فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



حکمت مقدم‌شدن زمان تقویمی رحلت پیامبر(ص) بر ولادتشان


رضا محمدزاده مدیرگروه معارف دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، درباره سیره تربیتی پیامبر اکرم(ص) گفت: یکی از شخصیت‌های بسیار مهم در طول تاریخ چه در خصوص مباحث اجتماعی و چه در خصوص اجتماعات کوچک مثل خانواده، یا اجتماعات بزرگتر مثل جامعه که افراد متعددی در آن زندگی می‌کنند آموزه‌های دینی ما از یک طرف قواعد بسیار مهمی وجود دارد و از کسانی که این قواعد را در زندگی فردی و اجتماعی خود به صورت کامل اداره کرده شخص پیامبر اکرم(ص) است.

وی اظهار داشت: دین اسلام، دینی است که آموزه‌های اجتماعی آن بسیار برجسته و خیره کننده است؛ اسلام مثل بعضی از ادیان و مکاتبی که در بین برخی از جوامع وجود دارد که روی بُعد انفرادی انسان تاثیر زیادی دارد، نیست اسلام یک دین اجتماعی است و اجتماع برای اسلام اهمیت بسیار زیادی دارد آنقدر این اجتماع در دین اسلام مهم است که ما در خصوص عبادات با عبادات دسته جمعی مواجه هستیم، در خصوص عملکردها و رفتارها با تعاملات اجتماعی در آموزه‌های اسلامی مواجه هستیم و احکامی که به این تعاملات اجتماعی مربوط می‌شود.

معاون آموزش دانشگاه امام صادق(ع) یادآور شد: حتی در قیامت هم که قرار است انسان‌ها برانگیخته و محشور شوند مطابق صریح آیات و روایات برانگیختگی انسان‌ها هم به صورت جمعی صورت می‌گیرد و یکی از نام‌هایی که خداوند تبارک و تعالی برای روز قیامت اطلاق فرموده‌اند «یوم الجمع» است. یوم الجمع یعنی روزی که به حساب و کتاب افراد به صورت دسته جمعی رسیدگی خواهد شد و بزرگان و مفسرین در خصوص تعابیری که شبیه این تعبیر در قرآن به کار رفته که روز قیامت را یوم الجمع دانسته‌اند.

وی با بیان اینکه ما هیچگاه نمی‌توانیم انسان‌ها را جدا از هم حساب و کتاب و بررسی کنیم، ابراز داشت: این واقعیتی است که در مباحث جامعه شناسی و بحث تعلیم و تربیت، بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که مبنای آن همین اصول مهم اسلامی است که می‌گویند زمانی که قرار است شخصیت فردی در جامعه یا خانواده‌ای شکل بگیرد، شرایط خانواده یا شرایط اجتماع در او اثر می‌گذارد و افراد در این خصوص گاهی اوقات خودشان به الگوهای رفتاری خوب یا بد تبدیل می‌شوند، بنابراین اغلب افراد در نوع رفتاری که از خودشان بروز می‌دهند به دنبال مستند شخصیتی هستند؛ کسی که می‌خواهند او را الگوی خود قرار دهند.

توجه به افراد اجتماع، مهمترین دغدغه شخص حضرت رسول(ص) بود

محمدزاده تصریح کرد: همانطور که در آموزه‌های دین مبین اسلام بحث اسوه را داریم در نظام‌های تعلیم و تربیت نیز بحث توجه به الگو از جمله مباحث بسیار مهم تلقی می‌شود و «اسوه» یکی از کلماتی است که در ادبیات قرآن به معنای همان الگوی تربیتی و تعلیمی است که معمولا جایگاه ویژه‌ای در بُعد خانواده و اجتماع دارد. اینکه در آیات قرآن پیامبر اکرم (ص) اسوه حسنه معرفی شده در واقع ایشان بهترین الگو برای انسان‌های متدین و طالبان حقیقت به شمار می‌روند.

وی بیان داشت: از جمله مهمترین ویژگی‌های شخصیت متمایز حضرت رسول(ص) که قابل بحث و بررسی است آن است که ایشان همواره به فکر افراد اجتماع بودند و دغدغه افرادی که با ایشان در ارتباط بودند را داشتند چه به لحاظ فکری، ذهنی و چه به لحاظ رفتاری جزو مهمترین شاخص‌هاست لذا اگر گذری بر آیات قرآن داشته باشیم یکی از مواردی که به صورت مکرر خداوند متعال درباره ویژگی‌های پیامبر اکرم ذکر کرده، مهربانی و دلسوزی است که حضرت نسبت به افراد جامعه خودشان داشته‌اند. این مهربانی و دلسوزی دغدغه‌های عظیمی را در وجود نازنین آن حضرت ایجاد کرده بود و گاهی به خاطر این دغدغه و نگرانی‌هایی که پیامبر اکرم نسبت به جامعه مسلمان‌ها و افراد جامعه و افراد خانواده خانواده داشتند دچار تکلف‌ها و سختی‌های جدی می‌شدند.

