علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



راه اندازی سایت مارکت کد برای ارائه مجموعه نرم افزارهای متن باز


به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در بسیاری از رشته های فنی مهندسی، نتایج تحقیقات انجام شده تا حدی در مستندات مربوطه آورده می شود ولی درحوزه محاسباتی و نرم افزار، متن کدهای توسعه داده شده در انتهای مستندات آورده نمی شود و حتی اگر ذکر شود، توضیحات کافی به همراه ندارد و لذا، معمولا این کدها برای دیگران قابل استفاده نیستند و کاربر در بسیاری از موارد مجبور است مجددا کد را بازنویسی کند.
از طرف دیگر، تاکنون بانک منسجمی از کدهای توسعه داده شده که در دسترس عموم قرار داشته باشد، وجود نداشته است.
لازم به ذکر است که این مطلب در دانشگاه ها و پایان نامه های ارشد و دکتری اهمیت زیادی دارد و امکان پیاده سازی ایده های نو را مشکل کرده و کارهای تکراری و گاه موازی را به شدت افزایش داده و نرخ تولید نرم افزارهای جامع کاربردی را کاهش داده است.
در همین راستا سایت مارکت کد (MarketCode) با هدف ارائه مجموعه ای از نرم افزارهای متن باز با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شد.
دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی، مدیر سایت مارکت کد درباره راه اندازی این سایت اظهار کرد: در پنجاه سال اخیر با افزایش توانمندی روش های عددی، توجه دانشجویان و اساتید دانشگاه ها به توسعه کدهای کامپیوتری برای حل معادلات دیفرانسیل رشد قابل ملاحظه ای داشته است.
وی افزود: اما اکثر این کدها دارای مستندسازی ضعیف و معماری نامناسب بوده است و به صورت شخصی نگهداری می شود. در این شرایط، امکان ظهور و بروز ایده های نو بسیار کم می شود. زیرا مدت زمانی که لازم است بسترهای نرم افزاری مناسب برای صحت سنجی ایده ها ایجاد شود، از زمان تحصیل دانشجو فراتر رفته است و در نتیجه تمایل برای انجام کارهای نو و بدیع کاهش می یابد.
به گفته دهقانی، علیرغم پایان نامه های بسیار زیاد دانشگاهی، وابستگی اکثر کشورهای دنیا به چندین نرم افزار نظیر Ansys و غیره حاصل این وضعیت تاسف بار است، به همین دلیل تصمیم گرفته شد برای توسعه فرهنگ مهدویت در نشر علم، مجموعه ای از نرم افزارهای متن باز تهیه و در اختیار عموم قرار گرفته شود.
وی، در خصوص اهداف راه اندازی این سایت، گفت: ارائه عمومی یک مجموعه برنامه کامپیوتری (عمدتا متن باز) با هدف بستر سازی جهت انجام پروژه های دانشجویی و تحقیقاتی، جلوگیری از انجام پروژه های تکراری و افزایش امکان پیاده سازی ایده های نو، همگرایی و جهت دادن به پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در راستای نیازهای تحقیقاتی کشور، زمینه سازی برای دستیابی به نرم افزارهای حرفه ای و قطع وابستگی از نرم افزارهای تجاری و خارجی و گام برداشتن در جهت دستیابی به مرجعیت علمی در افق 1404 طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری از اهداف راه اندازی مارکت کد است.
وی تصریح کرد: مهم ترین ویژگی های این سایت این است که کدها و شبیه سازی ها به صورت متن باز در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، در بعضی موارد نرم افزارهای تجاری (متن بسته) نیز در دسترس قرار داده خواهد شد. همچنین سایت به زبان فارسی است و نسخه انگلیسی آن نیز اوایل سال آینده افتتاح خواهد شد.
مدیر سایت مارکت کد با اشاره به دیگر ویژگی های این سایت، اظهار کرد: برنامه ها به زبان های ‍C-Fortran در دسترس خواهد بود، تعدادی از برنامه ها به دو صورت پردازش معمولی (سری) و موازی ارائه می شود. کلیه برنامه ها به گونه ای طراحی می شود که امکان استفاده گزینشی (جداگانه) از آنها یا الحاق برنامه های کاربر به آنها به راحتی وجود داشته باشد و برنامه ها در اولویت اول با دید ساده و قابل فهم طراحی شده است و بهینه بودن سرعت و حجم حافظه مورد نیاز در اولویت بعدی قرار دارد.
وی افزود: همچنین، کلیه برنامه ها دارای مستندات کاربری و علمی است و منابع و مراجع مربوطه در دسترس قرار دارد. نرم افزارهای جانبی مورد نیاز و بانک های اطلاعاتی مقالات و کتب مفید در دسترس خواهد بود، امکان طرح سوال و پاسخ دهی نیز در سایت وجود دارد و امکان ارتباط با مسئول سایت، سفارش و درخواست نرم افزار و ارائه پیشنهادات در سایت لحاظ شده است و به توسعه دهندگان کدها یک صفحه شخصی با امکان تبلیغ کاری و علمی تعلق خواهد گرفت.
دهقانی با اشاره به امکان مشارکت صاحبان محتوا برای عرضه محصولات در سایت، خاطرنشان کرد: به منظور ایجاد کارآفرینی در کشور و تشویق محققان و پژوهشگران به تولید و عرضه محصولات علمی خود در حوزه محاسباتی، MarketCode به عنوان یک پایگاه نرم افزاری این امکان را برای صاحبان محتواهای علمی فراهم کرده تا بتوانند محصولات خود را در سایت عرضه کرده و به فروش برسانند. نسخه انگلیسی این محصولات نیز در در یک سایت بین المللی بفروش خواهد رسید و سهم صاحبان محتوا 60درصد مبلغ فروش پس از کسر عوارض قانونی خواهد بود.
وی گفت: در حال حاضر سایت مارکت کد در 11 حوزه سیالات، جامدات، تولید شبکه، پیشرانش، دینامیک پرواز، فضایی، کنترل، مهندسی شیمی، کامپیوتر، ریاضی و نانو با محوریت محاسبات راه اندازی شده است و حدود 30 درصد از موارد ارائه شده هدیه و حدود 70 درصد آن فروشی است.
مدیر سایت مارکت کد همچنین تصریح کرد: این سایت تقریبا شبیه به سایت بازار طراحی شده است تا از این طریق هم از هدر رفت این دانش بزرگ کدهای محاسباتی جلوگیری کرده و هم یک بانک برای جمع آوری آنها ایجاد شود تا از طریق تجمیع این کدها و تبدیل آن به نرم افزار که یک ارزش افزوده محسوب می شود از آنها استفاده کرده و از انجام پروژه های تکراری جلوگیری کنیم.
وی در پایان بیان کرد: در حال حاضر کدهای موجود روی سایت برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری قابل استفاده است که به زودی کدهای کارآمد برای دانشجویان دوره کارشناسی نیز در سایت قرار خواهد گرفت.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به آدرس اینترنتی http://marketcode.ir مراجعه کنند.
**1311**

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
نرم افزار رایگان و متن باز برای ایجاد ترافیک برای وب سایت