‌های پر محصول وجود دارد، زمان‌های پر بار هم وجود دارد؟ برمودای زمانی چیست؟ کنجکاوی بشر راجع به ستارگان تا کنون تنها به فهمی سطحی از اسرار ستارگان کمک نموده، که ستارگان و حرکات آنها را در تشخیص جهت‌ها و یا در نهایت در تشخیص بعضی انرژی‌های کهکشانی محدود کرده‌اند. اما با مطالعه در ادیان و مکاتب الهی، به گستره‌ی عمیق‌تری راجع به ستارگان بر می‌خوریم. در تمام ادیان و مکاتب الهی از علم نجوم جهت فهم آینده‌ی عالم و پیش گویی و همچنین جهت مباحث روانشناسی و شناخت روحیات افراد (چه حالات همان زمان و چه آینده‌ای دور) استفاده می‌شود. از جمله «پیش گویی‌های نوسترا داموس» یا کتاب‌های آموزشی «یی چینگ» در کشور چین. به صورت خلاصه باید گفت در گذر زمان ها، هر زمان برای فعالیتی خاص برنامه ریزی شده است، گرچه بعضی از زمان‌ها برای شروع هر کار مفیدی مناسب می‌باشند. اما زمان‌هایی هم وجود دارند که برای شروع فعالیت‌های ادامه دار و یا مهم، غیر مناسب و مردود می‌باشند که از آنها به عنوان ایام منحوسه یاد می‌گردد. در تشیّع مباحثی فرا زمانی مطرح است، مبنی بر مصون ماندن انسان از آفات بعضی ایام منحوس به وسیله‌ی اذکار، دعا ها، انگشتر‌ها و...
از دیرباز آثار اقمار و کواکب بر کره ی زمین و مجموعه ی ذی حیات موجود در آن مورد توجه بشر بوده است و منجمین بر اساس این تأثیرات، ساعاتی را به عنوان اوقات سعد و نحس برای اعمال زندگی مثل کشت و زرع، ازدواج، سفر و... در نظر می گرفتند. مرحوم علامه طباطبایی  در تفسیر المیزان، ذیل آیه 20 سوره ی قمر در مورد سعد و نحس کواکب می‌گوید: چنان نیست که در هنگام پدید آمدن فلان وضع آسمانی بتوان حکم قطعی کرد به این که فلان رویداد زمینی حادث می شود. گاهی این پیشگویی ها درست در می آید و گاهی هم دروغ می شود ولکن داستان های عجیب و حکایات غریبی که از استخراجات این طایفه به ما رسیده است، این معنا را مسلم می کند که چنان هم نیست که میان اوضاع آسمانی و حوادث زمینی هیچ رابطه ای نباشد بلکه هست، نه رابطه ای صد در صد. و اتفاقاً در روایاتی هم که از معصومین در این باب آمده، این مقدار تصدیق شده است و بنابراین نمی توان حکم قطعی کرد به این که فلان کوکب یا فلان وضع آسمانی، سعد یا نحس است و اما اصل ارتباط حوادث زمینی با اوضاع آسمانی را هیچ دانشمند اهل بحثی نمی تواند انکار کند.
در طب اسلامی تأثیر اوضاع جوی و ماه بر خون یه صراحت مورد تأکید قرار گرفته است. از جمله امام رضا علیه السلام در رساله ی ذهبیه می فرمایند: خون به هنگام افزایش هلال ماه افزایش و حین نقصان آن کاهش می یابد. همچنین امام رضا علیه السلام می فرمایند که در کانون اول(دی ماه) باید از انجام فصد و حجامت پرهیز کرد و در بیان علت آن فرموده اند که در این ماه سردی هوا زیاد شده، باد و طوفان زیادی برمی خیزد. از این کلام امام برداشت می شود که وقتی طبیعت دچار بحران و عدم تعادل است، بدن انسان را نیز نا متعادل کرده و خون گرفتن در این شرایط کار شایسته ای نیست.
یکی از عجیب ترین حوادث مربوط به اثر ماه بر بدن انسان که در تاریخ ثبت شده و قابل انکار نیست، حادثه ی مربوط به پیر کوری است. هنگامی که این دانشمند مشغول آزمایش بر روی رادیوم بود، به علت تماس با این فلز رادیواکتیو، سوختگی سطحی کوچک و ظاهراً بی اهمیتی در دستش پیدا شد که پس از چند روز التیام یافت ولی مدتی بعد مجدداً زخم، سر باز کرد و دوباره بعد از چند روز التیام پیدا کرد و این جریان چند بار تکرار شد.. آنچه باعث حیرت و شگفتی پیر کوری شد، این بود که مشاهده ی کرد زخم هر دفعه درست در شب چهاردهم ماه قمری باز می شد و هر دفعه کمی عمیق تر از دفعه ی قبل بروز می کرد.
امروزه شاخه ای علمی پدید آمده است که در زمینه ی اثر کیهان و انقلاب خورشیدی بر موجودات زنده به ویژه انسان تحقیق می کند. مشخص شد که از علل ایجاد اختلال در دستگاه‌های تلفن و تلگراف، وقوع انقلاب های خورشیدی است. حال سؤال این است که وقتی حوادث کیهانی در دستگاه هایی که از چند سیم پیچ ساخت بشر تشکیل شده است اختلال به وجود می آورد، آیا بر کارخانه ی عظیم بدن و سیستم عصبی حساس او تأثیر نخواهد گذاشت؟