حکمت مقدم شدن زمان تقویمی رحلت پیامبر(ص) بر ولادتشان

مدیرگروه معارف دانشگاه امام صادق(ع) گفت: شاید این یک حکمت الهی است که زمان تقویمی رحلت پیامبر(ص) مقدم بر زمان ولادتشان است؛ رحلت پیامبر(ص) در ماه صفر و ولادتشان در ماه ربیع الأول است. معمولاً هنگامی که کسی از دنیا می‌رود وقتی می‌خواهند از او یاد کنند سختی‌هایی را که کشیده، لطف‌هایی را که داشته است را ذکر می‌کنند. زمانی که می‌خواهند از ولادت کسی یاد کنند از تبرک و تیمن  وجودی بدو ولادتش یاد می‌کنند.

وی اظهار داشت: به نظر بنده حکمت الهی این گونه رقم خورده که ما قبل از اینکه حال و هوای توجه به ولادت را پیدا کنیم روحما ن، نفسمان، فکرمان و اندیشه مان درگیر سختی‌هایی شود که حضرت در خصوص دعوت، تبلیغ و رسالتی که بر عهده داشتند نسبت به مردم و افراد جامعه خودشان و قومشان که تا ابدالدهر و تا روز قیامت همه، اقوام پیامبر اکرم به نحوی به حساب می‌آیند را نشان دهیم این حقیقت که پیامبر اکرم(ص) تا چه اندازه نسبت به تربیت افراد دغدغه داشتند.

محمدزاده یادآور شد: حتماً به خاطر داریم و یادمان می‌آید که در روضه‌ها ومناسبات مربوط به رحلت حضرت رسول(ص) بسیاری از بزرگان در کتاب‌های تاریخی مواردی را یافته‌اند که معمولاً در منابر و سخنرانی‌ها این را تذکر می‌دهند که پیامبر اکرم چقدر نگران قوم خویش بودند و زمانی که آن حضرت در مرحله احتزار قرار گرفتند و ملک‌الموت بنا بود که روح مبارک پیامبر اکرم(ص) را از بدنشان جدا کنند مهم‌ترین دغدغه ایشان همین بود که چه حوادثی بر سر امت، بعد از خودشان خواهد افتاد.

وی به آیه هفتم سوره مبارکه «هود» اشاره کرد و گفت: «وَ هُوَ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فی‏ سِتَّةِ أَیَّامٍ وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» تمام آسمان‌ها و زمین را و هر آنچه که در عالم وجود هست خداوند متعال در مراحلی خلق کرده و هدف از خلقت این است که  آن انسان‌هایی که دارای احسن عمل هستند در ان بروز و ظهور پیدا کنند لذا ملاک امتیاز انسان‌ها از همدیگر در آیات الهی همین «احسن العمل» بودن است.

*توجه به کرامت انسانی در سیره پیامبر(ص) و دستیابی به بالاترین درجات

مدیرگروه معارف دانشگاه امام صادق(ع) ابراز داشت: در جای دیگر خداوند می‌فرماید: «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِأَتقاکُم»؛ محترم‌ترین انسان‌ها و والاترین انسان‌ها کسانی هستند که به مرحله تقوی الهی رسیده‌اند و آنها تعیین کننده جایگاه انسان‌ها هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به رعایت کرامت انسانی در سیره پیامبر(ص) پرداخت و عنوان کرد: علت اینکه حضرت رسول(ص) تا این اندازه به مقوله جمع و جامعه، افرد و سرنوشت قوم خود توجه دارد همین است که انسان‌ها از یک کرامتی برخوردارند، از یک جایگاه وجودی برخوردارند که با رعایت حدود الهی می‌توانند به مراحلی دست پیدا کنند که هیچ یک از موجودات عالم وجود نمی‌تواند به آن دست یابند.

محمدزاده خاطرنشان کرد: بر این مبنا علت توجه پیامبر اکرم(ص) به وضعیت قوم خویش و انسان‌ها تا ابدالدهر همین ویژگی است که به کرامت انسانی و جایگاه انسان در میان موجودات  مختلف باز می‌گردد و این اختصاص به زن مرد، جوان، پیر، با سواد، بی سواد و ... ندارد. بلکه آنچه که مهم است میزان ایمان و تقوای افراد است و بنده معتقدم با این ملاحظه می‌توان به مبنای خوبی در خصوص تعلیم و تربیت هم به معنای خانوادگی و هم به معنای علمی و هم به معنای اجتماعی و مباحث مختلف دست یافت.

انتهای پیام/

http://fna.ir/SI3YGN


ویدیو مرتبط :
سفارش های پیامبر (ص) قبل از رحلت