سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



«میراث همدان» در انتظار ورود میراث فرهنگی


به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، میدان امام خمینی(ره) بزرگترین میدان همدان و یکی از آثار تاریخی ثبت ملی شده است که سال‌هاست در انتظار ساماندهی و دگرگونی در شکل و شمایل خود مانده است.

این میدان تاریخی با انشعاب 6 خیابان از آن در مرکز همدان در نوع خود جالب توجه است و روزهای غم و شادی را به خود دیده است؛ در بالای هر خیابانی دو گنبد قرار دارد که هر گنبد به نام یکی از ائمه(ع) نامگذاری شده که از جذابیت‌‌های بصری و هنری این میدان می‌توان به این موارد اشاره کرد.

همچنین طبقات فوقانی مغازه‌های اطراف این میدان بزرگ، به شکل سنتی با در و پنجره‌های چوبی و بافت قدیمی پوشیده شده که در نوع خود برای هر بیننده‌ای جالب است.

این میدان سال‎ها به همین شکل ادامه حیات داده بود که در چند وقت اخیر مسئولان بر آن شدند تا دستی به سر و روی آن کشیده و این میراث تاریخی را از حالت خموشی نجات دهند.

بر این اساس در اقدام اولیه اصناف همدان موظف شد تابلوهای سردر مغازه‌های اطراف میدان را جمع‌آوری کند که با همکاری همه اتحادیه‌ها و اصناف این کار انجام شد.

در اقدام بعدی قرار بر این شد تا جداره‌های تحتانی و فوقانی از سوی شهرداری، سازمان زیباسازی و میراث فرهنگی ترمیم شود اما گویا تاکنون سازمان میراث فرهنگی ورود نکرده و همین باعث شده تا این مسئله «کان لم یکن» باقی بماند.

اصناف، شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی در این گزارش صحبت‌هایی داشتند که دلایل وقفه در ساماندهی را مشخص می‌کند.

*تعیین کالبد جداره‌ها وظیفه میراث فرهنگی است

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه شهرداری بر اساس طرح‎های ایجاد شده برای ساماندهی، گام‌هایی را برای بازسازی کارهای مقدماتی انجام داد، اظهار کرد: قسمتی از جداره‌ها با هزینه 120 میلیون تومان بازسازی شده اما باید با نظارت میراث فرهنگی انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی باید روند ساماندهی میدان را تسریع بخشد، تصریح کرد: این سازمان باید از قبل اعتباری را پیش‌بینی می‌کرد و در حال حاضر باید با تأمین هزینه جداره‌ها را انجام دهد.

کامران گردان بیان کرد: شهرداری نیز باید بلافاصله کف‌سازی و المان وسط میدان امام(ره) را انجام دهد اما چون میراث فرهنگی تاکنون این کار را انجام نداده؛ شهرداری نیز دست نگه داشته است.

وی با بیان اینکه جداره بانک ملی میدان امام (ره) نیز باید با سایر جداره‌ها همسان شود، افزود: تعیین کالبد جداره‌ها نیز وظیفه میراث فرهنگی است تا با سایر جداره‌ها همسان شود.

گردان خاطرنشان کرد: در مدیریت قبل سازمان میراث فرهنگی جلسات متعددی گذاشته شد اما اتفاقی نیفتاد که امیدواریم در مدیریت جدید میراث فرهنگی اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه پس از جداره‌سازی میدان امام(ره) از سوی میراث فرهنگی دو خیابان بوعلی و اکباتان هم پیاده‌رو می‌شوند، افزود: با اجرای کامل این طرح‌ها، میدان سر و سامان می‌گیرد.

*یک سال گذشت و هنوز در میدان امام(ره) کاری نشده است

رئیس اتاق اصناف همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه به اصناف اعلام شد که برای میدان طرح ساماندهی داریم و باید همکاری شود، اظهار کرد: اصناف نیز در جلسه‌ای با نماینده‌های صنف مغازه‌داران میدان امام(ره) آنها را مجاب به همکاری کرد.

حمیدرضا فرسایی‎وحید بیان کرد: اصناف بسیاری از تابلوها که سرمایه‌های مغازه‌ها بود را برد و یک سال از این موضوع می‌گذرد؛ متأسفانه فقط فاز اول کار در میدان امام(ره) انجام شده و کار را رها کرده‎اند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های اصلی ما اعتمادسازی است و می‌خواهیم شرایط طوری باشد که اصناف بدانند ما خدمتگزار آنها هستیم.

رئیس اتاق اصناف همدان اضافه کرد: قرار نیست دروغ بگوییم، پشت هر سیاستی که دروغ باشد، ما نیستیم.

وی با بیان اینکه قرار است ترمیم جداره‌ها از سوی سازمان میراث فرهنگی و نظارت این نهاد آغاز شود، بیان کرد: پس از گذشت یک سال، سازمان میراث فرهنگی گامی برنداشته و نمی‌دانم چه زمانی قرار است آغاز شود.

