علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



بارش های اخیر تاثیر مطلوبی بر وضعیت آینده دریاچه ارومیه می گذارد


پرویز آراسته روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تراز فعلی دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل 14سانتیمتر کمتر است ولی امسال شاهد بارش های خوبی به شکل برف در استان بوده ایم که این امر بر روی وضعیت آتی دریاچه تاثیر خوبی خواهد گذاشت.
وی اظهار کرد: امروز دیدگاه ها تغییر کرده و در حال حاضر اجرای پروژه های ستاد احیای دریاچه ارومیه وضعیت خوبی دارد و دریاچه به مرحله تثبیت وضعیت نزدیک شده است.
آراسته گفت: برای احیای دریاچه ارومیه ستاد احیا در دو سطح ملی و استانی تشکیل شده و دستگاه های تاثیر گذار اقدامات و فعالیت های خود را شروع کرده اند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اضافه کرد: مساحت فعلی بخش آبی دریاچه ارومیه یک هزار و 600 کیلومترمربع است که بخش وسیعی از آن در ماه های گذشته آبگیری شده است.
آراسته با اشاره به وضعیت طرح های اجرایی توسط محیط زیست استان در حاشیه دریاچه ارومیه گفت: طرح هایی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان در حال اجراست که شامل مالچ پاشی، احداث سطوح آبگیر و عملیات تثبیت بیولوژیک است که در حال طی مراحل پایانی هستند.
وی اضافه کرد: هم اکنون شیب کاهش آب دریاچه بسیار کم شده و تمامی عملیاتی که در قالب مصوبات ستاد احیا صورت می گیرد در سال 95 نتایج و تاثیر خود را نشان خواهد داد.
دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 18 سال گذشته به مرور آب موجود در آن رو به کاهش گذاشت به گونه ای که از سال 80 تا سال 93 سالانه از یک تا 30 سانتیمتر میزان آب دریاچه کاهش یافته است.
مساحت این زیست بوم ارزشمند 5700 کیلومتر مربع است که در سال های اخیر 95 درصد آن خشک شده و هم اکنون با تلاش های دولت تدبیر و امید 1100 کیلومتر دارای آب شده که به گفته کارشناسان دریاچه در سال های تثبیت به سر می برد.
سه سال اول اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه سال تثبیت نامگذاری شده است.
7125/2093

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
وضعیت دریاچه ارومیه