سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



طرود شاهرود، روستایی دردل کویر اما با جاذبه های فراوان گردشگری


به گزارش ایرنا، برای کسی که اولین بار به این منطقه حاشیه کویر سفرمی کند، هنوز چندین کیلومترمانده به روستا گله های شتر و نخلستانهایی را می بیند که خبر از رسیدن به یک منطقه مسکونی می دهند.
روستای طرود از روستاهای بخش مرکزی شهرستان شاهرود است ، آب و هوایی بسیار گرم و خشک دارد و شغل بیشتر مردم کشاورزی و دامداری می باشد.
طرود از تاریخی دیرین برخوردار است ، در سالهای دور این منطقه محل عبور کاروانها بوده و برسر راه مناطق جنوبی حاشیه کویر مانند خور ، بیابانک و جندق و مناطق شمالی ازقبیل شاهرود، دامغان و بیارجمند بوده و اهمیت تجاری داشته است.
در سال 1332شمسی زلزله ای ویرانگر روستای طرود را کاملاٌ ویران کرده و طرود فعلی در نزدیکی مخروبه های روستای قدیمی با خشت و گل و چوب ساخته شده است.
کشت مردم این روستا جو ، گندم ، سیر، شلغم ، پیاز، زعفران و مقداری نیز پنبه است والبته نخلستانهای خرما وباغ های انارو انجیل نیز دارد که منبع آبیاری یک قنات است.
زنان و دختران این روستا در کنار کارهایی که در امر کشاورزی و دامداری انجام می دهند، قالیبافی کرده و در تامین مخارج خانواده کمک موثری هستند.
با اینکه خرما در اغلب مناطق گرم ایران بدست می آید، اما محصول خرمای طرود که ازنوع مضافتی است ، بسیار مرغوب و دارای مزه خوب و شیرین بوده ،از شیره زیاد برخوردار است ودر فصل تابستان به عمل می آید.
سیر تولید شده در مزارع طرود هم از نوع اعلای این محصول است و طرفداران زیادی دارد.
شتر و شترداری علاوه بر اینکه یکی از مشاغل سنتی این منطقه است، به خاطروجود شرایط لازم قابلیت تبدیل شدن به پرورش صنعتی و ایجاد مشاغل زیاد و درآمدهای پایدار را هم دارد.
برای توسعه شترداری در این منطقه اقداماتی هم تا کنون انجام شده که تاسیس نخستین بانک ژن و آزمایشگاه فرآوری و نگهداری اسپرم شتر در ایستگاه پرورش و اصلاح نژاد شتر شمالشرق کشور در طرود ، از جمله آنهاست.
برای ساخت این ایستگاه یک میلیاردو400میلیون ریال هزینه شده تا صنعت شترداری به سمت صنعتی شدن رفته و
شترداران بتوانند از تولید شیرو فرآورده های آن و همچنین گوشت شتر درآمدهای خوبی داشته باشند.
به گفته کارشناسان تاسیس چنین مرکزی در ایران بی سابقه است .
براساس یکی از مصوبات سفر دولت قبل قرار بود برای توسعه شترداری و تولید فراورده های آن در طرود یک هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شود.
قرار بود در اجرای این طرح واحدهای کوچک شترداری منطقه بصورت متمرکز در آمده و طرحهای تحقیقاتی، توسعه و ایجاد صنایع تبدیلی در آن پیگیری شود و 11 مرکز پرورش شتر گوشتی، شیری و چماز هم راه اندازی شود.
شتر چماز جزو شتران سواری و بارکش است، که به نام های رواحیه، جماز، و پرنده نیز نامیده می شود این شتران کم پشم، لاغرو بسیار تندرو هستند و ساعتی ۳۵ تا ۴۵ کیلو مترراه می پیمایند.
در ایستگاه پرورش شتر طرود بیش از 100 نفر شتر نگهداری می شود
این منطقه از نطر زمین شناسی و مواد معدنی غنی است و گفته می شود، معادن زیادی در آن وجود دارد.
اهالی این روستا در عین حال که از امکانات رفاهی زیادی برخوردار نیستند ، از مناعت طبع بالایی برخوردار بوده و انتظاراتی که از مسوولان دارند در حد رفع مشکلات اساسی است.
تامین آب آشامیدنی اساسی ترین خواسته مردم طرود بود که در هفته دولت امسال محقق شد .
سید محمدرضا هاشمی فرماندار شاهرود در این خصوص گفت: برای رفع مشکل کم آبی و تامین آب شرب بهداشتی مردم این روستا تلاش جهادی از سوی مدیران شهرستان شاهرود انجام شد.
وی افزود: با آغاز بکار دولت تدبیرو امید و برغم مشکلاتی که در تامین اعتبارات وجود داشت، اجرای این پروژه در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت : برای حل مشکل دو چاه با آبدهی 24 لیتر در ثانیه حفر شد که هزینه اجرای آنها ونیز 11کیلومتر خط انتقال یک میلیارد و 200 میلون ریال شد.
