فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



حوادث/ وقتي سيل پدر را با خود برد


ايرنا/ ساعت پنج صبح پنجشنبه بود که صداي تلفن همراه پدر همه اهل خانه را بيدار کرد، يکي از اقوام بود که در سيل گرفتار شده و کمک مي خواست.

پدر تلفن را قطع کرد و سراسيمه لباس هايش را پوشيد و گفت: علاوه بر من با چند نفر ديگر هم تماس گرفته و من آخرين نفر هستم، بايد هرچه سريع تر راه بيفتم تا به او کمک کنيم.
دختر در حاليکه اشک گونه هاي قرمزش را خيس مي کند، ادامه مي دهد: من، مادر و دو برادر کوچکم از صداي رعد و برق و بارش باران وحشت زده بوديم خيلي مانع شديم که پدر نرود اما کاپشن پوشيد و دکمه هايش را بست بندهاي پوتين را محکم کرد و بعد از خداحافظي، رفت.
او مي گويد: پدر که رفت انگار آخرين بار بود او را مي ديدم، دلشوره و آشوب تمام وجودم را فرا گرفته بود، احساس مي کردم اين ترس تنها در دل من است ولي مادر و دو برادرم نيز وجودشان سرشار از دلهره شده بود.
او ادامه مي دهد: درست 10 دقيقه بعد از رفتن پدر با او تماس گرفتيم ولي تلفنش از دسترس خارج شده بود، ترس مان بيشتر شد، هر چه تماس مي گرفتيم در دسترس نبودن تلفن او بيشتر و بيشتر نگران مان مي کرد.
بارش باران کمتر شده بود به سرعت من و مادرم آماده شديم و براي يافتن پدر از خانه بيرون زديم.
با کمي مکث ادامه مي دهد: هوا تاريک و روشن بود اما سرد سرد، من و مادر دست هاي همديگر را گرفته بوديم، به سمت بلوار آزادي حرکت کرديم، همه جا را آب گرفته بود، پاهايم سست شده بود و حسي در وجودم نداشتم، آشفته و پريشان بي هدف با صداي بلند پدر را صدا مي زديم به اواسط بلوار آزادي که رسيديم انگار شهر جديدي در مدت يک شب ايجاد شده بود.
او ادامه داد: بلوار جنب خيابان ما که چند سال پيش روي سيل بند را پوشانده و آسفالت شد به گودال بزرگي تبديل شده بود، تازه به عمق فاجعه سيل پي برديم، به ناچار بايد از کنار آن عبور مي کرديم تا به سمت مقابل برويم، با احتياط در حال عبور از گودال بوديم، مادر دستم را محکم گرفته بود و هر دو وحشت زده و گريه کنان پدر را صدا مي زديم.
به يکباره به داخل گودال نگاه مي کردم که شئ سفيدي توجهم را جلب کرد، ابتدا سعي کردم فکر بدي را که به ذهنم رسيده بود از خود دور کنم ولي بيشتر که من و مادر دقت کرديم مطمئن شديم، ماشين پدرم است.
هق هق گريه دختر بلند مي شود و مي گويد: باران به طور کامل قطع شده بود و شدت آب داخل گودال کمي آرام تر، من در ذهن پدر را تصور مي کردم که در ماشين گرفتار شده و کمک مي خواهد و من و مادر چه کار خوبي کرديم که براي کمک به او دنبالش راه افتاديم، در بين راه من و مادر فرياد مي زديم که پدر نگران نباش ما داريم به تو نزديک مي شويم و الان کمکت مي کنيم که به يکباره در اوج ناباوري ديديم که ماشين پر از آب شده و پدر داخل ماشين نيست.
ديوانه وار به جلو حرکت کردم، احساس مي کردم پدر از من کمک مي خواهد، دست هاي او را که تا نيمه در آب فرو رفته بود در ذهن مي ديدم که هر لحظه از من دورتر مي شود، مادر مرا به سختي از گودال خارج کرد و سريع به اقوام و آشنايان و مراکز درماني خبر مفقودي پدر را اعلام کرديم.
اين بار مادر است که لب به سخن وا مي کند، لبهايش خشک و اندوه ميهمان صورت خسته اش شده، مي گويد: تلاش براي پيدا کردن همسرم از همان ابتداي صبح آغاز و تا ظهر ادامه داشت، من و بچه هايم خيلي دعا کرديم که او سالم مانده باشد ولي بعد از ظهر روز پنجشنبه بود که جسد شوهرم در حوالي روستاي هفت چشمه، حدود پنج کيلومتر پايين تر از محل زندگي مان پيدا شد.
دختر اشک هايش را پاک مي کند و يک جمله مي گويد: پدرم براي کمک رفته بود ولي سيل او را ناجوانمردانه با خود برد....