در دانشگاه میامی، یک روانشناس به نام آرنولد لیبر و همکارانش تصمیم گرفتند تا یک عقیده ی قدیمی به نام جنون ناشی از ماه را که اکثر دانشمندان از آن به عنوان قصه ی پیر زنان(غیر قابل باور) یاد می کردند، مورد آزمایش قرار دهند. محققان آمار مربوط به آدم کشی در محله ی میامی را طی یک دوره ی 15 ساله جمع آوری کردند. زمانی که آن ها آمار مقتولین را که 1887 نفر بودند با مراحل تکامل ماه مقایسه کردند، با تعجب دریافتند این دو در تمام مدت 15 سال با هم تطابق داشته اند. هنگامی که ماه کامل می شد آمار قتل ها به وضوح افزایش و برعکس این تعداد در اول و آخر ماه به طور مشخصی کاهش می‌یافت.محققان برای در یافتن اینکه این موضوع یک امر تصادفی است یا خیر، ارزیابی خود را با استفاده از آمار قتل های محله ی دیگری در اوهایو تکرار کردند. مجدداً آمار و ارقام نشان داد که تعداد قتل‌های بیشتری در زمان کامل شدن ماه رخ می دهد.
مقاله ی دیگری با عنوان تأثیر ماه کامل بر رفتار انسان توسط انستیتو اقلیم شناسی آمریکا به نتایج مشابهی دست یافت. بر اساس این مقاله، ماه کامل باعث ایجاد یک نقطه ی اوج جرائم روانی از قبیل قتل، حریق عمدی، رانندگی خطرناک، جنون و دزدی می شود. به نظر می رسد افراد در آن زمان از ماه، دیوانه تر شده و این نام همان چیزی است که اکثر افراد پلیس و کارکنان بیمارستان ها از مدت ها قبل با آن آشنا بوده اند. در قرن 18 در انگلستان اگر فردی به هنگام کامل بودن ماه مرتکب جرمی می شد، می توانست ادعای جنون کرده از تنبیه سبکتری برخوردار شود.
تأثیر ماه تنها محدود به جرائم و خشونت ها نمی شود. دکتر آندریوس در مجله ی مجمع پزشکی فلوریدا نوشته است که در یک مطالعه، از 1000 بیمار که تحت عمل جراحی لوزه قرار گرفته بودند، 82% موارد خونریزی بعد از عمل، هنگامی روی داد که ماه کامل بود در حالی که عمل های کمتری در آن زمان انجام شده بود. بنابراین وقت کامل بودن ماه برای انجام عمل جراحی خطرناک است و باید عمل ها را در این زمان با آمادگی بیشتری انجام داد.
دکتر لیبر در پایان تحقیقات خود چنین نتیجه گرفته که شاید بدن انسان که شبیه سطح زمین از 70% آب تشکیل شده است، در حین تکامل ماه نوعی جزر و مد بیولوژیک را تجربه می کند که بر احساسات وی تأثیرگذار می باشد. به عقیده ی ما این همان غلیان خون است که در حدیث فوق به آن اشاره شد که خون در زمان کامل شدن ماه زیاد و در زمان نقصان هلال آن کاستی می پذیرد و این که فرموده اند حجامت کنید قبل از آن که غلیان خون، شما را بکشد اشاره به همین حقیقت است و جالب اینجاست که با دقت در احادیث متوجه می شویم بهترین زمان های توصیه شده برای حجامت نیمه ی ماه یا ایام نزدیک به آن است. یعنی حجامت از آثار منفی ماه بر بدن پیشگیری می کند.
به عنوان نمونه راجع به موضوع ارتباط جسم انسان و ستارگان در کلام اهل‌بیت مطالب بسیار با ارزشی به چشم می‌خورد که می‌توان به کلام امام‌رضا‌  در رساله‌ی ذهبیه اشاره کرد که ایشان بخشی از رساله را در تدابیر فصول و کارهای مناسب در هر زمان و در هر فصل اختصاص داده‌اند. از قسمت‌های قابل توجه کلام امام  توجه ایشان به انتخاب تقویم رومی (برای استفاده در طب) از میان تقویم‌های رایج دیگر در آن زمان، مثل تقویم‌های عربی، فارسی، ترکی، هندی، قبطی و... می‌باشد که نمایانگر تسلط امام  به علم نجوم است. دلیل انتخاب امام ، دقت تقویم‌های رومی در محاسبه‌ی حرکت شتاب‌دار سیارات می‌باشد.
اما بحث عمیق‌تر در علم نجوم بحث ایام منحوسه است که با استفاده از صورت‌های فلکی و محور گردش ماه و خورشید محاسبه می‌شود.
در گذشته برای اینکه مختصات ستاره‌ها را دسته بندی کنند و راحت‌تر بتوانند با آن‌ها کار کنند، صورتی فلکی فرض نموده و چند ستاره را با خطوط فرضی به هم وصل می‌کردند؛ به این ترتیب 48 صورت فلکی ساخته شد که 12 صورت از آنها در مدار گردش زمین به دور خورشید قرار می‌گرفت. این 12 صورت فلکی عبارتند از:
بهار: حمل (برّه)، ثور (گاو)، جوزا (دو پیکر آدم که با هم کشتی می‌گیرند)
تابستان: سرطان (خرچنگ)، اسد (شیر)، سنبله (خوشه گندم)
پاییز: میزان (ترازو)، عقرب، قوس (کمان)
زمستان: جدی (بز)، دلو (چرخ چاه)، حوت (ماهی)
تقارن ماه با هر یک از این صور فلکی زمان مناسب کار‌های مختلف را به ما نشان می‌دهد. پس در هر ماه شمسی، هر دو روز و نیم، قمر در برابر یک صورت فلکی قرار می‌گیرد.
نحوه‌ی محاسبه‌ی صور فلکی(برج ها):
هۣر چه از ماه شۣد مکرر کن
پس به هر پٝنج ز آن بعد خانه شمس
هر چه از پٝنج کمتر است بر زن
پٝنٟٞجٟ دگرٜٜ اضافۣه بر آن کن
گیربرجی و مَهَتۣ پیدا کن
در شش و درج مه هویدا کن

