سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



خرید بیش از ۲۷ هزار نسخه کتاب توسط ارشاد و دفاع جنتی از عملکردش


خرید بیش از ۲۷ هزار نسخه کتاب توسط ارشاد و دفاع جنتی از عملکردشمهر/ مرور اخبار حوزه کتاب در این هفته را مانند هفته گذشته با خبرهای مربوط به آماده سازی نمایشگاه کتاب تهران شروع می کنیم. این گزارش با خبرهای مربوط به نمایشگاه آغاز شده و سپس به دیگر خبرهای حوزه کتاب از جمله اخبار وزارت ارشاد و دیگر رویدادهای حوزه کتاب و کتابخوانی می پردازد.

انتشار جزئیات تفاهمنامه شهرداری و وزارت ارشاد برای برگزاری نمایشگاه

سید مجید حسینی مدیرعامل موسسه نشر شهر و باغ کتاب تهران، در قالب گفتگویی که روز شنبه ۲۱ فروردین منتشر شد، جزئیاتی از تفاهم‌نامه وزارت ارشاد و شهرداری برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهرآفتاب به ویژه در زمینه اجاره‌بهای نمایشگاه و غرفه‌های آن را بیان کرد.
وی در این گفتگو گفت: در حال کار به روی مفاد آن هستیم. وزارت ارشاد نظراتش را به ما اعلام کرده و ما نیز در مجموعه شهرداری تهران در حال کار به روی متن تفاهمنامه برای امضا هستیم. ارشاد مهمترین نکته‌ای که تقاضا داشته پایداری برگزاری نمایشگاه در شهرآفتاب است که مورد موافقت شهرداری تهران قرار گرفته است. وزارت ارشاد همچنین خواستار حضور رایگان در شهرآفتاب برای سال اول برگزاری نمایشگاه بوده که ما با این خواسته نیز موافقت کرده‌ایم.

محرومیت بیش از ۱۰۰ ناشر از حضور در نمایشگاه

این هفته نشست خبری حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد هم برگزار شد و بخشی از سوال و جواب های این برنامه مربوط به نمایشگاه کتاب تهران بود. نوش آبادی در این نشست که روز دوشنبه ۲۳ فروردین ماه در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد، گفت: برخی تخلفات صنفی برخی ناشران در سالهای گذشته منجر به محرومیت آنها از حضور در نمایشگاه امسال شد و بر این اساس بیش از یکصد ناشر امسال از توفیق حضور در این نمایشگاه محروم هستند.

سخنگوی وزارت ارشاد تاکید کرد: آراء صادره برای این ناشران صرفاً به خاطر تخلفات صنفی است و ربطی به مسائل محتوایی کتابهای آنها در سال گذشته ندارد. قطعا وزارت ارشاد امسال هم مطابق قانون در مورد تخلفات احتمالی برخوردهای قانونی را اعمال خواهد کرد.

صدور روادید ۲۷ ناشر بین‌المللی برای حضور در نمایشگاه


یکی از خبرهای مربوط به نمایشگاه، به بخش بین المللی این رویداد اختصاص داشت. علی فریدونی عضو شورای نظارت و ارزشیابی و ناظر کمیته ناشران بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران، در خبر مذکور، با بیان اینکه در حال حاضر ۴۲ ناشر بین المللی برای حضور در نمایشگاه در خواست ویزا داشته اند، گفت: روادید ۲۷ ناشر صادر شده است و روادید ۱۰ ناشر دیگر تا ۲۵ فروردین صادر می‌شود. همچنین مدارک ۵ ناشر هم کامل نبود و در حال مکاتبه هستیم تا مشکل آن‌ها رفع شود.

افزایش ۲۵ درصدی اجاره غرفه بخش بین‌الملل

خبر دیگر از بخش بین الملل نمایشگاه این که، مدیر کمیته ناشران بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران با اعلام افزایش ۲۵ درصدی اجاره غرفه این بخش در قیاس با ناشران داخلی، تاکید کرد که این افزایش تنها مختص این دوره از نمایشگاه کتاب تهران است.

حامد میرزابابایی از تعیین تکلیف موضوع اجاره بهای غرفه‌های این بخش از نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و با اشاره به موافقت با افزایش ۲۵ درصدی این تعرفه برای موزّعان داخلی بخش بین‌الملل به نسبت بخش ناشران داخلی در جلسه‌ای در اواخر هفته گذشته برگزار شد، گفت: در صورت‌جلسه یادشده تاکید شده است که این افزایش که بسیار هم ناچیز است، صرفاً مختص سال جاری است و دوره‌های بعدی را شامل نمی‌شود. ما با این کار حُسن نیت خودمان را در خصوص هدفی که دنبال می‌کنیم یعنی برگزاری نمایشگاه کتاب به دور از هر گونه تنش، نشان دادیم.

نهایی شدن برنامه‌های کمیته تشریفات نمایشگاه


مدیر تشریفات بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم از تایید و نهایی شدن طرح و برنامه‌های این کمیته در نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: کارهای زیرساختی تشریفات نمایشگاه کتاب تهران هفته آینده انجام می‌شود.

