سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تنور داغ انتخابات فیلیپین / مجازاتگر همچنان پیشرو است


به گزارش ایرنا، نتایج نظرسنجی هایی كه از هفته نخست ماه ژانویه سال جاری آغاز شده، نشان می دهد كه نظرات مردم این كشور تا هفته گذشته به شدت تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته است.
اگرچه در نخستین نظرسنجی ها ' سناتور 'بینای حجومار' با 31 درصد آراء پیشرو این انتخابات بود و پس از وی 'گریس پو' (24 درصد)، 'مانوئل روكساس' (21 درصد)، 'رودریگو دوتارتا' (20 درصد) و 'سانتیاگو' (3 درصد) قرار داشتند، اما این برتری با كاهش آمار در اوایل ماه فوریه به نفع سایر رقبا از جمله خانم 'گریس پو' تغییر كرد.
'گریس پو' توانست تا اواسط ماه مارچ برتری خود را نسبت به دیگران مستحكم كند و پیشروتر از دیگران باشد، اما نتایج نظرسنجی ها از 26 ماه مارچ (هفتم فروردین) به بعد نشان می دهد 'دوتارتا' با افزایش تدریجی حامیان توانست میزان آراء خود را به 30 درصد برساند. رقمی كه تاكنون با افت و خیزهایی نیز روبرو بوده، اما همچنان وی در صدر نتایج نظرسنجی ها قرار دارد.
به رغم پیشرو بودن 'مجازاتگر' در نظرسنجی ها، اما افزایش آراء 'روكساس' از حزب حاكم در هفته دوم و چهارم ماه آوریل با برتری یافتن نسبت به 'دوتارتا'، احتمال رقابت شدید بین وی با 'مجازاتگر' را نشان می دهد.
بر اساس آخرین نظرسنجی هایی كه هفته گذشته انجام شد، 'دوتارتا' با 33 درصد، 'گریس پو' 22 درصد، 'روكساس' 20 درصد، 'بینای' 13 درصد و 'سانتیاگو' دو درصد پیشتاز این انتخابات هستند.
'دوتارتا' در حالی همچنان پیشتاز انتخابات فیلیپین است كه سیاست های وی در قبال مبارزه با جرم و جنایت به رغم كسب برخی حمایت ها، اما به چالش ذهن بسیاری از مردم، كارشناسان، تحلیلگران و سیاسیون فیلیپین تبدیل شده است.
در آخرین این واكنش ها، یكی از دادگاه های این كشور روز گذشته از یك شبكه تلویزیونی خواست پخش تبلغیاتی كه در آن یك كودك سئوالی در خصوص مباحث اخلاقی 'دوتارتا' مطرح كرده بود را متوقف كند.
سیاست های 'دوتارتا' چنان پیش رفته كه درست در روزهای پیش از برگزاری انتخابات، 'بنیگنو آكینو' رئیس جمهوری فیلیپین كه آخرین هفته های ریاست جمهوری خود را پشت سر می گذارد، خواستار شكل گیری 'جبهه اتحاد' علیه تك روی های 'دوتارتا' شده تا با این اقدام مانع از پیروزی وی در این انتخابات شود.
شبكه خبر آسیا اعلام كرد 'آكینو' در حالی درست سه روز قبل از انتخابات، دیدگاه های خود را در خصوص 'مجازاتگر' عنوان كرده كه 'مانوئل روكساس' از حزب حاكم با عجله از 'گریس پو' خواسته است با برگزاری نشست خبری، با وی همراه شود و با هدف حفظ 'دموكراسی و نجابت' مانع از پیروزی 'مجازاتگر' شوند.
خانم گریس پو كه به صورت مستقل وارد این انتخابات شده است، براساس آخرین نظرسنجی ها در رتبه دوم قرار داد و مانوئل روكساس 58 ساله كه از حزب لیبرال فیلیپین پای به میدان انتخابات گذاشته و مورد حمایت دولت است در جایگاه سوم این نظرسنجی ها قرار دارد.
سناتور 'بینای حجومار' 73 ساله از حزب اتحادیه ملی گرایان متحد در جایگاه چهارم و سناتور میریام دیفنسور سانتیاگو از حزب اصلاح مردم نیز در رتبه پنجم این نظرسنجی ها هستند.
رودریگو دوتارتا پیشتاز این نظرسنجی ها ، شهردار قدرتمند 'داوائو' با مبارزه با جرم و جنایت در این شهر موفق به كاهش برخی آمار جرم و جنایت ها شد.
وی اكنون همزمان با انجام رقابت های ریاست جمهوری، تجهیزات نظارتی شهر 'داوائو' را افزایش داده و با بكارگیری آخرین تجهیزات نظارتی از قبیل دوربین های مداربسته همه نقاط شهر را در طول 24 ساعت شبانه روز تحت كنترل كامل دارد. طرحی كه وی مصمم است آن را در صورت پیروزی در سراسر فیلیپین اجرایی كند.
دوتارتا به نمایندگی از حزب دموكراتیك قدرت مردم فیلیپین وارد كارزار انتخابات ریاست جمهوری این كشور شده است.
با توجه به نزدیك شدن روز انتخابات، شرایط امنیتی و اجتماعی فیلیپین نیز در حال تغییر است. پلیس این كشور روز گذشته با معرفی حوزه های رای گیری كه ممكن است در آنها تنش های به وجود آید، نظارت خود را بر این مناطق افزایش داد.
از جمله نقاطی كه پلیس ملی فیلیپین بر اساس تجربه انتخابات پیشین آنها را مستعد وقوع برخی درگیری ها و تنش ها خوانده است، می توان به استان 'میندانائو' در جنوب این كشور و مناطق دیگری شامل 'ماسباته'، 'لانائو دل سور'، 'نگروس اورینتال'، 'پانگاسینان' و 'وسترن سامار' اشاره كرد.
در سال 2009 و پیش از انتخابات سراسری این كشور، 57 نفر از جمله 32 روزنامه نگار در یكی از پرتلفات ترین حوادث انتخاباتی فیلیپین كشته شدند. تاكنون، مسببان این كشتار و انگیزه های احتمالی مورد تحقیق قرار نگرفته و هیچ فردی نیز در ارتباط با این موضوع محاكمه و مجازات نشده است.
شبكه خبر آسیا اعلام كرد حتی برخی از متهمان این پرونده نیز برای پست های سیاسی در مناطق گوناگون وارد برخی رقابت های سیاسی شده اند.
در این دوره از انتخابات كه روز دوشنبه این هفته برگزار می شود، بیش از 54 میلیون فیلیپینی در سراسر این كشور به پای صندوق های رای می روند تا رئیس جمهور، معاون رئیس جمهوری، 300 نماینده كنگره و حدود 18 هزار نفر از نمایندگان مجالس محلی را انتخاب كنند.
گزارش از داود مهرابی
آساق**241**1611

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
روشن شدن تنور انتخابات از 26 آذر