توضیح: ابتدا عدد روز مورد نظر را (بر اساس ماه‌های قمری) در 2 ضرب نموده و با 5 جمع می‌کنیم سپس عدد حاصل را تقسیم بر 5 نموده و طبق عدد حاصل تقسیم، از همان صورت فلکی مطابق با ماه شمسی که در آن هستیم و به همان تعداد جلوتر رفته و برجی را که در آن هستیم از میان صور فلکی می‌یابیم. ضمناً حاصل جمع باقی مانده تقسیم با 6 ، درجه‌ی برج را به ما نشان می‌دهد. به عنوان مثال روز اول ماه مبارک رمضان در سال 1389 واقع در ماه دوم تابستان یعنی مرداد بوده که صورت فلکی مطابق با این ماه، اسد می‌باشد. اکنون عدد 1 را در 2 ضرب نموده و با 5 جمع می‌کنیم سپس تقسیم بر 5 می‌نماییم. به تعداد عدد حاصل تقسیم از برج اسد جلوتر می‌رویم، می‌شود برج سنبله پس نتیجتاً در آن روز خورشید در برج سنبله قرار داشته است و اما درجه‌ی آن هم می‌شود حاصل جمع باقی مانده تقسیم با عدد 6 یعنی در اینجا درجه 8


به عنوان مثال هنگامی که قمر در برج عقرب واقع شود آن زمان، برای شروع کارهای مهم و اساسی مناسب نیست. قابل ذکر است قمر در عقرب یکی از زمان‌های منحوسه‌ی معروف می‌باشد و باید برای شناخت دیگر زمان‌ها به علمای این فن رجوع نمود. اما علم نجوم به این مطالب محدود نمی‌شود، با نگاهی عمیق‌تر به علم نجوم و با استفاده از علوم رسیده از ائمه‌ی اطهار می‌توان حوادث آینده - چه دنیوی و چه حوادث بعد از مرگ - را پیش بینی نمود.
پس بیایید برای آینده‌ی شغلی پایدار، ادامه‌ی تحصیل عالیه، ازدواج مناسب، تولد فرزند سالم، سود حتمی در معاملات و جلوگیری از بسیاری از حوادث غیر مترقبه، به بُعد زمان بیشتر توجه نماییم. در جدول ذیل خواهیم دید، برای حجامت کردن، عمل جراحی و یا دیدن رؤیای صادقه و پریشان، بُعد زمان نقشی اساسی ایفا می‌کند.



کتاب : عالمی که انسان نام گرفت
نویسندگان: سید رسول کاظمیان نژاد , محمد موحدی پور , سید ایمان منبتی

ادامه دارد...




با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید


منبع: آخرین خبر


ویدیو مرتبط :
ویدئو کلیپ کوتاه در مورد همکاری آسمان مهر،مهبانگ،آیوتا و خانه نجوم آسمان لوت کرمان.