سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آخرین نماد دوران شوروی از دوشنبه پاک می شود


اکنون دیواره ای جدا کننده محل ستون بلند قرار گیری ستاره طلایی با دو خوشه گندم زرین نصب شده و کارگران در حال آماده سازی مقدمات تکه تکه کردن، جداسازی و انتقال آن از محل هستند.
نظرسنجی ها نشان می دهد شهروندان از این تصمیم راضی نیستند و معتقدند شهر دوشنبه پس از این اقدام، بخشی از سیمای تاریخی خود را از دست خواهد داد و برای بسیاری از مردم، این نشان فارغ از نماد سیاسی دوران کمونیستی، یادآور خاطرات دوران کودکی و نوجوانی است.
خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه در این باره نوشت: «عبدالمالک قدیروف» کارشناس فرهنگی در این باره معتقد است که این نماد بیانگر 70 سال واقعیت زندگی تاجیک ها در دوران شوروی است که همزمان با سرکوب، علم و پیشرفت را هم ارائه کرد. نباید سرزمین خود را از نشانه های تاریخ تهی کنیم. اگر نمی خواهیم از خاطر آیندگان پاک شویم چون عالی نیستیم، باید پیش از خود را پاس بداریم تا نسل های بعد نیز به ما احترام بگذارند.
پیشتر نیز مجسمه یادبود لنین پس از 80 سال خودنمایی از شهر دوشنبه برداشته شد.
پیش از این نیز برنامه ارائه تومار برای جمع آوری امضا برای حذف بناهای تاریخی دوران شوروی در مرکز شهر دوشنبه انجام شد که در فهرست ویرانی از جمله کاخ اداره ریاست جمهوری، دو تئاتر قدیمی و معروف ترین چایخانه شهر به نام «راحت» در آن دیده می شود.
«غفور شرماتوف» مورخ تاجیک معتقد است که احتمال ویرانی این بناها وجود دارد. زیرا افرادی که تصمیم می گیرند، بومی دوشنبه نیستند و هیچگونه ارتباط معنوی با پیشینه پایتخت تاجیکستان ندارند. آنان فاقد خاطره پدربزرگان و مادربزرگانی هستند که آن روزها زندگی کرده اند و اقدامات امروز را با ناراحتی و غم می نگرند.
اسپوتنیک نوشت: از سوی دیگر، تحقیقات اجتماعی مرکز تاجیکی «نظارت اورآسیا» نشان می دهد که بیش از 70 درصد مردم دوشنبه نسبت به لنین و حدود نیمی به استالین نظر مثبت دارند و تقریبا دو سوم تاجیک ها برای دوران شوروی ابراز دلتنگی می کنند.
اروپام1516**1516**1545

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
افغانستان در دوران حضور اتحاد جماهیر شوروی