سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



انگلیسی‌ها نگران از طرح مخفی چینی‌ها برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید انگلیس


به گزارش ایرنا، این روزنامه نوشت: چینی‌ها بر این باور هستند که در صورت کنار کشیدن 'الکتریک دو فرانس'( ای دی اف') از قرارداد 21 میلیارد پوندی ساخت نیروگاه 'هینکلی پوینت '، به‌تنهایی قادر هستند حتی زودتر موعد تعیین‌شده دو راکتور این نیروگاه را بسازند.
در نیروگاه هسته‌ای هینکلی پوینت که در چارچوب یک کنسرسیوم بین المللی از سوی شرکت برق فرانسه و نیز شرکت هسته‌ای جنرال چین (سی جی ان) ساخته می شود، ساخت دو راکتور هسته‌ای 1650مگاواتی که جزو بزرگ‌ترین راکتورهای جهان محسوب می‌شوند، پیش بینی شده است.
به گفته مقامات انگلیس، نیروگاه هسته‌ای هینکلی پوینت که در آن قرار است از فناوری های کاملا نو و پیشرفته استفاده شود، پس از تکمیل، می تواند هفت درصد از انرژی مورد نیاز این کشور (معادل برق موردنیاز حدود پنج میلیون خانه) را تامین کند.
تایمز افزود: بر اساس اظهارات اخیر 'لرد هوول ' وزیر پیشین انرژی انگلیس، در مجلس اعیان، دولت چین دارای یک 'طرح بی' برای ساخت این نیروگاه در صورت عقب‌نشینی ' ئی دی اف' از این کنسرسیوم است.
این روزنامه افزود: لرد هوول که از اعضای دولت محافظه‌کار مارگارت تاچر بوده عنوان کرده است که چینی‌ها به‌طور فعالانه در خصوص این طرح گفت‌وگو داشته‌اند.
به نوشته این روزنامه، 'ئی دی اف' روز پنجشنبه گذشته اعلام کرده است که طرح ساخت نیروگاه 'هینکلی پوینت' از 18 میلیارد پوند قبلی می‌تواند به 21 میلیارد پوند افزایش یابد که نشانگر یک رشد 16 درصدی است.
تایمز افزود: این شرکت همچنین گفته است که این طرح تا قبل از سال 2027 میلادی که ده سال بیشتر از زمان تعیین‌شده قبلی است، تکمیل نخواهد شد ضمن اینکه پس از تاخیر های مکرر گفته است که تصمیم نهایی‌اش را در این خصوص در ماه سپتامبر خواهد گرفت.
این روزنامه به نقل از یک آژانس اعتباری آمریکایی نوشت: این مساله بر اعتبار 'ئی دی اف ' می‌تواند تاثیر منفی بگذارد .
تایمز افزود: چین احتمالا در یک دهه آینده بیش از 100 میلیارد پوند قرار است در انگلیس سرمایه‌گذاری کند اما حرکت این کشور برای ساخت نیروگاه هسته‌ای هینکلی پوینت نگرانی‌هایی را باعث شده است.
این روزنامه افزود: یک مقام ارشد نظامی و امنیتی به دولت انگلیس هشدار داده است که مشارکت چین در ساخت نیروگاه هسته‌ای یاد شده به دلیل توانایی نفوذش به داخل سیستم های کنترلی این نیروگاه، یک تهدید امنیتی بشمار می‌آید.
تایمز نوشت: دولت انگلیس گرچه در ابتدا به لرد هاول گفته است که آگاه از طرح مخفی چینی‌ها هست، اما بعد اعلام کرد که این مساله را بد متوجه شده‌اند و ' هیچ پیشنهادی برای ساخت راکتور در هینکلی پوینت به چینی‌ها داده نشده است.'
این روزنامه افزود: 'لیزا هاندی' وزیر انرژی کابینه در سایه انگلیس نیز در همین ارتباط گفته است اگر چینی‌ها دارای طرح مخفی 'بی' برای هینکلی پوینت باشند، دولت کامرون بایستی دقیقاً در این مورد به ما توضیح دهد.
به نوشته تایمز، شرکت 'ئی دی اف' که 85 درصد از سهام آن متعلق به دولت فرانسه است در حال حاضر با بدهی بیش از 37 میلیارد یورو ( 29 میلیارد پوند) مواجه است و اگر قادر به تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه هینکلی پوینت نشود، این شرکت در تئوری چاره‌ای به‌غیر از واگذار کردن امتیاز ساخت این نیروگاه به رقبایش ندارد.
پیشتر نیز منابع انگلیسی گزارش داده بودند که برخی از اتحادیه‌های تجاری فرانسه، خواستار لغو پروژه ساخت نیروگاه هسته‌ای انگلیس از سوی شرکت 'ئی دی اف ' با توجه به بدهی های بالای آن شده‌اند.
اما 'نوئل ماکرون'، وزیر اقتصاد فرانسه اخیرا در گفت‌وگویی با شبکه 'بی‌بی‌سی' بار دیگر بر عزم دولت فرانسه برای ساخت نیروگاه هینکلی پوینت تأکید کرده است.