پدر اين خانواده يکي از چهار قرباني سيل اخير ايلام است تنها 43 پاييز از عمرش را پشت سر گذاشته و چهار روز است در و ديوار منزلش از پارچه نوشته هاي تسليت و همدردي بازماندگان پر شده است.
اگر چه سيل اخير ايلام به همه واحدهاي مسکوني و مغازه هاي اين شهر خسارت نزده ولي اکنون فضايي حزن انگيز در شهر حاکم است و همه در سکوتي غمبار فرو رفته اند.
ايلام ديگر شهر هميشگي نيست که پاييز آن را در پارک کودک قدم بزنيد و برگ ريزان پاييز و خش خش آنها را زير پايت حس کنيد، اين پارک اکنون تنها گل و لاي سيل اخير را بر چهره داشته و انگار او هم عزاداران همشهريانش شده است.
انگار سکوتي عميق شهر را در خود برده و همه از بي خانماني همشهريان و تعطيلي بازار کار و کاسبي مغازه داران هميشگي ماتم و تامل به خود گرفته است.
سيل اخير متاسفانه علاوه بر وارد کردن خسارت به 20 هزار واحد مسکوني شهري و روستايي، يک هزار دستگاه خودرو، به 70 فضاي آموزشي نيز خسارت هاي جزيي و کلي وارد کرده است.
با وجود گذشت چهار روز از بروز سيل، هنوز بسياري از مردم مشغول لايروبي گل و لاي از داخل خانه هايشان هستند و اين چند شب را زير چادر و يا در منازل اقوام سپري کرده اند.
دانش آموزان مدرسه شيخ کليني ايلام که سيل آن را تخريب کرده امروز بجاي رفتن به مدرسه هميشگي مجبور شدند در شيفت مخالف هنرستان نزديک اين مدرسه، فضاي جديد را تجربه کنند.
24 ساعت پس از وقوع سيل بود که معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور وارد ايلام شد و از نزديک مشکلات سيل زدگان را بررسي و در شوراي بحران اين استان شرکت کرد.
مدير عامل جمعيت هلال احمر و رئيس ستاد بحران کشور، رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي و مسئولان شرکت آبفاي کشور از ديگر مسئولان کشوري بودند که به منظور بررسي سريع مشکلات مردم سيل زده به اين استان سفر و از اين منطقه بازديد کردند.
وقتي استاندار ايلام برآورد اوليه ميزان خسارت سيل به اين استان را شش هزار ميليارد ريال اعلام کرد تازه عمق فاجعه بيش از پيش معلوم شد و ايلام بيش از پيش در تيتر يک رسانه هاي مختلف داخلي و خارجي قرار گرفت.
پس از گذشت 2 روز از وقوع سيل دستگاه هاي مختلف اجرايي خسارت هاي وارده را اعلام و مشخص شد که مراکز آموزش عالي، درماني، راه هاي ارتباطي و غيره خسارت هاي بيشتري متحمل شده اند.
رئيس دانشگاه علوم پزشکي ايلام از وارد شدن خسارت حدود شش ميليارد ريالي به تاسيسات و بخش هايي از بيمارستان امام خميني (ره) و برخي مراکز درماني استان خبر داد.
مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي ايلام نيز اعلام کرد: جريان سيلاب هفته گذشته استان آسيب ها و زيان هاي جدي به بخش هايي از تاسيسات زيربنايي شهرک ها و نواحي صنعتي شامل آب، راه آسفالت، فضاي سبز و ديوارهاي محوطه واحدهاي توليدي اين مناطق وارد کرد.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايلام گفت: سيلاب هفته گذشته 15 ميليارد ريال به آثار تاريخي و گردشگري مناطق مختلف اين استان خسارت وارد کرد.
