فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



در این چگور پیر تو ای مرد، پنهان کیست؟


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ارکسترمعاصر پارس به آهنگسازی و رهبری علی رادمان و خوانندگی امیر زارع شب گذشته با حضور بزرگانی چون کیوان ساکت، مجید درخشانی، حمیدرضا نوربخش، شهلامیلانی، رافائل میناسکانیان، علی فرامرزی، وارطان ساهاکیان، رازمیک اوهانیان و پیام تبریک علیرضا مشایخی و فریماه قوام صدری برگزارشد.

دراین کنسرت که با همراهی و استقبال گسترده مخاطبان همراه شد ارکستر معاصر پارس در دو بخش به روی صحنه رفت. در بخش اول، ارکستر قطعه ژیوار را برای آواز، ارکستر و اصوات الکترونیکی اجرا کرد.

دراین قطعه از شعر «مرغ آفتاب (فریدون مشیری) استفاده شد که با همراهی و همخوانی ارکستر، خواننده و اصوات الکترونیک اجرا شد. در این قطعه رادمان به همراه امیر زارع و دیگراعضای ارکس‌تر با استفاده از رنگ آمیزی‌های ارکسترال شعر مشیری را در ذهن مخاطب به تصویر کشید.

«ای مرغ آفتاب!زندانی دیار شب جاودانیم..... یک روز، از دریچه زندان من بتابمی‌خواستم به دامن این دشت، چون درخت... بی‌وحشت از تبر... در دامن نسیم سحر غنچه واکنمای مرغ آفتاب!با خود مرا ببر به دیاری که همچو باد... آزاد و شاد پای به هرجا توان نهادبا خود مرا ببر به چمنزارهای دور... شاید به یک درخت رسم نغمه سر دهم.اما بگو کجاست؟... آنجا که - زیر بال تو - در عالم وجود... یک دم به کام دل... اشکی توان فشاند... شعری توان سرود؟»

این قطعه با زمزمه مخاطبان حاضر در چهار طبقه سالن اصلی تالا روحدت تهران همراه شد. با آغاز این قطعه آرام آرام زمزمه‌ای مرغ آفتاب از گوشه گوشه سالن شنیده می‌شد. این قطعه با کمانچه «پرهام شناسا»، تار «سهند شکر‌زاده» و تمبک نوازی زورخانه‌ای «صادق شریعتی» همراه و با تشویق فراوان مخاطبان به پایان رسید.

سپس نوبت اجرای قطعه بعدی «کلاژ، مرثیه سرزمین متروک» رسید. قطعه‌ای برای ارکستر و موسیقی الکترونیک به رهبری رادمان و بدون خواننده. این قطعه یادآور فضاهای آسیای جنوب شرقی و منطقه تبت بود که با ارکس‌تر زهی و سازهای کوبه‌ای همراه شد.

آخرین قطعه بخش نخست این اجرا، قطعه مشهور رادمان با نام «مثنوی» بود. این قطعه با سنتور، ارکستر و اصوات الکترونیک اجراشد. قطعه‌ای که به گفته رادمان تاکنون در فرم‌های متفاوت از قبیل کوارتت و ارکس‌تر زهی تاکنون در برنامه‌های مختلف داخلی و خارجی اجرا شده و همیشه مورد اسقبال مخاطبان قرار گرفته است. سنتورنوازی روزبه رحیمی ونوازندگی و اجرای اصوات الکترونیک به سرپرستی ساسان هاشمی در این قطعه بیش از پیش مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت تا تشویق گسترده مخاطبان، پایانی برای بخش نخست این کنسرت باشد.

بخش دوم این کنسرت با قطعه «افسانه شهرآینه‌ها» برای سه تار، سنتور، سنتور باس، کلارینت و پیانواجراشد. نوازندگی سه تار: روزبه رحیمی، سنتور: علی زاهدی فر، سنتور باس: صمد عبدی، کلارینت: کوروش بهراد و پیانو را: علی رادمان به عهده داشتند. نوازندگی و نوع موسیقی این قطعه نیز به گونه‌ای بود که مخاطبان خود را در میان ابر‌ها احساس کرده و با موسیقی اوج گرفته و سپس باز می‌گشتند.

پایان بخش برنامه براساس بروشور کنسرت که با حمایت گالری پیانوی باربد برگزارشد، قطعه هشتگاه بود. قطعه‌ای بر اساس شعرِ» آواز چگور (اخوان ثالث) برای آواز و ارکس‌تر و نوازندگی تار، سهند شکری‌زاده، پیانو: رامیز چمانچی، ویولن: پرهام شناسا، کلارینت: کوروش بهزاد و تمبک: صادق شریعتی.

«در این چگور پیر تو،‌ای مرد، پنهان کیست؟روح کدامین شوربخت دردمند آیا... در آن حصار تنگ زندانیست؟با من بگو؟‌ای بینوا ی دوره گرد، آخر...... با ساز پیرت این چه آواز، این چه آیین ست؟با خاطر خود می‌نشست و ساز می‌زد مرد.. و موجهای زیر و اوج نغمه‌های او... چون مشتی افسون در فضای شب‌‌ رها می‌شد...بس کن خدا را،‌ای چگوری، بس.... ساز تو وحشتناک و غمگین است....من در چگور تو صدای گریهٔ خود را شنیدم باز... من می‌شناسم، این صدای گریهٔ من بودبی‌اعتنا با منمرد چگوری همچنان سرگرم با کارش و آن کاروان سایه و اشباح... در راه و رفتارش»

درادامه این بخش که با زمزمه غم انگیز شعر اخوان ثالث از سوی مخاطبان همراه شد به گونه‌ای که در اواسط قطعه، صدای زمزمه صد‌ها مخاطب کنسرت همصدا با اعضای ارکستر و خواننده شنیده می‌شد.

نکته قابل توجه در اجرای این قطعه پیوند «چگور اخوان ثالث» با فرازهایی ازشعر تصنیف «آتش جاودان» پژمان بختیاری بود.

آتشی در سینه دارم جاودانی ** کی نهی بر سرم پای‌ای پری از وفاداریای تو گر ترحمی، نمی‌کنی بر حال زارم ** جز دمی که بگذرداز چاره کارمدانمت که بر سرم گذر کنی به رحمت اما ** آنزمان که برکشد گیاه غم سر از مزارم

قطعه «هشتگاه» رادمان درحالی برنامه را به پایان رساند کهمخاطبان با دست زدن‌های طولانی خود، خواستار اجرای قطعه «بیز» از سوی ارکستر معاصر پارس شدند.

پس از آن، ارکستر موسیقی معاصر پارس با اجرای فرازی از قطعه «مثنوی» درحالی که مخاطبان همچنان به تشویق خود ادامه می‌دادند و خواستار اجرای قطعه دوم بیز بودند به اجرای خود پایان داد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
دعوا دو پیر مرد تو مسجد:)آخر خنده