فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



قطعه هنرمندان در بهشت زهرا(س) ديگر جايي ندارد


ايسنا/ مدتي است که قطعه 88 بهشت زهرا(س) تهران که به نام قطعه هنرمندان خوانده مي‌شود ديگر جاي خالي ندارد و همين موضوع باعث شده هنرمندان نگران خانه ابدي خود باشند و در هر فرصتي از مراسم درگذشت يک هنرمند تا بزرگداشت هنرمند ديگري به اين موضوع اشاره کنند.

قطعه هنرمندان داراي يک‌هزار قبر دو طبقه است که در حال حاضر طبقه اول تمام اين قبور پر شده و تعدادي از هنرمندان کشور نيز در طبقه دوم اين قبور آرام گرفته اند.

با پر شدن قطعه هنرمندان موضوع دو طبقه شدن قبور اين قطعه مطرح شد که در فاصله کمي با مخالفت جامعه هنرمندان مواجه شد و موضوع به شوراي اسلامي شهر تهران کشيده شد تا جايي که عبداللهي معاون خدمات شهري شهرداري تهران در يکصد و هفتاد و دومين جلسه شورا حاضر شد.

وي ضمن ارائه گزارشي از عملکرد شهرداري در قطعه هنرمندان، مي‌گويد: از ابتدايي که قطعه هنرمندان درسال 1371 ايجاد شد تا به امروز قريب به يک‌هزار نفر از هنرمندان در اين قطعه دفن شده‌اند.

به گفته وي، شهرداري تهران و سازمان بهشت زهرا (س) در پروسه مجوز دفن هنرمندان هيچ دخل و تصرفي ندارد و صرفا معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مسووليت اصلي مجوز دفن را برعهده دارد و شهرداري و سازمان بهشت زهرا (س) تنها کار اجرايي، خدماتي و تصدي‌گري را برعهده دارد.

وي ادامه مي‌دهد که پس از اتمام ظرفيت طبقه اول قطعه هنرمندان براساس درخواست و تاکيد و نظر خود معاونت هنري وزارت ارشاد و با توجه به اينکه اين قبور از ابتدا دو طبقه احداث شده بود هيچ فرد غيرهنرمندي اکيدا در طبقه دوم دفن نشود چراکه بافت قطعه و ماهيت آن به هم خواهد خورد. براين اساس توافق شد که معاونت هنري صرفا با مجوز مکتوب افراد طبقه دوم را به صورت رسمي و کسب رضايت جهت دفن به شهرداري اعلام نمايد و شهرداري هيچ دخل و تصرفي در اين پروسه نداشته و ندارد.

بنا بر اظهارات معاون خدمات شهري شهرداري تهران، علي‌رغم بار مالي بسيار گزافي که اين تصميم براي شهرداري به دنبال دارد، اما اين درخواست معاونت هنري را در جهت حفظ بافت قطعه و حق و حقوق هنرمندان پذيرفت و حتي از فروش طبقه دوم به خانواده‌هاي هنرمندان هم چشم‌پوشي کرد. در تمام اين سال‌ها هزينه احداث قطعه هنرمندان، هزينه بهسازي، نگهداري فضاي سبز و... توسط شهرداري تامين و ريالي بودجه نه از وزارت ارشاد و نه از هنرمندان عزيز کشور دريافت نشده است.

اکبر توکلي مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) نيز در گفت‌وگو با خبرنگار شهري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مي‌گويد: در خصوص قطعه هنرمندان و چگونگي دفن در آن قطعه بايد به اين نکته توجه کرد که سازمان بهشت زهرا(س) صرفا متولي ارائه خدمات کفن و دفن و نگهداري قطعه هنرمندان مي باشد و در مورد چگونگي دفن هيچ دخالتي نداشته و تصميم گيري در اين زمينه بر عهده معاونت محترم هنري وزارت ارشاد است.

وي تاکيد مي‌کند: از ابتدا قبور داخل قطعه هنرمندان به صورت دوطبقه و صرفا براي هنرمندان و نه خانواده هاي آنان و يا شهروندان ديگر پيش بيني شده است و پس از تکميل ظرفيت طبقات اول اين قبور از طبقات دوم آن با اجازه گرفتن از خانواده هاي هنرمندان توسط معاونت هنري وزارت ارشاد اين کار صورت مي گيرد و بهشت زهرا (س) صرفا " نقش تصدي گري و تولي گري دارد و صدور مجوز با وزارت ارشاد است.

وعده در نظر گرفتن قطعه وسيع تر در فاز دوم بهشت زهرا(س) براي هنرمندان

در حالي که هنوز مکان فاز دوم بهشت زهرا(س) مشخص نشده، مسئولين شهرداري وعده اختصاص قطعه اي وسيع تر در فاز دوم را به هنرمندان مي دهند ، در همين راستا معاون خدمات شهري شهرداري تهران مي‌گويد: براساس تاکيد و مساعدت شهردار تهران با تمهيدات مديريتي صورت پذيرفته، ظرفيت قطعه هنرمندان به مقدار قابل ملاحظه‌اي حداقل تا ۱۰ سال آينده تامين شده است.

به گفته معاون شهرداري تهران، در صورت بهره‌برداري از قبرستان جديد پايتخت، ظرفيت‌هاي جديدي براي قطعات هنرمندان، نام‌آوران و پهلوانان پيش‌بيني خواهد شد.

جامعه هنري با وجود اين وعده وعيدها هم‌چنان نگران خانه ابدي خود هستند، به طوري که در آخرين گردهم‌آيي اهالي سينما در شب انجمن منتقدان، «احمدرضا درويش» کارگردان سينما و «کامران ملکي» از اعضا هيات مديره خانه سينماي ايران، لب به سخن در اين زمينه گشوده و گفته‌اند «در اين سال‌ها وقتي هنرمندي دار فاني را وداع مي‌گويد، علاوه بر مصيبت از دست دادنش مصيبت ديگري براي يافتن مزاري براي دفن او داريم. اين روزها فقط قول مي‌شنويم، اما همچنان در مضيقه‌ايم. از اين مسئولان مي‌خواهيم شتاب کنند و قطعه جديدي را براي مزار هنرمندان در نظر بگيرند.»


ویدیو مرتبط :
لیلا بلوکات در قطعه هنرمندان بهشت زهرا