به گفته شنبه زاده، هشت اثر تاريخي استان بين 10 تا 15 درصد دچار خرابي، ريزش و آسيب شده که همه آنها جزو آثار ارزشمند و پيشينه تاريخي بالاست.
معاون امور عمراني استاندار ايلام نيز اعلام کرد: در نتيجه وقوع سيلاب در سطح شهر ايلام 20 هزار واحد مسکوني و يک هزار دستگاه خودرو خسارت ديده اند.
شهردار ايلام نيز گفت: وضعيت شهر و تاسيسات و زيرساخت هاي شهري آن در وضعيت بحراني و بغرنج ناشي از سيل قرار دارد.
مديرکل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس ايلام نيز از وارد شدن خسارت سيل هفته گذشته به 70 فضاي آموزشي شهرايلام و ديگر شهرستان هاي استان خبر داد که دچار خسارت جزئي و کلي شده اند.
مدير کل کميته امداد امام خميني(ره) ايلام از وارد شدن خسارت سيل به 300 واحد مسکوني و کسب و کار مددجويان زير پوشش اين نهاد خبر داد و گفت: برآورد اوليه ميزان خسارت وارده به اين افراد حداقل 20 ميليارد ريال است.
ضياء رضايي بيان کرد: هشت تيم سه نفره اين اداره کل همچنان بازديد از منازل مددجويان و برآورد خسارت آنان را بر عهده داشته و در حال انجام فعاليت هستند.
مدير کل بهزيستي ايلام نيز از تشکيل چهارگروه به صورت ثابت و سيار براي بازديد، امداد رساني و کمک به مددجويان سيل زده در شهر ايلام خبر داد.
فرهاد قيصربيگي بيان کرد: سه گروه به صورت سيار از منازل مددجويان که در حاشيه شهر قرار دارد و در معرض سيل بودند و دچار آبگرفتگي و خسارت شده اند بازديد کرده و خدماتي همچون تخليه آب منازل و اسکان موقت آنها را انجام دادند.
وي تاکيد کرد: همچنين يک گروه نيز در مرکز اوژانس اجتماعي اين اداره کل بصورت ثابت فعال است و مددجويان سيل زده مي توانند خسارت وارد شده را براي اطلاع به ستاد بحران استان، به اين پايگاه اطلاع دهند.
اما اختصاص 100 ميليارد ريال اعتبار فوري براي جبران خسارت سيل به سيل زدگان اميد را در دل مردم زنده کرد.
معاون وزير کشور و رئيس سازمان مديريت بحران کشور در سفر اخير به ايلام گفت: 100 ميليارد ريال اعتبار به صورت فوري و ضروري براي جبران بخشي از خسارت هاي ناشي از وقوع سيل در استان ايلام اختصاص يافت.
اسماعيل نجار اظهار کرد: 50 ميليارد ريال از اين اعتبار به صورت فوري از اعتبارات سازمان مديريت بحران و 50 ميليارد ريال نيز از محل اعتبارات تملک دارايي ها اختصاص يافته است.
اما امدادرساني جمعيت هلال احمر از زمان وقوع سيل بي سابقه در اين مدت بسيار چشمگير بود و با توجه به حجم خسارت هاي سيل امدادگران ايلام و پنج استان همجوار از پنجشنبه تا امروز همچنان در حال امدادرساني به آسيب ديدگان هستند.
مدير عامل جمعيت هلال احمر ايلام گفت: تاکنون در مجموع يک هزار و 314 مورد عمليات امداد رساني اين جمعيت به سيل زدگان اين استان در چند روز اخير ارائه شده و همچنان ادامه دارد.


ویدیو مرتبط :
شیعه شدن برد ابراهیم بعد از حوادث 11 سپتامبر