معاون استاندار سمنان با تاکید بر بزرگواری مردم این روستا گفت: در گردهگردشی های که برای بازدید از این روستا انجام می شد، مردم برغم اینکه با مشکلات زیادی مواجه بودند هیچ گاه با مسوولان رفتار تند نکردند و این وظیفه مسوولان را بیشتر می کرد.
فرماندار شاهرود مردم محروم این روستا و روستاهایی از این دست را حامیان اصلی نظام معرفی کرد و گفت: با اینکه برای تثبیت نظام و برای دفاع از کشور از هیچ ایثاری دریغ نکرده اند، به خاطر بصیرت و درک بالایشان از مشکلات فعلی دولت ، بیشترین همراهی را با مسوولان دارند.
وی گفت: این امر بار مسوولیت مدیران را بیشتر کرده و آنها را برای خدمتگزاری بیشترترغیب می کند.
هاشمی گفنت: مردم طرود درهمه صحنه های مورد نیاز نظام به میدان آمده و حضور مستمر داشته اند که تقدیم 20 شهید گواه این مطلب است.
هوشنگ عامری رئیس شورای اسلامی روستای طرود هم در نشستی که با حضور مسوولان شهرستان در مسجد این روستا برگزار شده بود، گفت: با آغاز بکار دولت یازدهم ، مسوولان شهرستان از انجام کاهایی که در توان آنها بوده فروگذاری نکرده اند.
وی افزود: با اینکه دولت از نظر مالی در وضعیت خوبی قرار ندارد، اما کارهای عمرانی مانند آسفالت جاده ، لوله کشی آب وبهسازی روستا در حال انجام است.
عامری سکونت مردم در روستا را موجب تثبیت امنیت این منطقه خواند و گفت: ارائه خدمات بیشتر، جوانان را برای سکونت در روستا ترغیب می کند.
وی با بیان اینکه، بسیاری از زنان و دختران روستا قالیباف هستند ، افزود: ارائه تسهیلات مورد نیاز موجب می شود تا آنها مجبور به فروش قالی به دلال ها نشده و نتیجه دست بافته های آنها موجب رونق بیشتر زندگی شان شود.
رئیس شورای اسلامی طرود از اجرای طرح بیمه قالی بافان تقدیر کرد و گفت: بخش زیادی از قالی بافان زیر پوشش این طرح هستند ولازم است برای بیمه تعداد اندک باقی مانده نیز اقدام شود.
وی عرض کم جاده دسترسی به روستا را یاد آور شد وآن را عامل تصادفات زیاد عنوان کرد و گفت:
حدود 20کیلومتر از شانه جاده مرمت و تعمیر شده و ضرورت دارد بقیه آن نیز انجام شود.
به گفته او ، باز سازی خانه ها برای ایمنی در برابر زلزله ضرورت دارد و از آنجا که این منطقه زلزله خیز است خانه های موجود در برابر زلزله های با قدرت بالا استقامت ندارند.
عامری راه اندازی دو معدن پتاس در روستا را عامل رونق اشتغال خواند و گفت: تا دو سال پیش مهاجرت به روستا وجود داشت، اما اکنون مهاجرت ها از شهر به روستا انجام می شود.
وی در مورد امور بهداشتی روستا نیز گفت: یک درمانگاه بصورت شبانه روزی فعال است و پزشک، ماما و مسوول داروخانه نیز دارد ، ضمن اینکه هر از گاهی دندانپزشک نیز در آن مستقر می شود.
وی از وجود همه مقاطع تحصیلی دخترانه و پسرانه در روستا خبر داد و گفت: مدرسه شبانه روزی طرود پذیرای دانش آموزان روستاهای اطراف هم است.
خشکسالی سال های اخیر و خشک شدن برخی قنات ها و چاهها به بخش کشاورزی و دامداری طرود خساراتی را وارد کرده است.
مردم سخت کوش ، معادن فراوان ، کشاورزی و دامداری و همچنین وجود زمینه های جذب گردشگر عوامل لازم برای توسعه طرود هستند.
این روستا طی چند سال گذشته به روستای هدف گردشگری تبدیل شده که نیازمند شناساندن بیشتر است.
وجود سکونت گاه قدیمی در شمال شرق روستا، مسابقات شترسواری ، جشنواره شتر و کویر زیبا از جاذبه های طرود هستند.
همچنین زیارتگاههای امام زاده پیرمردان که شامل امام زاده نورالله از نوادگان حضرت اباالفضل العباس (ع) و امام زاده شاه اولیا از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) از جاذبه های مذهبی این روستا هستند.
6167

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
بازدید از جاذبه های گردشگری کویر مرنجاب