فرهنگی
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شدبه گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ... |
«اینجا کسی نمیمیرد» روی موج سینمای اجتماعی سوار نیست/ فیلم با قواعد سینمای اروپا هماهنگ است/ کن اولین حضور بینالمللی فیلم
خبرگزاری فارس _ گروه سینما و تئاتر: حسین کندری تلاش کرد تا اولین ساخته بلند سینمایی خود را در گونه کمتر تجربه شده در سینمای ایران (سایکودرام) جلوی دوربین ببرد. در این فیلم از بازیگرانی که سابقه تئاتر دارند بهره برد.این فیلم در ابتدا پروانه ساخت ویدیویی داشت و با توجه به شرایط فیلمنامه که باید در فصل خاصی فیلمبرداری می شد و زمان کافی برای دریافت پروانه سینمایی وجود نداشت به ناچار گروه آن را با پروانه ساخت ویدیویی تولید کردند. درباره المان های فیلم برای حضور در جشنواره های خارجی، فضای فیلم که مخاطب را به تفکر وامی دارد و توجه به سینمای اروپا در اولین ساخته کندری با وی به گفت و گو نشستیم که از نظرتان میگذرد:
*یک اثر هنری در گونه سایکودرام
«اینجا کسی نمیمیرد« در بخش هنر و تجربه به جشنواره راه یافته است چقدر این اثر در فرم و محتوا نسبت به آثار دیگر متفاوت است؟
در حوزه محتوا بسیار متفاوت است زیرا در گونه سینمای سایکودرام است و ما در سینمای ایران این گونه را کم داریم. از لحاظ فرم نمیتوانیم بگویم یک اثر تجربی است، یک فیلم هنری است و در سینمای ایران یک فیلم متفاوت محسوب میشود.
*فیلم انسان را به چالش وادار میکند
با توجه به این مهم که مخاطب گروه هنر و تجربه مخاطب سختگیری است چقدر مخاطب میتواند با این اثر ارتباط برقرار کند؟
نسبت به مخاطب هنر و تجربه معتقدم که فیلم متناسب با سلیقه هنر و تجربه است و اندیشه مخاطب را درگیر میکند و انسان را به چالش وادار میکند، طبیعتاً احتمال رضایت مخاطب زیاد است زیرا فیلمی است که مخاطب را مجبور به فکر کردن میکند.
بازیگران و عوامل چگونه کنار شما قرار گرفتند؟
اتفاقی خیلی خوبی که افتاد این بود که آقای سعیدیان، خانم کاتوزی و من در هسته این گروه تمامی عواملی که میخواستیم و در وهله اول مد نظرمان بود در کنار خودمان داشتیم. دوستان با شرایط مهربانانه لطف کردند و در جمع ما قرار گرفتند. فیلم به لحاظ بودجه محدود بود و با هزینه کمی تولید شد و دوستان با ما همکاری بسیار خوبی داشتند از بازیگران آقای هومن سیدی و رضا بهبودی افتخار دادند که ما را همراهی کردند در بحث فنی هم دوستان خوبی در کنار ما بودند و همگی از لحاظ شرایط مالی خیلی با ما کنار آمدند.
*قشر اخلاقمند سینما دور هم جمع شدیم
فیلمنامه چقدر در جمع شدن این گروه خوب فیلمسازی موثر بود؟
فیلمنامه خانم بهار کاتوزی متفاوت نوشته شده بود در کنار جذابیتهای فیلمنامه اخلاقیات همه عوامل و گروه را میتوان مثالزدنی دانست. تمام عوامل دوستانی بودند که جزء قشر اخلاقمند سینما هستند. به خاطر حضور زنجیروار عوامل و فیلمنامه خوب باعث شد همگی در کنار هم یک تیم بسیار خوب را رقم بزنیم.
*فیلم گیشه خوبی خواهد داشت
فیلم در گروه هنر و تجربه میتواند گیشه خوبی داشته باشد؟
من معتقدم گیشه مناسبی میتوانیم داشته باشیم در این گروه البته این نکته قابل توجه است که در سینمای ایران گیشه قواعد کلیشهای نیست و نمیتوان پیشبینی کرد اما با پارامترها و نگاه بین المللی که داریم حضور در جشنوارههای مختلف احتمال این که گیشه موفقی هم داشته باشیم بالا است. باز هم سلیقه مخاطبین تعیین میکند.
فیلم را با مخاطب دیدید؟
من تنها فیلم را برای اساتید نمایش دادم برای این که بتوانم نظراتی بگیرم. در پروسه پس تولید ما در چند مرحله فیلم را تدوین و صداگذاری کردیم و به اساتید فیلم را نشان دادیم و نظراتشان را گرفتیم و اعمال کردیم.
برای چه قشری از اساتید فیلم را نمایش دادید؟
دوستان زیادی بودند از جمله آقای مسعود فروتن و رضا نبوی که راهنماییهایی کردند و من از آن استفاده کردم. آقای رسام و آقای موسوینژاد هم کار را دیدند.
*با نظر اساتید پایان بندی فیلم تغییر کرد
چقدر نظرات اساتید در فیلم اعمال شد؟
مواردی بود که جالب و جذاب بود. آقای فروتن یک موردی را مطرح کردند که در پایانبندی اثر بسیار تاثیرگذار بود و پایان فیلم یک تغیراتی کرد که مفهوم را بهتر برساند. آقای نبوی هم نظری داشتند که اعمال شد و تاثیرگذار بود.
