فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



شعر انقلاب محدودیت موضوعی ندارد، محدودیت موضعی دارد


به گزارش خبرگزاری تسنیم، هنوز هم که هنوز است بعد از گذشت حدود چهار دهه از وقوع جریانی با عنوان «شعر انقلاب» در ایران، شناخت شاخصه‌ها و مؤلفه‌های نظری - ماهوی این جریان ادبی فراگیر نشده است. این البته به ضعف کلی جریان پژوهش در کشور مرتبط می‌شود، ولی تکثرگرایی شعری و در هم‌ تنیدگی موضوعی اشعار امروز هم، به این نامشخصی و عدم فراگیری دامن زده است، از این رو با همه تکرارها و مکررات هنوز هم نیازمند پرسش از مؤلفه‌های اصلی جریان «شعر انقلاب» هستیم.

هرچند شاید تعیین دقیق این مؤلفه‌ها نه ممکن باشد و نه حتی سودمند؛ اما هر جریان ادبی بعد از گذشت چهار دهه از عمرش، ناگزیر از پرسش درباره خویش است؛ چه این پرسش جواب محصلی در پی داشته باشد، چه نداشته باشد ضروری است، زیرا کمترین سودمندی‌اش وضوح‌بخشی به نقشه راه آینده یا آسیب‌شناسی درون‌گروهی است.

میلاد عرفان‌پور، از شاعران جوان، درباره ترکیب «شعر انقلاب اسلامی» گفت: از نظر ما پسوند «انقلاب اسلامی» یک پسوند گفتمانی است، نه پسوندی که فقط بر یک واقعه تاریخی صدق کند، بنابراین تعریف درست از شعر انقلاب اسلامی این است که شعر انقلاب را شعری بدانیم که در ذیل اهداف، آرمان‌ها و چهارچوب‌های انقلاب اسلامی سروده شده باشد. اگر شعری در این چهارچوب‌ها و اهداف قرار بگیرد، شعر انقلاب اسلامی است و هیچ محدودیت موضوعی و قالبی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در این تعریف می‌توان به راحتی شعرهایی را که در زمینه فرهنگ و آموزه‌های اسلامی سروده می‌شود، در همین چهارچوب انقلاب اسلامی مشترک دانست و از آنجا که انقلاب اسلامی از آموزه‌های دین اسلام بهره می‌برد؛ لذا از هم جدا نیستند و در یک چهارچوب قرار می‌گیرند.

این شاعر گفت: وقتی این تعریف را بپذیریم، می‌توانیم شاعر انقلاب را هم تعریف کنیم. طبعاً کسی که شعرش و مواضع‌اش در راستای آموزه‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، شاعر انقلاب است و کسی که با آرمان‌های انقلاب اسلامی زاویه دارد، نمی‌تواند شاعر انقلاب قلمداد شود.

وی با بیان اینکه ما در شعر انقلاب محدودیت موضوعی نداریم، بلکه محدودیت موضعی داریم، افزود: هرگونه موضع شعری که زاویه با آموزه‌های اصلی انقلاب اسلامی پیدا نکند، می‌تواند شعر انقلاب باشد و لذا شاعران انقلاب شعرهای عاشقانه زیادی دارند که می‌توان همه آنها را در ذیل شعر انقلاب اسلامی راه داد.

عرفان‌پور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تعیین مؤلفه و شاخصه برای شعر انقلاب اسلامی ضروری است، افزود: نه اینکه ما امروز این مؤلفه‌ها را تعیین کنیم، این مؤلفه‌ها از پیش هم وجود داشته است؛ بلکه ما باید آنها را روشن‌تر سازیم. به نظر من قرآن منشور شعر انقلاب اسلامی است و ایمان و عمل صالح و آموزه‌های دینی مهمترین مؤلفه‌های آن است، اما در کنار این مقابله با ظلم و عدالت‌خواهی و... هم وجود دارد.

وی در پایان با مخالفت در برابر کسانی که تعیین مؤلفه را برای شعر انقلاب اسلامی جایز نمی‌دانند، گفت: کسانی که می‌گویند نباید شعر انقلاب اسلامی را تعریف و از این نظر محدود کرد، یا می‌گویند نباید مؤلفه‌ها و شاخصه‌هایی برای آن تعیین کرد، اهداف دیگری را دنبال می‌کنند. بیشتر این افراد چهارچوب انقلاب اسلامی را قبول ندارند و آرمانخواهی انقلابی در شعر را برنمی‌تابند و لذا می‌گویند نباید برای شعر انقلاب اسلامی تعیین مؤلفه و تعریف کرد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
حجاب محدودیت برای چشمای هرزه یا محدودیت برا فعالیت اجتماعی زنان!؟8