فرسایی‌وحید با تأکید بر اینکه میدان امام(ره) همدان پر اهمیت بوده و در اولویت ساماندهی قرار دارد، گفت: هر اتفاقی که در اماکن تاریخی می‌افتد، بر افزایش توریست و رونق گردشگری اثر می‌گذارد.

وی یادآور شد: یکی از شاکی‌های عدم تسریع در روند ساماندهی میدان امام (ره)، اصناف است، ما انتظار روند سریع انجام کار را داریم تا مردم نیز بازخورد کار را ببینند.

*نورپردازی میدان امام (ره) آماده اجراست

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری همدان نیز با بیان اینکه کارها بر اساس برنامه پیش می‌رفت اما موانعی ایجاد شد، گفت: متأسفانه همراه نشدن برخی ادارات در این ساماندهی روند کارها را کند کرده است.

وحید علی‌ضمیر بیان کرد: در بحث مبلمان شهری میدان، نصب تابلوها و استقرار سطل زباله کارهایی انجام شده و نورپردازی میدان امام(ره) نیز آماده اجراست.

وی با بیان اینکه طرح جداره کاذب میدان امام (ره) آماده است، افزود: در خصوص المان وسط میدان نیز جلسه‌ای داشتیم که به احتمال زیاد ایجاد آب‌نما به عنوان جایگزین برای آن در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری همدان یادآور شد: اقداماتی که مربوط به شهرداری بود تا حدودی انجام شد اما بخشی که مربوط به بیرون از مجموعه شهرداری است، سرعت کار را گرفت.

*احیای میدان امام (ره) صرفاً پوسته میدان نیست

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه ساماندهی و مرمت ساختار میدان امام (ره) نیازمند اختصاص اعتبار ویژه و خاصی است، اظهار کرد: ما در انتظار تأمین اعتبار هستیم و اگر اعتبار هم برسد متناسب با رویکردی که باشد رقم آن قابل توجه نخواهد بود.

بهرام توتونچی بیان کرد: این مسئله نگاه استانی طلب می‌کند تا اعتبار ویژه و خاصی را برای میدان امام خمینی(ره) تخصیص دهند.

وی احیای میدان امام(ره) را صرفاً پوسته میدان ندانست و گفت: فقط نمای میدان برای ما مهم نیست هرچند جزو اولویت‎های ما در احیای بافت میدان بوده اما پلاک اول میدان و طبقات فوقانی که متروکه هست نیز باید احیا شود.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه فضای میدان باید در خدمت بافت مرکزی شهر باشد، گفت: باید کالبد بنا به گونه‌ای باشد که فضا تبدیل به فضای فاخر و مناسب شود و فضای تجاری میدان نیز مرکز عرضه کالاهای صنایع‌دستی و تنقلات باشد.

وی با بیان اینکه 10 تا 20 سال است که روی پوسته میدان کار می‌کنیم، تأکید کرد: ما با ساماندهی بدنه میدان امام(ره) اقداماتی را داشته‌ایم اما رویکرد ما توجه به ساختار و کاربری‌هاست.

توتونچی با تأکید بر اینکه مشاغلی مغایر با عملکرد میدان در آنجا مستقر است، افزود: انتظار ما این نیست که همه این مشاغل به یک باره تغییر کند بلکه باید روی آن فکر کرد و فضای اجرای این برنامه را مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه فضای میدان امام(ره) باید به فعالیت‌های فرهنگی و هنری تبدیل شود، تصریح کرد: باید مشاغل صنعتی از میدان برچیده شود و رویکرد فرهنگی و تاریخی آن احیا و حفظ شود هرچند این مسئله زمان‎بر است.

این مسئول با تأکید بر اینکه سازمان میراث فرهنگی پیمانکار ترمیم جداره‌های میدان امام(ره) را معرفی کرد و با هزینه شهرداری اجرا شد، گفت: ما می‌خواهیم از هم‌افزا بودن همه نهادها برای احیای بافت میدان امام (ره) استفاده کنیم و از حرکت شهرداری نیز استقبال می‌کنیم.

وی اضافه کرد: 80 سال است که مردم همدان میدان امام(ره) را می‌بینند و 20 سال است که میراث فرهنگی یکه و تنها بدون حمایت هیچ یک از نهادهای دولتی وارد شده و با اعتبارات قطره‌چکانی که تزریق می‌شود، آن را لایه‌برداری کرده است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه بعد از احیای بافت‌ها نباید مردم با نصب اعلامیه، موجب تخریب مجدد بنا شوند، افزود: باید فرهنگ این مسئله در بافت‌‍‌های تاریخی ایجاد شود تا هزینه بالای صرف شده در این پروژه، از بین نرود.

انتهای پیام/89003/چ40

http://fna.ir/RYPL8D


ویدیو مرتبط :
چوب حراج میراث فرهنگی توسط سازمان میراث - قسمت اول نسخه