سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



داوود اوغلو: نظام ریاستی تنها راه نجات ترکیه است/ برای میانجیگری میان ایران و عربستان آماده‌ایم


به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، «احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد: ما تاکنون 19 سفر به پایتخت‌های شهرهای مختلف غربی داشته‌ایم و فصل‌هایی را برای پیوستن ترکیه به اتحادیه عربی باز کرده‌ایم.

به نوشته «TRT» نخست‌وزیر ترکیه افزود: ما به همه وعده دادیم که حتی یک لحظه نیز ترکیه را بدون دولت نگذاریم  وکاری را که بقیه انجام داده‌اند، ما انجام نمی‌دهیم و بهانه‌های واهی برای فرار از زیر باز مسئولیتمان نمی‌تراشیم.

وی افزود: ما در حزب عدالت و توسعه، امانت دولت را حمل می‌کنیم. تمام تلاش خود را برای قدرتمند شدن ترکیه به دور از توطئه‌ها، وقف می‌کنیم. ما برای هر بخشی از ترکیه وفادار و صادقیم و میان مردم و شهرهای مختلف کشورمان فرقی نمی‌گذاریم. 

داوود اوغلو تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم تا قانون اساسی جدید را تدوین کنیم تا برای سالهای متمادی باقی بماند و رویاهای ما در داشتن ترکیه‌ای مدرن و پیشرفته را محقق سازد. در این قانون اساسی ملت ترکیه باید در اولویت و دموکراسی و آزادی اساس این قانون باشند.قانونی اساسی جدید باید پس از بررسی‌ها و رایزنی‌های کافی، مورد موافقت همه طرف‌ها باشد و رویاهای کلیه شهروندان و احزاب سیاسی کشور را تامین کند. تدوین این قانون اساسی، امانتی بر گردن ما و تمام احزاب اپوزیسیون است.ما از قانون اساسی کنونی ترکیه که از آن خجالت می‌کشیم، خلاص خواهیم شد و قانون اساسی جدیدی که همه به آن افتخار خواهیم کرد، تدوین می‌کنیم.

وی درباره ضرورت حاکم شدن نظامی ریاستی در ترکیه اظهار داشت: نظام پارلمانی در ترکیه به کودتاهایی منجر شده که کشور را با مشکلاتی مواجه ساخته است و حتی به اعدام نخست‌وزیر منتخب سابق نیز منتهی شده است. نظام ریاستی اکنون نظامی است که ما در ترکیه نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم زیرا تنها نظامی است که می‌تواند ترکیه را نجات دهد.

نخست‌وزیر ترکیه همچنین به حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها حمله کرد و گفت که این حزب از شجاعت کافی برای رویارویی با تروریسم برخوردار نیست.

داوود اوغلو گفت: ما خواستار دیدار با حزب دموکراتیک خلق‌ها شدیم اما آنها رد کردند و گفتند که من را برای حوادث «جیزرة» بازخواست خواهند کرد. من اکنون به همه می‌گویم که آنها در جایگاهی نیستند که بخواهند ما را بازخواست کنند. ما تمام تلاش خود را برای وحدت اراضیمان صرف می کنیم و به هیچ کس جز ملت که ما را برای اداره کشور انتخاب کرده‌اند، اجازه نمی‌دهیم که ما را بازخواست کند. این حزب در امتحان دموکراسی رد شده و باید به شکلی واقعی دموکراسی را تمرین کند نه اینکه تصمیماتش را به تروریسم در کوه‌های «قندیل» واگذار کند. درها پارلمان برای بررسی و مناقشه تمام امور باز است به شرطی که حزب دموکراتیک خلقها از تایید و حمایت از سازمانهای تروریستی دست بردارد. 

وی افزود: ما به مردم خود در مناطق جنوب شرق ترکیه می‌گوییم که شما قهرمانانی هستید که مقابل سازمانهای تروریستی ایستاده‌اید و درود بر شما و تمامی سربازان و پزشکان فعال در این منطقه می‌فرستیم. به نیروهای امنیت داخلی و نیروهای مسلح خود که مقابل تروریسم پایداری می‌کنند تا از ملت خود دفاع کنند نیز افتخار می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تنش ایجاد شده میان ریاض و تهران و ضرورت استفاده هر دو طرف از کانالهای دیپلماتیک اشاره کرد و گفت: ما به عنوان جمهوری ترکیه آماده‌ایم تا برای حل و فصل مشکلات به وجود آمده میان دو کشور عربستان و ایران میانجیگری کنیم و این چیزی است که ما برای آن تلاش می‌کنیم. 

انتهای پیام/غ

http://fna.ir/EBZ7PI


ویدیو مرتبط :
وقتی داوود اوغلو با زبان اشاره سخن می گوید