داریوش رضوانی با بیان اینکه تشریفات نمایشگاه کتاب تهران در شهرآفتاب جانمایی شده است، گفت: بخش‌های مختلف کمیته جانمایی شده است و کارهای زیرساختی در هفته آینده انجام می‌شود.

آغاز ثبت‌نام دانشجویان برای دریافت یارانه کتاب نمایشگاه

خبر دیگر مربوط به امروز پنجشنبه ۲۶ فروردین است. ثبت‌نام دانشجویان برای دریافت یارانه کتاب نمایشگاه تهران از ۲۶ فروردین آغاز می‌شود. امسال ۱۲ میلیارد تومان یارانه به دانشجویان اخصاص یافته است.

نیکنام حسین‌پور مشاور توسعه و منابع معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اختصاص یارانه ۱۲ میلیارد تومانی به عنوان بن کتاب به دانشجویان و طلاب کشور در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: ثبت نام دانشجویان و طلاب برای دریافت یارانه خرید کتاب در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۶ فروردین ماه آغاز می‌شود.

نیکنام حسین پور با بیان اینکه بن دانشجویی در نمایشگاه کتاب تهران به دانشجویان سراسر کشور توزیع می‌شود، افزود: یارانه اختصاص یافته به دانشجویان در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران با توجه به تعداد دانشجویان هر استان به شکل عادلانه ای تقسیم بندی می‌شود تا شهرستان‌های محروم که به نمایشگاه کتاب حداقل دسترسی را دارند، بتوانند از سهمیه دانشجویی در نمایشگاه کتاب ببرند.

دفاع جنتی از عملکرد خود در وزارت ارشاد

یکی از اخبار این هفته، مربوط به سخنان وزیر ارشاد بود که از عملکرد خود در ۲ سال و نیم گذشته دفاع کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۲ فروردین در حاشیه همایش دانشجویی دانشکده خبر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از وی خواست ۵ اقدام مهم این وزارتخانه را در ۲ سال و نیم مسئولیتش در آن بیان کند، با برشمردن چند برنامه شاخص که در طول مسئولیتش در این وزارتخانه اجرا شده است، از عملکرد خود در ۲ سال و نیم گذشته دفاع کرد.

خرید بیش از ۲۷ هزار نسخه کتاب توسط ارشاد

از دیگر اخبار این هفته، خبر مربوط به خرید جدید وزارت ارشاد از ناشران بود. هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۵۵۰ خود خرید ۲۷ هزار و ۸۰ عنوان کتاب را به تصویب رساند.

به این ترتیب، در جلسه پانصد و پنجاهم هیات انتخاب و خرید کتاب تعداد ۱۴۷ عنوان کتاب در ۲۷ هزار و ۸۰ نسخه به مبلغ ۴۱۷ میلیونئ و ۱۰۰ هزار تومان جهت خرید به تصویب رسید.

صدور مجوز چاپ ۸۳ هزارعنوان کتاب در سال گذشته

محمد سلگی مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد هم شامگاه یکشنبه این هفته در نشستی با ناشران و مدیران موسسه های فرهنگی و هنری استان کردستان در سنندج دیدار کرد و با بیان اینکه میانگین صدور مجوز کتاب به کمتر از یک ماه رسیده است، گفت: مجوز چاپ ۸۳ هزار عنوان کتاب در سال ۹۴ صادر شده است که ۷ هزار عنوان آن در استان ها و مابقی در تهران بوده است.

وی عنوان کرد: کار صدور مجوزها در سال ۹۴ وضعیت بهتری نسبت به سنوات ماقبل آن پیدا کرد و امیدواریم در سال جاری هم سرعت، دقت با رعایت ضوابط، قوانین و آیین نامه بیشتر از سال گذشته باشد.

برگزاری نخستین نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر

نخستین نشست تخصصی کتاب خوان شعر هم با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مؤسسه شهرستان ادب، دیروز چهارشنبه ۲۴ فروردین همزمان با روز بزرگداشت شیخ عطار نیشابوری برگزار شد. این برنامه با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از شعراء و علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی تهران (پارک‌شهر) و معرفی کتاب های شعر همراه بود.

افزایش امنیت شغلی کارکنان کتابخانه ملی

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دیدار نوروزی با کارکنان کتابخانه ملی درباره معیشت و رفاه کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی، گفت: بحث معیشت در سازمان مهمترین بحثی است که برای امسال در نظر داریم تا کارمندان با امنیت شغلی بیشتری به کار خود ادامه دهند. زیرا تا امنیت شغلی نباشد، نمی‌توان انتظار کار خوب و کارآمد از پرسنل داشت. نیازهای رفاهی و روحی از دیگر مسائلی است که امسال قصد داریم به صورت جدی به آن بپردازیم.


با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
درخشان و دفاع از عملکردش در پرسپولیس!