فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نسخه ای به روز شده از شاهنامه فردوسی در نمایش راه مهر، راز سپهر


به گزارش روز سه شنبه خبرنگارفرهنگی ایرنا، شكرخدا گودرزی در نشست خبری نمایش «راه مهر، راز سپهر» افزود: من سالهاست كه بخشی از تمركز خود را روی این موضوع گذاشته ام كه تئاتری متناسب با فرهنگ كشور خود را روی صحنه ببرم؛ چرا كه بسیاری از نمایش های ما اینگونه نیستند و ما در واقع حرفی می زنیم كه مخاطب ما نمی تواند با آن ارتباط برقرار كند.
وی با بیان اینكه این حلقه مفقوده تئاتر ما است كه باید به آن توجه كنیم، ادامه داد: نوشتن نمایشنامه «راه مهر، راز سپهر» حدود سه سال طول كشید؛ درونمایه و مضمون آن قصه شاهنامه است؛ اما این قصه را به گونه ای ارائه دادم كه با دوران معاصر ارتباط داشته باشد؛ برخی ممكن است فكر كنند كه من به تاریخ، اسطوره، و ... توجه می كنم؛ اما من باور دارم كه همه چیز باید پویا و زنده و با جریانات روز در ارتباط باشد.
گودرزی افزود: من با شناخت از جامعه خود شروع به نوشتن می كنم و با همین نگاه نمایشنامه ای را روی صحنه می برم.

** قرائتی از نگرانی و اضطراب بشر امروز
كارگردان نمایش «راه مهر،‌ راز سپهر» بیان كرد: رفتارهای افراط گرایانه و تعصبی در مسیر ترویج دین كه در دنیا می بینیم موجب شده كه مهربانی و امر قدسی كه جهان را به آرامش می رساند، از بین برود؛ نمایشنامه «راه مهر، راز سپهر» هم درونمایه ای در رابطه با جنگ دین ها دارد؛ در این نمایش شخصیت اسفندیار به گونه ای نشان داده می شود كه با اتكا به زور شمشیر می خواهد دین زرتشت را در سراسر دنیا ترویج دهد؛ در واقع قرائتی از نگرانی و اضطراب بشر امروز در جهان است.
وی افزود: ما متن های بسیاری داریم كه می توانیم از آنها قرائتی امروزی ارائه دهیم؛ شاهنامه یكی از آن متن هاست و می تواند در بستر فرهنگی ما به خوبی جواب دهد؛ مثنوی، سعدی، كلیله و دمنه و داستان های اساطیری ما نیز از این دست هستند.
گودرزی در ادامه خاطرنشان كرد: هیچ فلسفه ای در دنیا بدون اتكا به اساطیر نمی تواند حرف خود را بزند. نسل جوان ما نسبت به اساطیر و ادبیات كهن خود بیگانه هستند؛ و این بیگانگی موجب شده كه ما فرهنگ خود را نادیده گرفته و به فرهنگ و فلسفه غرب اتكا كنیم.
وی یادآور شد: آنچه كه در حكمت خسروانی ما به آن پرداخته شده، بعدها دكارت از آن بهره گرفته است؛ اما حواس ما به چنین سرمایه ای نیست و بیشتر دكارت را مورد توجه قرار می دهیم.
گودرزی گفت: از آنجایی كه تئاتر ساحت اندیشه و بیان مسائل اجتماعی است، می تواند منجر به ایجاد چالش شود؛ البته زمانی كه ما سراغ متن های فلسفی و اندیشه ای می رویم، شیوه اجرای آنها مقداری دشوار می شود.

** اجرایی متفاوت
كارگردان نمایش «راه مهر،‌ راز سپهر» درباره تفاوت اجرای این نمایش در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر و اجرای عمومی آن اظهار كرد: از آنجایی كه در جشنواره كارگردان واقعاً نمی داند تاریخ اجرای او چه زمانی است، و از شرایط اجرا در آن زمان از جمله طراحی دكور، صحنه و میزانسن مطلع نیست، شكل اجرا بسیار متفاوت از اجرای عمومی می شود.
وی از سرمایه گذار این نمایش قدردانی كرد و گفت: اگر او نبود ما امكانات كنونی را نمی توانستیم فراهم كنیم؛ امكاناتی همچون كارگاه های آهنگری، نجاری،‌ خیاطی، رنگ و ... كه به یغما رفته بود؛ تمام سازه های این نمایش با حمایت وی در اشتهارد ساخته، و اینجا فقط پیچ و مهره شد.
گودرزی از اینكه برخی از سرمایه گذاران در همان ابتدای كار می گویند: «این نمایش چقدر پول به ما بر می گرداند؟» و اگر پولی به آنان بازنگردد از آن نمایش حمایت نمی كنند، اظهار تأسف كرد.
وی افزود: حامی نمایش ما، نخستین جمله ای كه مطرح كرد این بود كه می خواهم فرزندم با دیدن این نمایش با شاهنامه فردوسی آشنا شود؛ وی با چنین انگیزه و نگاه فرهنگی از نمایش حمایت كرد و این قابل ستایش است.

** حمایت از فرهنگ كشور
مرتضی محمد رضایی، حامی نمایش «راه مهر،‌ راز سپهر» نیز در این نشست گفت: من این مسیر را با آگاهی انتخاب كردم؛ تا پیش از این در عرصه های دیگری كار كرده بودم؛ اما امروز خوشحالم از اینكه توانسته ام به عنوان یك جزء كوچك، گروهی از هنرمندان را كه برای به نمایش گذاشتن بخشی از فرهنگ كشور دور هم جمع شده بودند، از نظر مالی حمایت كنم.
فراهنگ**9362**1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نمایش شاهنامه در کارگاه شاهنامه-نقالی در دبستان پسرانه مفتاح