سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



هم اندیشی درباره صنعت نشر ایران


هم اندیشی درباره صنعت نشر ایرانآخرین خبر/ ناشران و مسئولان حوزه فرهنگ در نشست هم اندیشی، انجام وظایف عمده دولت مبنی بر هدایت، حمایت ونظارت در بخش فرهنگ را مورد تاکید قرار دادند. به گزارش واحد ارتباط و رسانه کمیته فعالیت های فرهنگی بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در نشست هم اندیشی که در تالار گفت وگوی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد جمعی از ناشران و چند تن از مسئولان فرهنگی در زمینه نقش دولت در صنعت نشر ایران و مسایل و مشکلات به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این نشست حاضران با تاکید بر هدایت، حمایت و نظارت دولت در بخش فرهنگ کشور تصریح کردند تشکل های صنفی در صنعت نشر برای انجام وظایف قانونی خود آمادگی کامل دارند. ناشران معتقد بودند حمایت دولت باید در بخش زیر ساخت ها باشد و دولت مهندسی آینده صنعت نشر و نقشه جامعه فرهنگی کشور را ترسیم کند تا چالش ها کاهش یابد و این اتفاق نمی افتد مگر اینکه در حوزه پژوهش گام برداریم.

ناشران فعالیت موازی ناشران دولتی را در تولید کتاب موجب کاهش تیراژ کتاب در بخش خصوصی عنوان کردند و گفتند مشکل اصلی میان دولت و صنعت نشر ناشی از فاصله ای است که وجود دارد چراکه دولت در حوزه نشر رقیب بخش غیردولتی شده و به جای حمایت رقابت می کند.

ناشران همچنین بر این عقیده اند که تصدی گری دولت در صنعت نشر باید به نظارت محدود شود؛ چرا که در حمایت از تشکل های صنفی آنچنان که باید توجهی نشده و در بخش توزیع و ویترین هم اقدام مثبتی انجام نگرفته است.

اجرا نشدن درست اصل 44 قانون اساسی در واگذاری، کمبود آموزش در نشر، قوانین نارسا و تصمیمات نابجا و نبود راهبردهای مناسب نشر در چند دهه گذشته همچنین کم توجهی در برخورد با حوزه تکثیر غیرقانونی کتاب و گسترش کتابخوانی در مدارس از جمله مواردی بود که ناشران به عنوان مسایل و مشکلات صنعت نشر و نقش دولت مطرح کردند.
این گزارش حاکی است: مسئولان و دست¬اندرکاران بخش فرهنگی در دولت نیز با تاکید بر وظیفه قانونی دولت که هدایت، حمایت و نظارت بر نشر است تصریح کردند در قانون مشکلی نیست و اگر مشکلی هست در اجرا است و آن گاه بر طرف می شود که در صنف اتفاقی رخ دهد.

آنها یادآور شدند که اگر بخش خصوصی قدرتمند باشد و توان خود را در عرصه نشر نشان دهد می تواند بخشی از مشکلات را حل کند. بنابراین اول باید بنیه نیرومند و بهم پیوسته ایجاد شود پس از آن از دولت بخواهید که همه کارها را واگذار کند زیرا اگر قدرتمند نباشیم نمی توانیم حرف بزنیم و قدرت در سایه وحدت، تعامل و انسجام و نوگرایی حاصل می شود.

مسئولان فرهنگی با طرح اینکه در نشر آموزش مورد غفلت قرار گرفته خاطرنشان کردند بسیاری از آثار تولید شده اشکال دارد و نمی تواند مخاطب را جذب کند بنابراین فرایند و ساختار تولید یک اثر باید به تدریج اصلاح و بزرگ شود. آنها با اشاره به ادامه حضور ناشران قدیمی در صنعت نشر خواستار توجه بیشتر به جوانان برای ورود به این عرصه شدند و گفتند جوانان باید بیایند و جسورانه حرف نو بزنند، باید از ذهن های جوان و خلاق کمک گرفت، نشر یک تشکل قدرتمند نیاز دارد که حرف نو بزند. به گفته مسئولان فرهنگی که در این نشست حضور داشتند، در دوره جدید معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش مجموعه بر ایجاد انسجام بوده نه افتراق صنف، دولت برای صنعت نشر احترام قایل است و ظرفیت های آن را به دور از هر گونه معادلات سیاسی به کار می گیرد تا وضعیت بهتر شود. از این رو باید چشم اندازی برای فعالیت ترسیم و بر اساس آن حرکت کرد.





منبع: آخرین خبر


ویدیو مرتبط :
هم اندیشی آمایش سرزمین با محوریت ارتباط صنعت و دانشگاه