چقدر تغییرات اعمال شد؟
تغییراتی که دادیم حدود 10 درصد بود و زیاد نبود فقط در پایان فیلم اعمال شد که نتیجه خوبی را شاهد بودیم.
*وجه سرگرمی سینما غالب بر اندیشه است/فیلم روی موج سینمای اجتماعی ایران سوار نیست
چقدر فیلم با فضای سایکودرام نیاز جامعه امروز ما است؟
از چند زوایه میتوان نگاه کرد سینمای امروز ما مخاطب را کمتر مجبور به تفکر میکند و وجهه سرگرمی سینما غالب شده و اندیشه در آثار کمرنگ شده است از این منظر اگر توجه کنیم واقعا انسان را به چالش میکشد. اما موضوع فیلم چقدر دغدغه امروز باشد فیلم اجتماعی نیست و روی موج سینمای اجتماعی ایران اصلا قرار نمیگیرد.
مخاطب عادت کرده با ریتم تند اتفاقات فیلم را دنبال کند فیلم چقدر این سرعت و ذائقه مخاطب را تامین میکند؟
در آغاز فیلم ریتم تندی نداریم فضای شخصیت اصلی را به مخاطب انتقال میدهم از میانه فیلم به بعد وقتی ماجرای فیلم شکل میگیرد و گرههای داستان شروع میشود، اقتضا میکرد ریتم تندتری داشته باشیم و ریتم رو به رشد برود.
ویژگی فیلم را از منظرگاه کارگردان بفرمایید.
فکر میکنم این سوالی است که مخاطب بهتر بتواند به آن جواب بدهد. من ویژگیهای متفاوتی ممکن است در نظر بگیرم اما نهایتاً برداشتی که مخاطب از فیلم داشته باشد مهم است و ممکن است برخی از ویژگیها را بزرگ و بولد کند. نیاز مخاطب است که تعین میکند کدام ویژگی پررنگ شود.
از نظر من به عنوان سازنده فیلم ویژگیهای بسیاری وجود دارد که مخاطب باید آن ها را انتخاب و پررنگ کند.
نهاد یا ارگانی از فیلم حمایت کرد یا با سرمایه شخصی فیلم ساخته شد؟
فیلم کاملاً مستقل و با سرمایه شخصی آقای سعیدیان تولید شد. ریالی از نهادی یا ارگان برای تولید دریافت نکردیم حتی از سرمایهگذار خصوصی سینمای گیشه و... هیچ فاندی نگرفتیم و با سرمایه آقای سعیدیان فیلم ساخته شد این استقلال برای من بسیار مهم بود زیرا در سینما مایلم کاری که دوست دارم انجام بدهم و احیاناً خواسته های کسی را به جز خودم و عوامل فیلم تامین کنم خدا را شکر این استقلال را داشتم.
*جشنواره کن اولین حضور بینالمللی فیلم
در صحبتهایتان گفتید فیلم المانهای بین المللی دارد و میتواند در جشنوارهها مطرح شود برای جشنواره ای فیلم را ارایه دادهاید؟
ما برای پخش بین المللی فیلم با خانم نسرین میرشب مذاکره کردیم و به نتیجه رسیدیم و اولین حضور بین المللی فیلم (که فرم را پر کردیم) فستیوال کن خواهد بود. البته برنامه جدی برای بخش بین الملل داریم.
*فیلم با قواعد سینمای اروپا هماهنگ است
در این سالها سینمای ایران در بخش بینالملل به جشنواره توجه میکند و به اکران در بخش بین الملل بی توجه است.
برای اکران برنامه جدی داریم. خانم میرشب از بهترین پخشکنندهها و توزیع کنندگان هستند و انشاءالله بعد از حضور در جشنواره بین المللی فوکوس روی پخش خواهیم داشت فیلم با قواعد سینمای اروپا هماهنگی دارد و با سینمای آمریکا نزدیکی نداریم اما با قواعد سینمای اروپا نزدیکتر هستیم.
سیاستهای ارایه شده از سوی سازمان سینمایی (روزنه امید در فیلمها، بنیان خانواده و...) چقدر در نگارش و تولید اثر به این موارد مهم توجه داشتید؟
قالب و داستان فیلم اصلا زاویه نگاه اجتماعی ندارد که بخواهیم به این مسایل توجه کنیم. فیلم به بخش خاصی از جامعه اشاره میکند و نمیتوانستیم به این موارد توجه کنیم همینطور که سیاه نمایی یا ناامیدی نداریم و امید هم نداریم فضای قصه ما مربوط یک آدم خاص است و قصه ما متفاوت است و مسایلی که عنوان کردید در فیلمنامه ما نمی توانست جای داشته باشد.
با توجه به دوستان خوبی که کنار هم قرار گرفتید و فیلمی با فضای متفاوت خلق کردید پیشبینی برای دریافت سیمرغ دارید؟
چند روز گذشته به آقای علم الهدی هم صحبت کردم و این مهم را یادآور شدم؛ متاسفانه بخش هنر و تجربه تعداد جوایزش بسیار کم است و 2 جایزه بیشتر ندارد. عوامل 11 فیلم برای این دو جایزه تلاش میکنند. سخت است با این تعداد جایزه کم بخواهم دریافت سیمرغ را پیشبینی کنیم اما امیدواریم اگر در فیلمنامه به امید اشارهای نداشتیم اما در زندگی به امید باور داریم.
گفتوگو: زهرا قزیلی
انتهای پیام/
http://fna.ir/1470HDویدیو مرتبط :
صحنه ای از اولین فیلم اکشن سینمای اوگاندا