او گفته است : ما از پروژه هینکلی پوینت حمایت می‌کنیم چراکه این پروژه برای فرانسه شرکت 'ئی دی اف' و بخش هسته‌ای این کشور بسیار حائز اهمیت است.
براساس گزارش شرکت فرانسوی 'ئی دی اف '، اجرا و بهره برداری از این نیروگاه هسته ای پیشرفته می تواند برای مدت 60 سال، 900 فرصت شغلی ایجاد کند.
دولت انگلیس گفته است هر مگاوات ساعت برق تولیدی نیروگاه هینکلی پوینت را به قیمت 92.50 پوند به مدت 35 سال به صورت تضمینی خریداری خواهد کرد.
به گفته کارشناسان، این نیروگاه هسته ای می تواند در آینده هفت درصد از برق انگلیس را تامین کرده و مانع از انتشار 9 میلیون تن دی اکسید کربن در سال شود که می تواند از نیروگاه های با سوخت فسیلی منتشر شوند.
دولت انگلیس با وجود اینکه از مشکلات اقتصادی و به ویژه کسری بودجه رنج می برد، استفاده از انرژی هسته ای را ضروری می داند و تلاش می کند با جذب سرمایه های خارجی، نسل جدید نیروگاه های هسته ای را جایگزین نیروگاه های قدیمی کند.
به گفته وزیر انرژی انگلیس، ساخت نیروگاه های جدید هسته ای برای تامین انرژی این کشور در آینده و همچنین کاستن از آلودگی های ناشی از فعالیت نیروگاه های سوخت فسیلی، ضروری است.
مقام های وزارت انرژی انگلیس در همین ارتباط گفته اند، توافق هسته ای با چین اهدافی از جمله همکاری بهتر در زمینه تامین زنجیره سوخت هسته ای، بهره گیری از نسل های جدید سانتریفیوژهای هسته ای، راه حل های نوآورانه در صادرات و واردات سوخت هسته ای و انهدام زباله های هسته ای را که سبب هزینه های چند صد میلیون پوندی برای شرکت های انگلیسی شده است را دنبال می کند.
اما روزنامه تایمز پیشتر نیز نوشته بود این مشارکت می تواند سبب نفوذ چین در زیرساخت های ملی انگلیس شود و این مساله سبب شده است که برخی از شخصیت های شاخص نظامی و امنیتی، مقامات دولت کامرون را متهم کنند که بدون ملاحظه تهدیدات بالقوه در این زمینه، به دنبال جلب مشارکت پکن رفته اند.
به نوشته این روزنامه، 'نظامیان انگلیسی از این نگران هستند که آنها (چینی ها) بانفوذ به دستگاه های کامپیوتری نیروگاه هینکلی بتوانند در زمان بروز یک مشکل دیپلماتیک میان دو کشور، این نیروگاه هسته ای را به تعطیلی بکشانند.'
این روزنامه افزود: یکی از شرکت های چینی که قرار است در این طرح مشارکت کند، 'شرکت ملی هسته ای چین' است که تحت کنترل دولت این کشور بوده و در توسعه سلاح های هسته ای چین کمک کرده است.
تایمز نوشت: 'سرویس های اطلاعاتی انگلیس نیز چین را به ویژه در عرصه جاسوسی سایبری هنوز به عنوان یک تهدید نگاه می کنند و سرویس اطلاعاتی 'ام ای 5' که در ارتباط با طرح ها مورد مشورت قرار گرفته است، می گوید به طورکلی 'سرویس های اطلاعاتی چین همچنان به فعالیت خودشان علیه منافع انگلیس در داخل و خارج ادامه می دهند.
اما جورج آزبورن وزیر دارایی انگلیس به رغم این هشدارها عنوان کرده است که لندن از سرمایه گذاری چین نه تنها در این طرح بلکه در دیگر طرح های هسته ای در آینده استقبال می کند.
در حال حاضر 16 نیروگاه هسته ای فعال انگلیس، 18 درصد یا معادل یک ششم از کل انرژی برق این کشور را تامین می کنند.
نخستین نیروگاه هسته ای انگلیس برای تولید برق در سال 1956 میلادی به بهره برداری رسد و در سال 1997 میلادی استفاده از آنها به اوج خود رسید. در سال 1997 میلادی، نیروگاه های هسته ای 26 درصد از انرژی برق انگلیس را تولید می کردند اما با خارج شدن شماری از این نیروگاه ها به دلایل فنی، تولید برق هسته ای این کشور کاهش یافته است.
انگلیس از سال 2010 میلادی با موافقت با ساخت نیروگاه های جدید هسته ای، به دنبال برخورداری از 16 گیگاوات انرژی برق تا سال 2030 است.
اروپام**4**1552

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نیروگاه هسته ای یا نیروگاه آب هویج بستنی