فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



فریدونی: آموزش و پرورش هنوز ستاد توسعه آموزش عمومی قرآن را تشکیل نداده‌است


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم محمد حسین فریدونی استاد و کارشناس امور قرآنی با اشاره به فرهنگ قرآنی به عنوان محوری‌ترین مساله در عرصه فرهنگ خاطر نشان کرد: کاری که قرآنی‌ها می‌کنند، به گفته مقام معظم رهبری به لحاظ این که سبب استحکام درونی نظام است از راهبردی‌ترین کارهای فرهنگی در کشور است.

این کارشناس قرآنی با اشاره به مفهوم و معنای اصلی تعلم قرآن گفت: آن گونه که از روایات و سیره معصومین به دست می‌آید معنای درست تعلم قرآن، حفظ قرآن است و این بدین معناست که هر وقت قرآن در سینه قرار گرفت و حافظ با آن انس پیدا کرد آن وقت تعلم قرآن صورت گرفته است و این مساله‌ای است که در تمام کشورهای اسلامی به جز جهموری اسلامی ایران، آموزش قرآن برابر با حفظ است.

وی درباره معنای حفظ قرآن اشاره کرد: در مقوله حفظ قرآن به نظر می‌رسد منظور مقام معظم رهبری این بوده که حافظ باید معنای آیات نیز بلد باشد. زیرا با توجه به پیشینه‌ای که از بیانات رهبری وجود دارد، مسلم است که حفظ بدون معنا فایده ندارد.

این کارشناسی قرآنی با اشاره به ضرورت تعیین هدف جهت تحقق 10میلیون حافظ گفت: متاسفانه لزوم حفظ قرآن در بین مذهبی‌ها و حتی انقلابیها نیز جایگاهی ندارد و اگر گروهی نیز مخالفت نمی‌کنند، از روی تعبد به بیانات مقام معظم رهبری است.

وی فرهنگ سازی را مهمترین مساله در ترویج حفظ قرآن کریم دانست و افزود: جهت ترویج حفظ قرآن کریم مهمترین نهاد اجتماعی خانواده است و در مرحله بعد نهاد روحانیت و گروههای مرجع مانند ورزشکاران و بازیگران قرار دارد و در بخش سازمانها و نهادها، مهمترین نهاد جهت ترویج حفظ قرآن کریم آموزش و پرورش است است و سایر نهادهای آموزشی دیگر مانند دانشگاهها و مراکز حوزوی و همچینن نهادهای تربیتی سازمان زندانها نیز باید در مساله حفظ قرآن نقش آفرینی کنند و در مجموع باید از نهادهایی که مخاطبان زیادی دارند به مساله حفظ قرآن به صورت راهبردی نگاه کنند.

فریدونی با اشاره به ظرفیت پادگانها جهت آموزش حفظ قرآن کریم گفت: برای ترویج حفظ قرآن کریم می‌توان از فرصت سربازی استفاده کرد و مثلا برای سربازانی که موفق به حفظ قرآن کریم در طول دوره سربازی می‌شوند امتیازاتی مانند استخدام، کسری خدمت، حقوق و غیره درنظر گرفت.

این استاد دانشگاه با انتقاد از عملکرد وزارت آموزش و پرورش در تحقق تربیت 10میلیون حافظ تصریح کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش موظف به ایجاد ستادی به منظور توسعه آموزش عمومی قرآن کریم زیر نظر مستقیم وزیر بوده که متاسفانه تاکنون چنین تشکیلاتی ایجاد نشده است.

به گفته فریدونی الآن متدینین و علاقمند به قرآن نمی‌فهمند که ترویج حفظ قرآن به عنوان راهبردی‌ترین مساله فرهنگی در کشور مطرح است و توجه رهبری بدان به همین دلیل است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم بسترسازی نظام جهت ورود بخش مردمی به فعالیتهای قرآنی افزود: ترویج حفظ قرآن کریم باعث استحکام درونی نظام می‌شود و به قول مقام معظم رهبری باید مردم ما به حدی برسند که معارف خودشان را مستقیما از قرآن اخذ کنند و آن روز این انقلاب برای همیشه بیمه خواهد شد.

وی گفت: زمانی فرهنگ حاکم بر جامعه، قرآنی خواهد شد که جوانها بتوانند حرفهایی که در جامعه زده می‌شود به قرآن عرضه کنند و درست یا غلط بودن آن حرفها را با قرآن متوجه شوند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
روابط عمومی آموزش و پرورش فریدونشهر